Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), producent samochodów Subaru pokazał na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Geneva Motor Show nowy model XV (na rynkach Ameryki Północnej – Crosstrek).
Połączenie kompaktowych wymiarów z prawdziwymi cechami SUV-a, uzupełnione legendarnym i unikatowym rozwiązaniem Subaru – stałym napędem wszystkich kół Symmetrical AWD, oraz surowy a zarazem sportowy design sprawiają, że nowe auto jest wszechstronnym crossoverem, który nadaje się zarówno do jazdy w mieście, jak i w lekkim terenie.
Zobacz także:
Nowa specyfikacja modelowa z pierwszymi poważnymi zmianami (od momentu wprowadzenia na rynek Subaru XV w 2012 roku) oferuje ciekawy design oraz ulepszone prowadzenie samochodu na złych nawierzchniach poprzez zastosowanie całkowicie nowej globalnej platformy Subaru (SGP), zapewniającej najwyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego oraz precyzji prowadzenia, jak i znaczne ulepszenia dla kierowcy i większy komfort jazdy.
Subaru XV zapewnia użytkownikom „Zadowolenie i spokój ducha”, zgodnie z mottem marki Subaru i jest to pierwszy model oferowany na rynkach europejskich z zastosowaniem nowej platformy Subaru. Firma zaprezentuje również wersję na rynek amerykański podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w kwietniu 2017 roku.
Design jest surowy, ale jednocześnie sportowy, odzwierciedla prawdziwy charakter Subaru i komponuje się z filozofią Subaru „Dynamic × Solid”. Jakość materiałów we wnętrzu jak i jakość samego nadwozia potwierdza duże przywiązanie do szczegółów.
Nadwozie
Bryła nadwozia Subaru XV jest szeroka i przysadzista, ale to nie odbiera sportowego ducha temu modelowi. Ujednolicona trójwymiarowa struktura ciągnie się od sześciokątnego grilla aż do świateł w kształcie sokolich oczu. Wyrazisty kształt grilla i czarna matowa powłoka na przednim zderzaku podkreślają funkcjonalność tego SUV-a.
Charakterystyczna linia stworzona przez odpowiednie wyprofilowanie boków nadwozia, silnie odchyla się ku dołowi w okolicy przednich drzwi, ciągnie się od błotnika przedniego do samego tyłu samochodu, wznosząc się na samym końcu energicznie ku górze, nadając nowemu autu dynamizmu i charakteru. Wyraźnie zaakcentowane błotniki wyrażają pewność siebie. Matowa czarna powłoka ciągnąca się od przodu zderzaka, przez łuki nad kołami i progi boczne do zderzaka tylnego tworzy dynamiczną formę.
Tylne lampy zespolone powielają motyw zastosowany w przednich reflektorach. Sylwetka kabiny widziana z tyłu prezentuje się zwinnie i sportowo oraz kontrastuje z surowym akcentem, nadawanym przez tylny czarny spoiler i matową czarną powłokę na tylnym zderzaku. Aluminiowe felgi łączą się z dwoma nowymi kolorami nadwozia: Cool Gray Khaki i Sunshine Orange.
Wnętrze
Wnętrze Subaru XV jest przestronne, ale przyjazne. Fotele i kanapa zostały przeprojektowane zapewniając komfort podczas podróży. Oddychająca tapicerka i odcienie szarości podkreślają aktywny charakter nowego pojazdu. Na środku przedniego panelu znajduje się nowy, zaprojektowany od podstaw 8-calowy wyświetlacz dotykowy, obsługujący system infotainment, który można połączyć ze smartfonami. Drugi, mniejszy, wielofunkcyjny wyświetlacz prezentuje wiele ważnych dla kierowcy informacji.
Pomarańczowe przeszycie, które biegnie przez cały panel przedni akcentuje wnętrze. Oprócz poprawionego projektu kabiny, ulepszone zostały również podstawowe funkcje, takie jak dobra widoczność z miejsca kierowcy, przestronna kabina i pojemność bagażnika. Nowa kierownica o mniejszej średnicy ułatwia manewrowanie i prowadzenie.
Prowadzenie i dynamika
Nowe Subaru XV posiada wiele ulepszeń, zwiększających dynamikę jazdy oraz bezpieczeństwo i wygodę kierowcy i pasażerów. Bazując na analizie kierowania pojazdem, obsługi pedałów, zachowaniem samochodu na drodze, poziomu wibracji i hałasu oraz innych elementów, skonfigurowano samochód tak, aby lepiej zachowywał się na drodze.
Nowa platforma (SGP) znacznie zwiększa sztywność nadwozia i podwozia i jednocześnie ulepsza układ zawieszenia (prześwit wynosi 220 mm). Dzięki zoptymalizowanej strukturze ramy i mocniejszym połączeniom części, nowa platforma zwiększa ogólną sztywność skrętną i mocowanie elementów zawieszenia, poprawiając absorpcję wstrząsów. Poprzez zamontowanie tylnych amortyzatorów bezpośrednio do karoserii, redukowany jest przechył boczny karoserii w zakręcie.
Przełożenie przekładni kierowniczej zmieniono z 14:1 na 13:1. System Active Torque Vectoring (znany z WRX STI czy Outbacka), polepsza prowadzenie pojazdu w zakręcie.
Stały napęd czterech kół Symmetrical AWD został również sparowany z trybem X-MODE, który ułatwia jazdę w trudnych warunkach i na śliskich nawierzchniach. Kontrola zjeżdżania pojazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) poprawia prowadzenie podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień.
Około 80 proc. części nowo opracowanego 2-litrowego silnika typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa zostało całkowicie odnowionych w porównaniu do poprzednich silników wolnossących, dzięki czemu nowy motor jest o 12 kg lżejszy i osiąga większą moc a jednocześnie zużywa mniej paliwa. Ulepszona bezstopniowa skrzynia automatyczna Lineartronic zwiększa zakres przełożeń jest o 7,8 kg lżejsza w porównaniu do poprzednich generacji CVT, oraz poprawia przyspieszenie i zmniejsza zużycie paliwa. Subaru XV posiada 7-biegowy tryb manualny.
Bezpieczeństwo
W nowym Subaru XV zastosowano technologie zwiększające bezpieczeństwo, w tym nową platformę (SGP) i system wspomagający kierowcę EyeSight. Oferuje on wyższy poziom bezpieczeństwa prewencyjnego oraz wspomaga kierowcę poprzez zastosowanie takich funkcji jak adaptacyjny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu czy wreszcie przedkolizyjne hamowanie awaryjne. HBA (High Beam Assist) samodzielnie przełącza przednie reflektoryy. Automatyczna funkcja antyodblaskowa lusterka wewnętrznego korzysta z czujnika w celu wykrycia intensywnego źródła światła i przyciemnia lusterko.
System aktywnego doświetlania zakrętów (SRH) znany z Forestera, kontroluje położenie przednich świateł kierując je zgodnie z kierunkiem skrętu samochodu. Wprowadzono także SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection) – czujniki martwego pola).
Oprócz zmian w zakresie 3 pierwszych filarów bezpieczeństwa, Subaru Import Polska oferuje Inteligentny System Ratunkowy, bezpłatne uczestnictwo w Szkole Jazdy Subaru (SJS), program Bezpieczny Kierowca (opracowany we współpracy z TUiR WARTA S.A.).
Specyfikacja wystawianego na Targach Motoryzacyjnych w Genewie Subaru XV
– wymiary (długość × szerokość × wysokość): 4465 × 1800 × 1615 mm – bez relingów: 1595 mm);
– rozstaw osi: 2665 mm;
– prześwit: 220 mm;
– silnik: FB20, 2-litrowy, DOHC, przeciwsobny, 4 cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa, wolnossący;
– pojemność: 1995 cm³;
– moc: 115 kW (156 KM);
– maksymalny moment obrotowy: 196 Nm;
– skrzynia biegów: bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów Lineartronic (CVT);
– układ przeniesienia napędu: stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD;
– rozmiar opon: 225/55R18;
– liczba miejsc: 5.