Marka Alpine przedstawiła nowe A110 – auto, które już niedługo wejdzie do seryjnej produkcji. Jego premiera odbyła się podczas salonu samochodowego Geneva Motor Show, rok po prezentacji koncepcyjnego modelu Alpine Vision.
Znaki szczególne stylistycznie samochodu to niska masa, zwrotność oraz imponujące osiągi. To dwuosobowe coupe napędzane przez centralnie umieszczony z tyłu silnik.
Zobacz także:
Samochód jest godnym następcą wcześniejszych modeli Alpine, a zwłaszcza kultowego protoplasty A100 „Berlinette”. A110 będzie montowany w zakładzie w Dieppe. Pierwsze egzemplarze z inauguracyjnej serii trafią do nabywców z kontynentalnej Europy już pod koniec 2017 roku. Dostawy w Wielkiej Brytanii i Japonii rozpoczną się w 2018 roku.
Kompaktowe, lekkie, sportowe
Aluminiowa płyta podłogowa i karoseria są łączone, nitowane oraz spawane i tworzą wyjątkowo sztywną i jednocześnie lekką konstrukcję. A110 ma niewielką masę – waży zaledwie 1080 kg (bez opcjonalnego wyposażenia). Kolejnym atutem są kompaktowe wymiary (długość 4198 mm, szerokość 1798 i wysokość 1252 mm), optymalne rozłożenie masy (44 proc. na przód i 56 proc. na tył) i nisko położony środek ciężkości.
To gwarantuje niezwykłą zwrotność tego auta, szczególnie na krętych górskich drogach, która zapewniła marce kultowy status w latach 60. i 70. Najcięższe podzespoły najnowszego modelu Alpine znajdują się pośrodku konstrukcji – zbiornik paliwa i silnik rozmieszczono po dwóch przeciwstawnych stronach tylnej osi, by zapewnić kierowcy doskonałe wyczucie samochodu.
Idealny stosunek mocy i masy
Nowy, pokazywany na targach motoryzacyjnych w Genewie model A110 jest wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką, który powstał w biurze projektowym Aliansu Renault- Nissan. Inżynierowie marek Alpine i Renault Sport przeprojektowali silnik na potrzeby nowego modelu, dodając do niego charakterystyczne wloty powietrza, turboładowarkę, układ wydechowy i zmieniając mapę wtrysków.
Nowa jednostka napędowa ma maksymalną moc 185 kW/252 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. W połączeniu z niewielką masą własną (1080 kg) oznacza to optymalny stosunek mocy do wagi na poziomie 4,3 kg/KM, co sprawia, że samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Jednostka napędowa współpracuje z 7-biegową skrzynią DTC Getrag z mokrym sprzęgłem, a przełożenia zostały tak zestopniowane, aby zapewnić optymalne osiągi.
Opracowany na podstawie symulacji zjawisk z zakresu mechaniki płynów, aktywny i sportowy układ wydechowy o obniżonej masie z pojedynczym wydechem w nowym modelu zapewnia rasowy, sportowy dźwięk.
Kierowca, zgodnie ze swoim nastrojem i chęcią, może wybrać jeden z trzech trybów jazdy (Normal, Sport, Track), który zmienia ustawienia silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, systemu ESC oraz dźwięku pracy układu wydechowego i dostosowuje do warunków jazdy.
Sportowa aerodynamika
Płaska podłoga zapożyczona z wyścigowego bolidu była wielokrotnie poddawana testom w tunelu aerodynamicznym.
Inżynierowie marki Alpine szukali optymalnego połączenia opływowych kształtów z osiągami. Starając się opracować odpowiednie właściwości aerodynamiczne inspirację odnaleźli w świecie wyścigów samochodowych i supersamochodów. Idealnie płaska podłoga oraz praktyczny dyfuzor schowany pod tylnym zderzakiem zapewniają doskonałą siłę docisku i niski współczynnik oporu powietrza. Model A110 jest jedynym samochodem w swoim segmencie, który rozwija maksymalną prędkość 250 km/h bez tylnego spoilera.
Ukryte w przednim zderzaku wloty powietrza tworzą opływową powierzchnię, która kończy się przy przednich nadkolach, poprawiając aerodynamikę przednich kół i obniżając opór czołowy. Współczynnik oporu powietrza (Cx) wynosi zaledwie 0,32, dzięki czemu nowy A110 osiąga najlepszy wynik w segmencie samochodów sportowych.