GENEWA 2017: SKODA OCTAVIA RS 245 CZYLI NOWE OSIĄGI MODELU

skod-rs-o1

Podczas salonu samochodowego Geneva International Motor Show zadebiutuje nowa Skoda Octavia RS 245 w wersjach liftback i kombi. To najmocniejszy do tej pory wariant modelu.

Przybyło w nim, w porównaniu z poprzednikiem, 15 koni mechanicznych. Wysokowydajny silnik i innowacyjne rozwiązania pokroju elektronicznie sterowanego dyferencjału VAQ składają się na sportowe osiągi samochodu.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2017


 

Nowe, kompaktowe auto rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 6,6 sekundy (kombi 6,7 sek.) i osiąga prędkość maksymalną do 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Specjalna odmiana zachowuje wszystkie zalety Octavii, lidera polskiego rynku samochodowego: przestronne wnętrze i bagażnik oraz szerokie spektrum asystentów prowadzenia.

Dzięki najnowszym systemom rozrywki i opcjonalnemu hotspotowi wi-fi z modułem LTE pasażerowie mają zapewniony dostęp do sieci, a liczne rozwiązania „Simply Clever” stanowią kolejny dowód na wszechstronny charakter pojazdu.

Octavia RS 245 zyskała nowy język stylistyczny, który nabrał sportowego charakteru. Przedni z szerszym grillem i dużymi wlotami powietrza pokrytymi kratownicami o strukturze plastra miodu, które wypełniają przeprojektowany zderzak, nadają jej muskularny, dynamiczny wygląd. Cały grill wykończony jest błyszczącą czernią, a przeprojektowane przednie światła o krystalicznej formie wykonane są w pełni w technologii LED i wyposażone są standardowo w adaptacyjny system AFS. Światła przeciwmgielne, tylne i podświetlenie tablicy także wykonane są z diod LED.

skod-rs-o2

Kontrastową czernią pokryto także obudowy lusterek i dwie końcówki układu wydechowego o trapezoidalnym kształcie. O wyjątkowości samochodu informują oznaczenia RS na grillu i pokrywie bagażnika, na których pojawia się także wykończona błyszczącą czernią litera V (od zwycięstwa – ang. victory). Sportowy design nadwozia wzmacniają spojlery obecne w obydwu wariantach nadwoziowych. Wersja RS 245 zdradza swoje podwyższone osiągi także poprzez donośne brzmienie silnika, podkreślone przez sportowy układ wydechowy.

Sportowy duch panuje także w kabinie, gdzie dodająca charakteru czerń dominuje od podsufitki po podłogę, z którą kontrastują srebrne pedały o aluminiowym wykończeniu. Dzięki głębokiemu wyprofilowaniu i zintegrowanym zagłówkom, kubełkowe fotele pokryte Alcantarą zapewniają maksimum trzymania bocznego podczas dynamicznej jazdy. Logo RS pojawia się na oparciach foteli oraz progach przednich drzwi.

Wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta perforowaną skórą posiada zintegrowane łopatki skrzyni biegów (dla przekładni DSG), które zapewniają jeszcze lepszą kontrolę nad samochodem. Nastrojowe podświetlenie LED (dostępne w dziesięciu kolorach) wypełnia wnętrze wykończone dekorami zarezerwowanymi tylko dla tej wersji modelu. Część zestawu wskaźników stanowi kolorowy wyświetlacz Maxi-DOT, który dopełnia całości.

Na szczycie gamy silnikowej modelu stoi teraz czterocylindrowa jednostka TSI o mocy 245 KM. Maksymalny moment obrotowy 370 Nm osiągany jest w zakresie między 1600 a 4300 obr./min. Po raz pierwszy w historii, obok sześciobiegowej skrzyni ręcznej pojawia się wybór automatycznej przekładni dwusprzęgłowej DSG o siedmiu przełożeniach.

W takiej konfiguracji nowy RS 245 w wersji hatchback rozpędza się do 100 km/h w 6,6 (6,7) sekundy. Szczególne znacznie dla osiągów i komfortu jazdy ma imponująca elastyczność jednostki. Podczas jazdy w trasie na jednym z dwóch najwyższych przełożeń, auto dostarcza moc i przyspiesza bez zwłoki. Na piątym biegu skrzyni ręcznej rozpędza się od 60 do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy (kombi: 6,5 sek.), a przyspieszenie od 80 do 120 km/h na tym samym przełożeniu zajmuje tylko 6,6 sekundy (kombi: 6,8 sek.).

skod-rs-o3

Producent zapewnia, że pojazd posiadać będzie doskonały stosunek ceny (na razie jej nie znamy) do oferowanych w zamian korzyści…

RS 245 posiada prześwit obniżony o 14 mm. Rozstaw kół tylnej osi jest o 38 mm szerszy niż u poprzednika. Montowane tu standardowo obręcze ze stopów metali lekkich, pokryte błyszczącą czernią, posiadają średnicę 19 cali.

System stabilizacji toru jazdy ESC posiada specjalny tryb sportowy i współpracuje z elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu VAQ, który także jest częścią wyposażenia standardowego. Ta elektronicznie sterowana blokada dyferencjału umożliwia szczególnie dynamiczne wychodzenie z zakrętów: dostarczanie mocy na koło o zmniejszonym tarciu jest ograniczane i przekazane na drugie napędzane koło dla jak najefektywniejszego rozkładu mocy.

Mechanizm VAQ pozostanie unikatową cechą wersji. System wyboru trybu jazdy Performance Mode Select z funkcją Performance Sound Generator umożliwia indywidualne ustawienie pracy układu napędowego, podwozia i urządzeń pokładowych. Wyjątkowo dynamiczny charakter jest wzmocniony przez progresywny układ kierowniczy oraz opcjonalny system adaptacyjnego zawieszenia Dynamic Chassis Control (DCC).

Škoda jest związana ze skrótem RS już od 1974 roku, od kiedy wykorzystywała go dla swoich modeli wyczynowych. Oznaczenie powróciło w roku 2000, stając się w gamie modelowej marki synonimem sportowych emocji. Specjalne odmiany czeskich samochodów stały się kolejnym sukcesem marki: po dziś dzień sprzedano już ponad 200 000 egzemplarzy modeli RS, z czego aż połowa przypada na Octavię RS trzeciej generacji, która została wprowadzona na rynek w 2013 roku.