GENEWA 2017: SKODA FABIA Z NOWYM SILNIKIEM 1.0 TSI

skod-fab-g1

Mniejsza pojemność skokowa, mniej cylindrów, więcej mocy. W modelach Škoda Fabia i Škoda Fabia Combi trzycylindrowy silnik 1.0 TSI z czterema zaworami na cylinder zastępuje wykorzystywany do tej pory motor czterocylindrowy o pojemności 1,2 litra.

Nowa jednostka występować będzie w dwóch wariantach. Pierwsza oferuje już więcej mocy – 95 KM, druga ma aż 110 KM.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2017


 

Mocniejszy silnik posiada maksymalny moment obrotowy zwiększony ze 175 do 200 Nm, a przez to także lepszą elastyczność – przyspieszenie z 80 do 120 km/h skrócono do zaledwie 3,9 sekundy.

Downsizing przynosi także kolejną przewagę: obniżone zapotrzebowanie na paliwo, które tu udało się ograniczyć o 6 proc. w stosunku do poprzedzającej jednostki. Wynik ten udało się osiągnąć dzięki ograniczeniu sił bezwładności i zwiększeniu efektywności pompy oleju. Škoda Fabia i Škoda Fabia Combi z nową jednostką napędową mają swój światowy debiut podczas Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show.

Nowy silnik wyposażony jest we wszystkie najnowsze zdobycze technologiczne czeskiej marki. Dzięki zwiększeniu ciśnienia wtrysku paliwa do 250 barów, obydwa warianty nowej jednostki 1.0 oferują lepsze osiągi od zastępowanych konstrukcji o pojemności 1,2 litra, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.

Poza wysoką kulturą pracy, trzycylindrowy motor 1.0 TSI wyróżnia się także sportowym, dynamicznym brzmieniem. Dzięki kompaktowej i lekkiej konstrukcji debiutująca jednostka waży o 10 kg mniej niż poprzednik. Aluminiowe tłoki i korbowody są tak dobrze wyważone, że wyeliminowano potrzebę instalacji wałka wyrównoważającego – osiągnięto równą pracę silnika i niski poziom wibracji. Rozwiązanie to przyczynia się do dalszego obniżenia wagi oraz ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2.

FABIA 1.0 TSI 95 KM

Podczas gdy maksymalny moment obrotowy tego wariantu napędowego z pięciobiegową skrzynią manualną pozostał na niezmienionym poziomie 160 Nm, nowa jednostka gwarantuje lepsze osiągi. W porównaniu do czterocylindrowej konstrukcji o pojemności 1.2 litra wykorzystywanej do tej pory, prędkość maksymalna zwiększyła się o 3 km/h do 185 km/h (Combi: wzrost ze 185 do 187 km/h), a przyspieszenie do 100 km/h uległo skróceniu o 0,3 sekundy do 10,6 sekundy (Combi: z 11 do 10,8 sek.). Elastyczność silnika w przedziałach 60-100 km/h oraz 80-120 km/h pozostaje na niezmienionym poziomie.

FABIA 1.0 TSI 110 KM:

Mocniejszy wariant silnika 1.0 TSI generuje 110 KM i połączony jest ze skrzynią sześciobiegową. Znacznie zwiększył się jednak maksymalny moment obrotowy: ze 175 do 200 Nm.

Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje wyposażonej w ten wariant napędowy Fabii 9,5 sekundy (Combi: 9,6 sek.), prędkość maksymalna wynosi 196 km/h (199 km/h). Podniesiony moment obrotowy jest szczególnie odczuwalny poza terenem zabudowanym i na drogach szybkiego ruchu.

Zwiększoną elastyczność jednostki potrafi szczególnie dobrze wykorzystać opcjonalna siedmiobiegowa przekładnia automatyczna DSG. Na najwyższym przełożeniu przyspieszenie z 60 do 100 km/h zajmuje teraz o całe 2,6 sekundy mniej (w wersji hatchback: o 2,4 sek.), podczas gdy przyspieszenie w zakresie 80-120 km/h jest krótsze nawet o 4,1 sekundy (3,9 sek.).

Nowe auto pokazane jest na targach motoryzacyjnych w Genewie.