GENEWA 2017: NOWE PORSCHE PANAMERA SPORT TURISMO

pors-ge-pana1

Podczas salonu samochodowego Geneva International Motor Show Porsche poszerza rodzinę modelu Panamera o nową wersję nadwoziową – Panamera Sport Turismo.

Jest ona prezentowana w Genewie w pięciu różnych wariantach: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera Turbo.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2017


 

Nowa odmiana, zbudowana w oparciu o odnoszącą liczne sukcesy sportową limuzynę, stanowi kolejny mocny akcent w segmencie aut luksusowych – w czym również zasługa jej niepowtarzalnej stylizacji. Jednocześnie Sport Turismo z silnikami o mocy do 404 kW/550 KM samochodem wszechstronnym. Duży otwór bagażowy, niska krawędź załadunku, zwiększona objętość bagażnika i koncepcja foteli 4+1 sprawiają, że nowy model Panamera oferuje doskonałą kombinację przydatności na co dzień i maksymalnej elastyczności.

pors-ge-pana2

Sport Turismo wykorzystuje wszystkie innowacje znane z zupełnie nowego modelu Panamera. Ich lista obejmuje Porsche Advanced Cockpit, pionierskie systemy wspomagające takie jak np. InnoDrive, adaptacyjny tempomat, układy podwozia takie jak skrętna tylna oś, elektroniczny system stabilizacji przechyłów Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) oraz potężne układy napędowe.

Dodatkowo wszystkie modele Panamera Sport Turismo są standardowo wyposażone w Traction Management (PTM) – aktywny napęd na obie osie z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym. Seryjne wyposażenie modeli S obejmuje również trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne.

Design i koncepcja

Podobnie jak zaprojektowana w stylu coupé sportowa limuzyna Panamera, odmiana Sport Turismo wyróżnia się bardzo dynamicznymi proporcjami. Karoseria samochodu ma wymiary: 5049 mm długości, 1428 mm wysokości i 1937 mm szerokości, a rozstaw osi wynosi 2950 mm. Sylwetkę charakteryzują też krótkie zwisy oraz duże rozmiary kół, o średnicy do 21 cali.

pors-ge-pana3

Począwszy od słupków B, czyli od początku tylnych drzwi, nowe auto ma własny, wyjątkowy design tylnej partii nadwozia. Biegnąca ponad mocno podkreślonymi błotnikami wydłużona linia szyb i równie długi kontur dachu zapewniają jej zjawiskowy wygląd. Dach opada znacznie łagodniej niż linia okien, tworząc charakterystyczny słupek D, który – niczym w autach coupé – płynnie przechodzi w sekcję błotników.

Płaszczyzna dachu łączy się z adaptacyjnym tylnym spojlerem. Może być on nachylony pod trzema różnymi kątami, zależnie od sytuacji na drodze i wybranych ustawień samochodu, i generować do 50 kg dodatkowej siły docisku tylnej osi. Do prędkości 170 km/h spojler dachowy, czyli element systemu PAA (Porsche Active Aerodynamics) pozostaje w „schowanej” pozycji, z nachyleniem o wartości -7°.

Powyżej 170 km/h spojler dachowy automatycznie wysuwa się do pozycji podwyższonych osiągów (kąt +1°), zwiększając stabilność jazdy i dynamikę poprzeczną. W trybach jazdy Sport lub Sport Plus spojler dachowy automatycznie wysuwa się do pozycji podwyższonych osiągów od prędkości 90 km/h wzwyż. PAA zapewnia również aktywne wspomaganie poprzez nachylenie spojlera dachowego pod kątem +26°, gdy odsuwany panoramiczny dach zostaje otwarty przy prędkości 90 km/h lub wyższej.

pors-ge-pana4

Trzy fotele w tylnym rzędzie

Sport Turismo to pierwsza odmiana modelu Panamera z trzema tylnymi fotelami w układzie 2+1. Dwa zewnętrzne miejsca mają formę indywidualnych siedzeń – zgodnie z założeniem modelu jako samochodu zapewniającego sportowe osiągi i maksymalny komfort podróży. Na życzenie Porsche Panamera Sport Turismo oferowane jest w konfiguracji czteromiejscowej, z dwoma elektrycznie sterowanymi, osobnymi tylnymi fotelami.

Wyżej poprowadzona linia dachu Sport Turismo pozwala na łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie pasażerom drugiego rzędu siedzeń, a przy okazji zapewnia dodatkową przestrzeń nad głowami. Funkcjonalność przestrzeni bagażowej zwiększa szeroka tylna pokrywa (standardowo sterowana elektrycznie) i krawędź załadunkowa położona na wysokości zaledwie 628 mm. Mierzona do górnej krawędzi tylnych siedzeń, pojemność bagażnika Sport Turismo wynosi do 520 l (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 l).

Oparcia trzech tylnych siedzeń można składać razem lub osobno (dzielone w proporcji 40:20:40). Ich odblokowanie odbywa się elektrycznie, z bagażnika. Po złożeniu wszystkich oparć powstaje praktycznie płaska podłoga przestrzeni ładunkowej. Jej objętość wzrasta wówczas do 1390 l (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1295 l).

pors-ge-pana5

Na życzenie Porsche Panamera Sport Turismo dostępne jest z systemem zarządzania przestrzenią bagażową. Obejmuje on m.in. dwie zintegrowane w podłodze szyny, cztery oczka mocujące oraz siatkę oddzielającą bagaż. W opcji bagażnik można doposażyć w 230-woltowe gniazdko elektryczne.

Pięć silników do wyboru

Porsche Panamera Sport Turismo można już zamawiać. Rynkową premierę modelu w Europie zaplanowano na 7 października 2017 r., a na pozostałych rynkach – na początek listopada.

Nowa odmiana będzie oferowana z pięcioma silnikami służącymi już do napędu sportowej limuzyny. Jej ceny w Niemczech rozpoczynają się od 448 330 zł. za model Panamera 4 Sport Turismo (243 kW/330 KM), 512 930 zł. – Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (340 kW/462 KM mocy systemowej), 558 530 zł. – Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 KM), 578 450 zł. – Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 KM) oraz 774 100 zł. – Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 KM). Wszystkie kwoty zawierają podatek VAT.

pors-ge-pana6