Na targach motoryzacyjnych Geneva International Motor Show zadebiutuje odświeżona Toyota Yaris 3. generacji z nowym silnikiem 1.5 l oraz nowymi wersjami wyposażenia.
Zmiany stylistyczne dotyczyły bardziej dynamicznego wyglądu nadwozia oraz unowocześnienia wnętrza. Samochód oferuje cichszą pracę napędu, pewniejsze prowadzenie i lepsze właściwości jezdne.
Zobacz także:
Yaris jest najpopularniejszym samochodem marki w Polsce i w całej Europie – od wprowadzenia go do salonów sprzedano w naszym kraju 225 tys. egzemplarzy. Ambicją marki jest utrzymanie pozycji przez nową generację modelu.
Silnik 1.33 l w nowym modelu został zastąpiony przez silnik benzynowy 1.5 l, spełniający normę Euro 6c. W porównaniu do poprzednika jednostka ta ma o 10 procent więcej mocy i momentu obrotowego i najniższą emisję CO2 (od 75 g/km). Produkcję nowego silnika wdrożono w Toyota Motor Industries Poland.
Wolnossący silnik o pojemności 1496 cm3 ma moc 111 KM (82 kW) i moment obrotowy 136 Nm przy 4400 obr./min. Nowa jednostka rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 11 sekund. Przy wyprzedzaniu na piątym biegu od 80 do 120 km/h czas wynosi 17,6 sek. Zastosowano wysoki stopień sprężania 13,5:1, chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz rozszerzony system zmiennych faz rozrządu, umożliwiający przechodzenie z cyklu Otto do cyklu Atkinsona.
W modelu hybrydowym projektanci skupili się na jeszcze cichszej jeździe, szczególnie podczas przyspieszania. W układzie wydechowym zastosowano nowy tłumik pośredni.
System Driveco zbiera podczas jazd próbnych dane o pokonanej odległości, czasie i średniej prędkości, a także o tym, jaka część trasy została przejechana w elektrycznym trybie EV, bez zużywania paliwa i emitowania spalin. Analiza wyników wykazuje, że samochody poruszały się w trybie EV średnio przez ponad 54 proc. czasu, osiągając rzeczywiste średnie zużycie paliwa 5,0 l / 100 km.
Pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense jest dostępny we wszystkich wersjach Yarisa. Pakiet obejmuje system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), automatyczne światła drogowe (AHB) i funkcję ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), a także, w średnich i wyższych wersjach wyposażenia, funkcję rozpoznawania znaków drogowych.
Nowy projekt przodu i tyłu ma mocniej zarysowaną strukturę z naciskiem na linie poziome, podkreślające niskie położenie środka ciężkości. Przeprojektowano też obudowy zintegrowanych świateł przeciwmgielnych. Lampy LED do jazdy dziennej wyposażono w światłowody. Zaprojektowane na nowo lampy z tyłu rozciągają się od błotników aż na pokrywę, która także ma nowy wygląd. Zależnie od wersji wyposażeniowej, tylne lampy mogą mieć światła stop z diodami LED oraz światła pozycyjne ze światłowodami.
Paletę kolorów nadwozia Yarisa uzupełniono o dwa nowe – Nebula Blue i Tokyo Red, zwiększając liczbę dostępnych odcieni do 10. W ofercie pojawiły się trzy nowe wzory kół: 15-calowe srebrne kołpaki, wieloramienne 15-calowe obręcze ze stopów oraz polerowane 16-calowe koła.
Zmiany we wnętrzu objęły nowe kolory i detale wykończenia oraz nowe wzory tapicerki, a także bardziej ergonomiczny projekt deski rozdzielczej. Zestaw przyrządów na tablicy rozdzielczej ma nowy układ z dwoma analogowymi wskaźnikami po bokach nowego kolorowego wyświetlacza wielofunkcyjnego o przekątnej 4,2 cala. Trójramienna kierownica ma nowy wygląd dzięki wstawkom w kolorze Piano Black. Inne zmiany obejmują nowe nawiewy, błękitne podświetlenie wskaźników oraz łatwiejsze i wygodniejsze w użyciu sterowanie różnymi funkcjami za pomocą ekranu multimedialnego i przycisków na konsoli centralnej.
W wersji podstawowej szara tablica rozdzielcza komponuje się z nową tapicerką z czarnej tkaniny o wyróżniającym się deseniu. W wersji Premium tkanina tapicerki ma fakturę o kolorze przechodzącym od czerni do szarości, zaś tablica przyrządów i miękkie, górne wykończenie drzwi są ciemnoszare i mają fakturę skóry. W wersji Premium z pakietem Style tę samą tapicerkę połączono z czarnym wykończeniem tablicy przyrządów i drzwi.
NOWE WERSJE
W ubiegłym roku na rynek trafiła limitowana edycja Selection, która cieszy się ogromną popularnością. Obecnie zyskuje ona status odrębnej wersji wyposażenia, która wprowadza większy wybór kompozycji kolorystycznych nadwozia. Opcja ta została stworzona z myślą o młodszych klientach, dla których ważny jest styl i indywidualny charakter. Cztery odsłony – na początku Selection Sapphire i Selection Passion, a od lata tego roku Selection Pure i Selection Platinium – będą łączone z kontrastowym, czarnym wykończeniem dachu i innych wybranych elementów.
W nowej wersji Dynamic znajdziemy błyszczący, czarny grill, tylne lampy zespolone LED, tylny spojler, nowe 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (w wersji hybrydowej), chromowany pas wzdłuż dolnej krawędzi okien oraz chromowane wykończenie nakładek drzwi. W kabinie czarna tapicerka wykonana jest częściowo ze skóry, a wyloty nawiewów ozdobiono satynowo chromowanymi ramkami.
W wersji Selection kolorystyka wykończenia wnętrza jest dopasowana do kolorów nadwozia: niebieski towarzyszy połączeniu niebieskiego i czarnego lakieru, burgund – czerwonego i czarnego, ciepły szary – brązowego i czarnego, zaś czarny – białego i czarnego. Detale kolorystyczne obejmują tablicę przyrządów i wykończenie drzwi, a także wstawki w oparciach foteli oraz krawędzie oparć i siedzeń.
Auto pokazane zostanie w marcu na salonie samochodowym w Genewie.
Dane techniczne, osiągi i wymiary przedstawiamy poniżej w galerii.