Kia Motors zaprezentowała na salonie samochodowym Geneva International Motor Show europejską wersję zupełnie nowego modelu o nazwie Stinger.
Pięcioosobowy sedan o sylwetce i mocy sportowego coupé nawiązuje pod względem designu i założeń konstrukcyjnych do samochodu GT Concept. Od debiutu koncepcyjnego modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie minęło sześć lat – tyle czasu zajęło opracowanie najmocniejszego – w historii marki – auta produkowanego seryjnie.
Zobacz także:
Stinger wpisuje się w segment klasycznych aut typu Gran Turismo. Przyciąga uwagę estetyką i dbałością o szczegóły, przestronnym wnętrzem wygodnym dla pięciu osób wraz z ich bagażem, stabilnym zachowaniem podczas jazdy i precyzją prowadzenia oraz zwinnością charakterystyczną dla aut z napędem na tylne koła.
W czasie prac projektowo- konstrukcyjnych: od samochodu koncepcyjnego do modelu, który będzie produkowany seryjnie, GT Concept zmienił nazwę na „Stinger”, inspirowaną concept car’em GT4 Stinger. Kia zaprezentowała go podczas salonu samochodowego w Detroit w 2014 roku. Stinger to prawdziwy samochód klasy GT.
W Europie Stinger będzie oferowany w jednej z trzech wersji silnikowych – z turbodoładowaną benzynową jednostką napędową o pojemności 2,0 l, z mocnym 3,3-litrowym silnikiem V6 twin- turbo lub z turbodieslem o pojemności 2,2 litra. W sprzedaży w Europie pojawi się w czwartym kwartale br.
Design
Od eleganckiego przodu, przez smukłą sylwetkę aż po napompowane tylne błotniki, Stinger emanuje mocą. Długa pokrywa silnika i krótki przedni zwis, który liczy tylko 830 mm oraz długi rozstaw osi, wynoszący 2905 mm, umożliwiły zaprojektowanie przestronnej kabiny. Z kolei, długi tylny zwis, który ma 1095 mm długości oraz poszerzone błotniki z tyłu sprawiają, że auto prezentuje się bardzo proporcjonalnie, elegancko i dość atletycznie, ale nie agresywnie.
Przy wymiarach: długości 4830 mm i szerokości1870 mm, Stinger oferuje bagażnik o pojemności 406 litrów (wg VDA). Współczynnik oporu powietrza Stingera wynosi 0,30. Reflektory wykonane są w technologii LED. Charakterystyczna jest osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Wyraźne przetłoczenia wzdłuż nadwozia poprowadzono tak, aby potęgowały wrażenie, że to sportowe coupé, a nie czterodrzwiowy rodzinny sedan. Z tyłu charakter sportowego auta potęgują dyfuzor i cztery owalne końcówki układu wydechowego.
W luksusowo wykończonej kabinie również zadbano o podobne wrażenie. Mocno wyprofilowane fotele mogą być pokryte bardzo miękką skórą Nappa. Fotel kierowcy wyposażono w nadmuchiwane poduszki, aby jego kształt móc idealnie dopasować do kształtu ciała dla maksymalnego wsparcia i komfortu. Pozioma deska rozdzielcza optycznie poszerza wnętrze, a konsola środkowa ma dwa wyraźnie zaznaczone i uporządkowane obszary, które tworzą system multimedialny z ekranem o dużej przekątnej oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części.
Za grubą, pokrytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami i oprawione metalowym wykończeniem oraz sporych rozmiarów kolorowy wyświetlacz.
Podwozie
Projektując Stingera inżynierowie wzięli pod lupę nie tylko wymiary jego konkurentów, ale również przestronność wnętrza i pojemność bagażnika. Pod względem wymiarów oraz rozstawu osi Stinger przerasta Audi A4, Infiniti Q50, Lexusa IS, BMW serii 4 Gran Coupé, a nawet Lexusa GS i Mercedesa CLS.
W budowie nadwozia Stingera wykorzystano aż 55 proc. stali o wysokiej wytrzymałości. Wysoka sztywność nadwozia sprzyja także ograniczeniu powstawania wibracji i szumów oraz pozwala dobrze wyciszyć kabinę. Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona, tylne – wielowahaczowe.
Nowe auto to pierwszy model Kia, który umożliwia kierowcy wybór trybu pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów (Dynamic Stability Damping Control). Zawieszenie można dostroić tak, aby Stinger zapewniał bardziej dynamiczny sposób pokonywania zakrętów lub zachowywał się bardziej stabilnie podczas jazdy z dużą prędkością. System oferuje pięć trybów pracy: Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart.
Standardowe wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem zamontowanym na listwie zębatkowej (R-MDPS) oferuje szybkie reakcje kół na ruchy kierownicą i zmniejsza drgania przenoszone przez kolumnę do kierownicy. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do 1 z 5 trybów pracy.
Jednostki napędowe
Do Stingera Kia oferuje do wyboru trzy turbodoładowane silniki. 2,2-litrow turbodiesel osiąga maksymalną moc 200 KM przy 3800 obr./min. i maksymalny moment obrotowy o wartości 440 Nm, który jest do dyspozycji w przedziale od 1750 do 2750 obr./min. Takie parametry silnika zapewniają Stingerowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 7,7 sek i prędkość maksymalną 225 km/h.
2,0-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy, generuje 255 KM przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm i jest dostępny w zakresie 1400 – 4000 obr./min. Druga z benzynowych jednostek napędowych – widlasta, sześciocylindrowa, twin- turbo – ma pojemność 3,3 litra i osiąga moc 370 KM przy 6000 ob.r/min. i generuje moment obrotowy o wartości 510 Nmw przedziale 1300 – 4500 obr./min.
Z najmocniejszym silnikiem pod maską Kia Stinger przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,1 sekundy. i osiąga prędkość maksymalną 270 km/h.
Wszystkie jednostki napędowe współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów drugiej generacji, która przenosi napęd na tylne koła. Przekładnia umożliwia kierowcy również ręczną zmianę przełożeń łopatkami przy kierownicy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia i układu kierowniczego, także przekładnia w Kia Stinger może pracować w 1 z 5 trybów.
Stinger to pierwszy sedan marki oferowany, do wyboru, z napędem na tylne lub na cztery koła. Samochód wyposażony w napęd AWD ma dodatkowo nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła – Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół.
Auta z napędem na tylne koła mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby podczas jazdy po drogach o śliskiej nawierzchni moment obrotowy między koła rozkładał się jak najbardziej równomiernie.
W zależności od wersji silnikowej Kia oferuje różne rozmiary kół i opon (od rozmiaru 225/50 R17 poprzez 225/45 R18 do 225/40 R19 z przodu i 255/35 R19 z tyłu). Wentylowane hamulce tarczowe firmy Brembo należą do standardu wyposażenia odmiany V6 twin-turbo. Zaciski z przodu są czterotłoczkowe, a z tyłu – dwutłoczkowe.
Bezpieczeństwo
Stinger będzie dostępny z najnowszymi, zaawansowanymi układami wspomagania kierowcy (ADAS), znanymi jako pakiet systemów Drive WiSE. Standardowo Kia Stinger jest wyposażona w układ Vehicle Stability Management (VSM), który pozwala zachować autu stabilność podczas hamowania i skręcania, wykorzystując do tego celu elektroniczną kontrolę stabilności (ESC).
W skład pakietu DriveWiSE wchodzą: Forward Collision Warning z autonomicznym system hamowania awaryjnego i z rozpoznawaniem pieszych, Advanced Smart Cruise Control, Lane Keeping Assist System, Rear Cross Traffic Alert, kamery zapewniające obraz dookoła auta, Blind Spot Detection i asystent świateł drogowych. Nowością jest system Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą.
Zaawansowane technologie i wyposażenie
Stinger zadebiutuje na rynku wyposażony w najnowsze systemy informacyjno- rozrywkowe oraz systemy wspomagające prowadzenie auta. Kolorowy Head-Up Display (HUD) o regulowanej wysokości pomoże kierowcy. Wśród informacji można będzie zobaczyć prędkość, wskazania nawigacji, ustawienia systemu audio i tempomatu oraz informacje systemu Blind Spot Detection. W konsoli środkowej znajduje się miejsce na bezprzewodową ładowarkę smartfonów. Do wyposażenia seryjnego należy również zestaw głośnomówiący z Bluetooth.
Podstawowy system audio składa się z 6 głośników i 7-calowego ekranu dotykowego. Nabywcy będą mogli wybrać opcjonalny system audio z 9 głośnikami i z zewnętrznym wzmacniaczem. W najwyższej specyfikacji wyposażenia będzie 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Harman / Kardon o mocy 720 watów, wyposażony w zewnętrzny wzmacniacz, aby zapewnić krystalicznie czystą muzykę z 15 głośników i dwóch subwooferów. System ten jest wyposażony w opatentowaną technologię odtworzenie muzyki Clari-Fi oraz nową generację QuantumLogic Surround Sound.
Dla większego komfortu w każdych warunkach atmosferycznych większość modeli z napędem na cztery koła (i niektóre z napędem na tylne koła) będą oferowane z podgrzewaną kierownicą, podgrzewanymi i wentylowanymi przednimi fotelami oraz czujnikiem deszczu. Stinger, w opcji, będzie dostępny z elektrycznie podnoszoną i zamykaną pokrywą bagażnika, którą będzie można sterować za pośrednictwem zarówno kluczyka, jak i przyciskiem w kabinie.
Produkcja pokazywanej na targach motoryzacyjnych w Genewie Kia Stinger rozpocznie się w drugiej połowie 2017 roku. Samochód trafi do sprzedaży w Europie w czwartym kwartale 2017 r. Ceny auta zostaną ogłoszone bliżej rozpoczęcia sprzedaży.