Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show zwiedzający będą mogli obejrzeć Hondę Civic dziesiątej generacji, pięciodrzwiowego hatchbacka.
Stworzenie nowego modelu, przy uwzględnieniu wymagań związanych z ostateczną ceną samochodu, wielkością zużycia paliwa oraz zdolnościami produkcyjnymi – wymagała zastosowania nowatorskich rozwiązań w zakresie konstrukcji, aerodynamiki i struktury podwozia.
Zobacz także:
Nadwozie pięciodrzwiowej Hondy Civic jest szersze, dłuższe i niższe od modelu poprzedniej generacji (wymiary: długość – 4518 mm, szerokość bez lusterek – 1799 mm, szerokość z lusterkami – 2076 mm, wysokość – 1434 mm, rozstaw osi – 2697 mm, rozstaw kół z przodu – 1537 mm, z tyłu 1565 mm), co pozwoliło uwypuklić sportowe cechy nowej konstrukcji.
Nowy Civic ma też krótsze zwisy zwracające uwagę na dobre właściwości aerodynamiczne samochodu. Uzupełnieniem całości jest agresywny przedni pas nadwozia, z którym komponują się wydatne nadkola oraz wyprofilowane wloty powietrza z przodu i z tyłu. Oferowanych będzie siedem kolorów lakieru: niemetalizowany Rallye Red, metalizowane Lunar Silver, Polished Metal, Brilliant Blue oraz perłowe White Orchid, Crystal Black i Sonic Grey.
Nabywcy Civica z silnikiem 1,5 litra VTEC Turbo mogą wybrać wersję Sport, Sport Plus lub Prestige, przy czym każda z nich wyróżnia się ekskluzywnymi elementami dekoracyjnymi nadwozia. Wersje Sport i Sport Plus oferują bardziej wydatne spoilery z przodu i z tyłu, powiększone boczne progi, ekskluzywne, 17-calowe obręcze aluminiowe, reflektory LED i przednie światła przeciwmgielne oraz chromowaną, podwójną końcówkę układu wydechowego umieszczoną centralne w tylnym zderzaku.
Z kolei wersja Prestige wyróżnia się dyskretnymi dodatkami, jak chromowane wykończenie osłony chłodnicy, chromowane klamki zewnętrzne czy chromowane ramki bocznych szyb.
Pojemność bagażnika wynosi 478 litrów, a jego dodatkową zaletą jest łatwy dostęp. Tylne siedzenia dzielą się w proporcji 60:40, co w połączeniu z nisko umieszczonym progiem załadunku (679 mm), dużym otworem załadunkowym (1 120 mm) oraz płaską podłogą kufra pozwala przewozić długie i szerokie przedmioty. Co więcej, pod podłogą bagażnika znalazł się dodatkowy schowek (z wyjątkiem modeli S, Sport i Sport Plus).
Dzięki zastosowaniu szerszej i dłuższej płyty podłogowej, inżynierom Hondy udało się stworzyć przestronne wnętrze, które wyróżnia się prostym designem, nowymi rozwiązaniami technicznymi, wysokogatunkowymi materiałami wykończeniowymi, a także niżej umieszczonymi fotelami. Honda Connect daje szybki dostęp do usług internetowych. System informacji, rozrywki i łączności drugiej generacji zapewnia integrację z Apple CarPlay i Android Auto.
Ergonomicznie wyprofilowane przednie fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania. Przednie siedzenia mają również o 10 mm większy zakres regulacji przód/ tył i o 10 mm większy zakres regulacji wysokości. Ilość miejsca na wysokości ramion z przodu zwiększyła się o 10 mm, natomiast odstęp pomiędzy przednimi fotelami wzrósł o 30 mm. Miejsce na wysokości ramion z tyłu w powiększyło się o 20 mm, a pasażerowie tylnej kanapy mają teraz do dyspozycji o 95 mm więcej miejsca na nogi, jak również o 45 mm więcej miejsca pomiędzy kolanami a oparciami przednich foteli.
Ponadto, osoby siedzące na zewnętrznych siedzeniach z tyłu mają do dyspozycji regulowane siedziska. Poczucie przestrzeni w kabinie pasażerskiej wzmaga również duże, panoramiczne okno dachowe z funkcją uchylania i odsuwania (dostępne w bogatszych wersjach wyposażeniowych). Wszystkie wskaźniki mają wysoki kontrast, są czytelne i mają nowoczesny wygląd. W niektórych wersjach dostępne jest również trzystopniowe podgrzewanie siedzeń z przodu oraz podgrzewanie siedzeń z tyłu.
PROWADZENIE
Nowe zawieszenie, niżej położony środek ciężkości oraz wyższa sztywność nadwozia – wszystko to pozwala uzyskać w Civicu angażujące właściwości jezdne. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu – wielowahaczowe oraz nową, sztywna ramę pomocniczą. W wybranych wersjach wyposażeniowych zastosowano system adaptacyjnych amortyzatorów, stanowiący ewolucję układu wprowadzonego po raz pierwszy na świecie w modelu Civic Tourer 2014.
System pozwala kierowcy na dostosowanie siły tłumienia amortyzatorów do warunków jazdy. Układ elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) ze zmiennym przełożeniem i podwójnym mechanizmem zębatkowym został zoptymalizowany. Elektroniczny system stabilności jazdy Agile Handling Assist (AHA) został zestrojony z pod kątem rynku europejskiego przy uwzględnieniu panujących tutaj warunków drogowych i stylu jazdy kierowców. Zapewnia on subtelne i dyskretne działanie w obliczu niebezpieczeństwa, dbając o zachowanie przewidywalnego i płynnego prowadzenia samochodu przy niskich i wysokich prędkościach (reaguje zarówno na płynne, jak i gwałtowne ruchy kierownicą).
SILNIKI
W nowej Hondzie Civic debiutują dwa silniki benzynowe VTEC Turbo, które zostały opracowane pod kątem wysokich osiągów, zapewniających prawdziwą radość z jazdy tym autem.
Trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1 litra doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji. Maksymalny moment obrotowy w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną wynosi 200 Nm i jest uzyskiwany przy 2 250 obr./min., natomiast w zestawieniu z przekładnią CVT dostępnych jest 180 Nm w przedziale od 1 700 do 4 500 obr./min. Z kolei moc maksymalna 129 KM (95 kW) jest generowana przy 5 500 obr./min. Emisja CO2 to 106 g/km w modelach ze skrzynią CVT, a średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi od 4,7 l/100 km. Przyspieszenie 0-100 km/h to 10,2 – 11,0 sek. (w zależności od wersji).
Większy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,5 litra oferuje moc maksymalną 182 KM (134 kW), która jest dostępna przy 5 500 obr./min. (przy 6 000 obr./min. ze skrzynią CVT), natomiast maksymalny moment obrotowy 240 Nm (w wersji z 6-biegową przekładnią manualną) jest generowany w przedziale od 1 900 do 5 000 obr./min. W modelach wyposażonych w skrzynię CVT moment obrotowy wynosi 220 Nm i jest uzyskiwany w przedziale od 1 700 do 5 500 obr./min. Emisja CO2 to 133 g/km w modelach z sześciobiegową przekładnią manualną, a średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 5,8 l/100 km.
Nowe auto z tym motorem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 – 8,5 sek.
Przeprojektowana sześciobiegowa przekładnia manualna została opracowana specjalne z uwzględnieniem sportowego charakteru nowych silników benzynowych. Przekładnia została umieszczona w nowej, bardziej wytrzymałej obudowie. Zmodernizowana została także automatyczna skrzynia bezstopniowa CVT.
SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA I WSPOMAGAJĄCE
W oparciu o koncepcję „Safety for Everyone” (bezpieczeństwo dla wszystkich), Honda zastosowała zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego we wszystkich wersjach nowego Civica. Struktura zawiera rozwiązanie zwane „crash stroke technology” wykorzystujące zawiasową konstrukcję przedniej ramy pomocniczej, która w razie zderzenia kieruje silnik w dół i do tyłu. W razie wypadku, pasażerów chroni 6 poduszek powietrznych, w tym poduszki stworzone w technologii i-SRS Airbag oraz i-Side Airbag.
Pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego oraz układów wspomagających kierowcę – Honda SENSING –zastosowany we wszystkich wersjach Hondy Civic sprawia, że model ten jest jednym z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie, a producent spodziewa się uzyskania wysokich not w testach Euro NCAP.
Pakiet rozwiązań Honda SENSING obejmuje następujące systemy bezpieczeństwa aktywnego:
– system ograniczający skutki kolizji;
– system ostrzegania przed kolizją;
– system utrzymywania na pasie ruchu (plus ostrzegania o zjeżdżaniu i zapobiegający zjeżdżaniu);
– tempomat adaptacyjny;
– system rozpoznawania znaków drogowych;
– inteligentny ogranicznik prędkości.
Inne układy bezpieczeństwa zastosowane w nowej Hondzie Civic:
– system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach;
– system monitorowania ruchu poprzecznego;
– wielofunkcyjna kamera cofania.
Standardem w nowej Hondzie Civic jest również system kontroli stabilności jazdy (VSA) z kontrolą trakcji, który pomaga kierowcy w utrzymaniu kontroli nad samochodem w zakrętach, w czasie przyspieszania i podczas hamowania. Ponadto, wyposażenie obejmuje też system kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS).
Nowy Civic jest oferowany z rozbudowaną paletą pakietów wyposażeniowych oraz pojedynczych akcesoriów, dzięki którym właściciele tego modelu mogą dostosować swój samochód do indywidualnych potrzeb i preferencji.
Pięciodrzwiowa Honda Civic w odmianie hatchback, pokazywana na targach motoryzacyjnych w Genewie, będzie produkowana wyłącznie w należącej do Hondy fabryce w Wielkiej Brytanii i eksportowana na rynki globalne.