GENEWA 2017: FORD GT ’66 HERITAGE EDITION PRZYBYŁ DO EUROPY

Ford-Genev1

Na Salonie Samochodowym Geneva International Motor Show, Ford zaprezentował po raz pierwszy publicznie Fiestę ST nowej generacji, pośród najbardziej fascynującej i kompletnej gamy samochodów Ford Performance, jaką firma kiedykolwiek dysponowała.

Dział Ford Performance pokazuje także – po raz pierwszy w Europie – supersamochód o ekstremalnie wysokich osiągach, w limitowanej serii: Ford GT ’66 Heritage Edition.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2017


 

Europejska oferta samochodów Ford o szczególnie wysokich osiągach obejmuje takie modele, jak Focus ST w wersjach benzynowej i Diesel, Focus RS, a także legendarny Mustang. Sprzedaż aut o wysokich osiągach marki wzrosła w styczniu o kolejne 14 procent w stosunku do stycznia ubiegłego roku.

Ford Performance działa jako laboratorium innowacji i platforma badawcza przeznaczona do budowania unikalnych samochodów o wysokich osiągach, odpowiednich dla takich pojazdów części i akcesoriów, celem dostarczenia wyjątkowych wrażeń kierowcom. Prace obejmują rozwiązania i technologie z takich dziedzin, jak aerodynamika, lekkie materiały konstrukcyjne, elektronika, układy napędowe o wysokich osiągach i ograniczanie zużycia paliwa.

Ford-Genev2

Ford GT w wersji drogowej i wyścigowej

Ford GT pokazany na stoisku na targach motoryzacyjnych w Genewie, to limitowana wersja Ford GT ’66 Heritage Edition, która powstała dla uczczenia zwycięstwa producenta w wyścigu Le Mans w roku 1966. Samochód dostępny jest w kolorze nadwozia Shadow Black wykończonym na wysoki połysk lub mat, ze srebrnymi pasami biegnącymi wzdłuż nadwozia i wyeksponowanymi elementami z włókien węglowych, z przednią pokrywą w kolorze Frozen White, grafiką na drzwiach i 20-calowymi jednoczęściowymi kutymi z aluminium obręczami kół, wykończonymi złotym satynowym lakierem, z czarnymi nakrętkami mocującymi koła.

Wszystkie supersamochody Ford GT wyposażone są w 10-calowy wyświetlacz cyfrowy najwyższej klasy. Konfigurowany ekran wyświetla tekst i grafikę inspirowaną rozwiązaniami wyścigowymi, a wszystko z myślą o unikaniu rozproszenia uwagi kierowcy. Ekran automatycznie konfiguruje się w zależności od wyboru jednego z pięciu unikalnych trybów jazdy: normalny, mokra nawierzchnia, sport, tor wyścigowy lub V-Max (prędkość maksymalna).

Ford GT otrzymał 3,5-litrowy silnik V6 EcoBoost rozwijający według normy SAE moc 647 KM i uzyskujący moment obrotowy 746 Nm w specyfikacji na rynek USA. Samochód osiąga prędkość maksymalną 347 km/h, co na torze wyścigowym czyni nowego Forda GT najszybszym seryjnie produkowanym autem w historii marki.

Ford GT w wersji przeznaczonej na drogi publiczne jest wyposażony w konstrukcję z włókien węglowych i aktywne elementy aerodynamiczne, podobnie jak znajdujący się na stoisku w Genewie wyścigowy samochód Chip Ganassi Racing Ford GT, który w 2016 roku zwyciężył w wyścigu 24H Le Mans.

Ford-Genev3

Historyczny powrót Forda na tor w Le Mans w zeszłym roku zaowocował zwycięstwem samochodu wyścigowego GT w klasie LM GTE Pro dokładnie 50 lat po pamiętnym podium 1-2-3 w wyścigu z 1966 roku. Na początku bieżącego roku Ford ogłosił, że cztery samochody Ford GT zostaną wystawione w tegorocznej edycji wyścigu 24H Le Mans, który odbędzie się w dniach 17-18 czerwca 2017 roku.

Ford i Grupa LEGO połączyły siły, oferując modele wyścigowego Forda GT z 2016 i GT40 z 1966 roku w ramach ekskluzywnej serii LEGO Speed Champions, obejmującej modele wyjątkowo szybkich, legendarnych samochodów drogowych i wyścigowych.

Wspaniała gama samochodów o wysokich osiągach

Ford sprzedał w ubiegłym roku w Europie 43 800 samochodów o wysokich osiągach, w tym takie modele, jak Mustang, Focus RS, benzynowe i wysokoprężne wersje modelu Focus ST oraz Fiesta ST obecnej generacji. Pokazane na salonie w Genewie dwie nowe limitowane wersje Mustanga z unikalną stylistyką i w bogatej specyfikacji dostępne są już dla klientów Forda w Europie.

Mustang Black Shadow Edition oferowany jest z silnikiem 5,0 l V8 o mocy 421 KM, z 6-biegową przekładnią manualną lub z 6-biegową przekładnią automatyczną, w 4 opcjach kolorystycznych nadwozia, to jest Platinum White, Triple Yellow, Race Red i Grabber Blue.

Ford-Genev4

Wśród unikalnych elementów stylistycznych znalazł się czarny emblemat mustang na wlocie powietrza wersji GT, ekskluzywne czarne obręcze kół z lekkiego stopu z ramionami w kształcie litery “Y”, czarne pasy z efektem wtapiania poprowadzone wzdłuż grzbietów przetłoczeń na masce i na bokach nadwozia pomiędzy dolnymi częściami nadkoli oraz czarne oznaczenia pojemności silnika „5.0” umieszczone na przednich błotnikach.

Mustang Blue Edition nawiązuje duchem do klasycznych Mustangów malowanych na przyciągające wzrok kolory. Nadwozie oferowane jest w przyciągającym spojrzenia kolorze Grabber Blue, uatrakcyjnionym dodatkowo rozmytymi czarnymi pasami na masce i na dachu oraz czarnymi, 19-calowymi wieloramiennymi obręczami kół wykonanymi z lekkiego stopu. Samochód dostępny jest z silnikiem 5,0 l V8 421 KM lub z bardziej ekonomiczną jednostką 2,3 l EcoBoost o mocy 317 KM. Do wyboru są 6-biegowe przekładnie automatyczne i manualne.

Oba modele wyposażone są w system łączności i rozrywki SYNC 3 z 8-calowym ekranem dotykowym. System umożliwia znalezienie kawiarni, stacji benzynowej, parkingu, a także odnalezienie drogi do stacji kolejowej, lotniska, czy hotelu, poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku i podanie prostej komendy głosowej, na przykład „Chcę kawę,” „Chcę zatankować,”czy „Chcę zaparkować.”

Wysoko ceniony Ford Focus RS z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback oferowany jest z silnikiem benzynowym 2,3 l EcoBoost o mocy 350 KM, napędem Performance All Wheel Drive i wyborem trybu jazdy – w tym z pierwszym oferowanym seryjnie w całej branży trybem Drift, który umożliwia kontrolowaną jazdę w poślizgu z wymuszoną nadsterownością.

Ford-Genev5

Ford Focus ST dostępny jest z silnikiem benzynowym EcoBoost o mocy 250 KM lub z silnikiem wysokoprężnym TDCi o mocy 185 KM w pięciodrzwiowym nadwoziu hatchback lub kombi.

Sportowe dziedzictwo Forda

Samochody sportowe i wyścigowe są nieodłączną częścią fordowskiego DNA, a początki wyścigowych tradycji łatwo umiejscowić w czasie, gdy Henry Ford 116 lat temu zwyciężył w wyścigu Sweepstakes Race na swoim samochodzie “999”, pokonując Alexandra Wintona, który w owym czasie był najsłynniejszym kierowcą wyścigowym Ameryki.

Na tegorocznym Salonie Samochodowym Genewa 2017 Ford przypomina ponad pięć ostatnich dekad swoich sukcesów w sportach motorowych i konstrukcji samochodów sportowych, korzystając z samochodów ze zbiorów Ford Heritage Collection. W ten sposób na stoisku Forda znalazły się następujące rarytasy:

replika wyścigowego Forda GT40 Mk2 z 1966 roku, z silnikiem 7,0 l V8, na którym Bruce McLaren i Chris Amon wygrali wyścig 24 Godziny Le Mans w 1966 roku;
replika Forda Escorta Mk1 z 1970 roku, który przyniósł firmie zwycięstwo w słynnym rajdzie Londyn – Meksyk. Odbudowany samochód wyposażono w silnik Ford Cosworth serii BDA o pojemności 1,8 l i o mocy około 200 KM, i wystawiono w powtórce rajdu zorganizowanej z okazji jego 25 rocznicy. Samochód z oryginalną załogą w składzie Hannu Mikkola za kierownicą i Gunnar Palm na fotelu pilota ponownie zwyciężyła w tej imprezie;
Escort RS Cosworth z 1992 roku będący homologowaną, “cywilną” wersją rajdowego Forda Escorta WRC grupy A, wyposażony w benzynowy turbodoładowany silnik 2,0 l o mocy 230 KM i napęd na wszystkie koła.

Ford-Genev6

W tym roku Ford obchodzi także 50 rocznicę narodzin wyścigowego silnika Cosworth DFV (double- four- valve) V8, który w Formule 1 przez 15 lat aż 155 razy napędzał samochody zwyciężające w wyścigach, a 12 razy był źródłem napędu samochodów, na których kierowcy zdobywali tytuły mistrzów świata. Ten sam silnik dwukrotnie napędzał samochody wygrywające wyścig 24H Le Mans, w tym samochód Mirage GR8 z 1975 roku, który również można zobaczyć w tym roku na targach w Genewie.

Lekki, zwarty i mocny, całkowicie aluminiowy silnik o pojemności 3,0 l zaprojektowany jako część struktury nośnej samochodu wyścigowego, wyposażono w 4 zawory na cylinder i w 2 wałki rozrządu na każdą z dwóch grup cylindrów.

Duch innowacyjności, dzięki któremu powstał silnik Ford Cosworth DFV, po 50 latach żyje i ma się świetnie w silnikach EcoBoost – od całkowicie nowego 3-cylindrowego silnika 1,5 l EcoBoost, po podwójnie doładowany silnik V6 3,5 l EcoBoost napędzający wyścigowego GT.

– Sporty samochodowe zawsze były motorem innowacji w Fordzie. Dzisiaj światowy zespół Ford Performance odpowiedzialny jest za opracowanie takich samochodów, jak wyścigowy Ford GT, czy Fiesta ST najnowszej generacji. Pracując jako jeden zespół Ford Performance możemy lepiej wypełnić nasze podstawowe zadanie, a jest nim dostarczenie maksimum radości z jazdy samochodem, by następnie „demokratyzować” zaawansowane funkcje zwiększające osiągi samochodu, czyniąc je dostępnymi dla wszystkich klientów – przypomina Dave Pericak, dyrektor Ford Performance.