Opel Mokka odnosi sukcesy od swojej premiery rynkowej w 2012 roku. Dzięki dobranym wymiarom (4,28 m długości), sportowemu wyglądowi i wysokiej pozycji za kierownicą subkompaktowy SUV wpisuje się w najnowsze trendy.
Ponad 500 000 egzemplarzy zamówionych w całej Europie plasuje go wśród najpopularniejszych modeli w tym segmencie. Nowy model Mokka X prawdopodobnie przyczyni się do dalszego wzrostu tej popularności.
Zobacz także:
Samochód, którego światowa premiera odbędzie się w trakcie najbliższego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show (3–13 marca), pojawi się na rynku jesienią. Pojazd będzie wyróżniał się świeżą stylistyką nadwozia, nowym wnętrzem i znakomitymi systemami multimedialnymi nowej generacji. Wszystkie te cechy sprawią, że będzie to jeden z najlepiej skomunikowanych z Internetem i najbardziej przyciągających wzrok samochodów zdolnych do jazdy w każdym terenie na rynku.
Oprócz dostępnych od niedawna „supercichych” silników Diesla 1.6 pod maskę nowej Mokki X trafi także silnik benzynowy nowej generacji 1.4 Direct Injection Turbo, który wzbogaci ofertę jednostek napędowych i będzie współpracować z automatyczną skrzynią biegów, systemem Start/Stop oraz napędem na wszystkie koła.
Odważna sylwetka dla poszukiwaczy przygód
Mokka może być uznawana za jeden z symboli udanego powrotu Opla do gry w ostatnich latach. Subkompaktowy SUV przyciągnął do marki wielu nowych klientów, którzy doceniają połączenie stylistyki pojazdu sportowo- użytkowego z elegancją, sportową sylwetką, klimatem przygody i właściwościami terenowymi. Nowa Mokka X będzie pierwszą linią modeli, która wprowadza identyfikator segmentu w przyszłych SUV-ach i crossoverach Opla. „X” sygnalizuje śmiały i surowy charakter samochodu, podkreślony bardziej tradycyjną stylistyką nadwozia.
Nowy X zwraca uwagę odważną sylwetką. Nowe wzornictwo przodu harmonizuje z nową stylistyką Opla wyróżniającą się takimi detalami, jak poziomy wlot powietrza w kształcie skrzydła oraz podwójny motyw skrzydła w charakterystycznych, ostro zarysowanych diodowych światłach do jazdy dziennej. Przedni pas składa się teraz z bardziej precyzyjnie i elegancko wyprofilowanych płaszczyzn, z mniejszą liczbą elementów z tworzywa sztucznego.
W ten sposób przód auta został optycznie poszerzony, zyskując bardziej solidną i muskularną estetykę. Koncepcja ta jest kontynuowana także z tyłu, gdzie ponownie można zauważyć motyw podwójnego skrzydła — w tylnych światłach dostępnych opcjonalnie w wersji diodowej. Z boku samochód zachował sportową elegancję podkreśloną muskularnymi konturami w dolnej części.
Nie zabrakło także dynamizującego sylwetkę przetłoczenia wznoszącego się ku tylnej części auta, charakterystycznego dla pojazdów marki Opel. Wprowadzono też nowe kolory, w tym „Amber Orange” (pomarańczowy) i „Absolute Red” (czerwony), które mają wzmocnić pragnienie zakupu u przyszłych nabywców.
Wnętrze samochodu zostało gruntownie przeprojektowane. Debiutuje w nim zupełnie nowa deska rozdzielcza inspirowana nową Astrą. Nowy zestaw wskaźników ma więcej poziomo ukształtowanych elementów. Bardziej zdecydowana i precyzyjna estetyka podkreśla jego minimalizm i funkcjonalność. W całkowicie zmodyfikowanej konsoli centralnej umieszczono 7- lub 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego nowej generacji. Konsola zyskała w ten sposób bardziej elegancką i oszczędną stylistykę — zmniejszono liczbę przycisków, a sterowanie wieloma funkcjami przeniesiono na pojemnościowy wyświetlacz.
Nowa sześciobiegowa przekładnia automatyczna i adaptacyjny napęd
Po wprowadzeniu diesli 1.6 nowej generacji o mocy 81 kW/110 KM i 100 kW/136 KM ofertę silników przeznaczonych do sportowo- użytkowego Opla rozszerzono teraz o nową jednostkę benzynową. Silnik 1.4 Direct Injection Turbo nowej generacji, o mocy 112 kW/152 KM, zadebiutował niedawno w nowej Astrze. W modelu Mokka X będzie współpracował z sześciobiegową przekładnią automatyczną, systemem Start/Stop i adaptacyjnym napędem na wszystkie koła (według wstępnych danych emisja CO2 i zużycie paliwa w cyklu mieszanym wyniosą odpowiednio: 154 g/km i 6,6 l/100 km).
Technologia napędu na wszystkie koła z elektromagnetycznym sprzęgłem wielopłytkowym jest inteligentna i wydajna. Na suchej nawierzchni moment obrotowy trafia tylko na koła przednie (wyjątkiem jest ruszanie w trybie AWD), co pozwala utrzymać niskie zużycie paliwa. W zależności od warunków na drodze rozdział napędu zmienia się płynnie i automatycznie od 100 proc. na koła przednie na suchej jezdni do maksymalnie po 50 proc. na przednią i tylną oś, na przykład na nawierzchni pokrytej warstwą wody.
Reflektory adaptacyjne LED i przednia kamera Opel Eye
Obok napędu na wszystkie koła diodowe reflektory adaptacyjne (AFL LED) stanowią kolejny przykład realizacji strategii firmy Opel, zakładającej udostępnianie innowacyjnych technologii jak najszerszej grupie nabywców.
Nowy system automatycznie dostosowuje tryb świecenia reflektorów do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie bez oślepiania innych kierowców. Oferuje on aż 9 różnych funkcji i trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie, tryb turystyczny, doświetlanie zakrętów, oświetlenie wspomagające cofanie i manewrowanie oraz tryb oszczędny po zatrzymaniu pojazdu.
System reflektorów diodowych zastępuje stosowane poprzednio adaptacyjne oświetlenie biksenonowe. Reflektory LED emitują światło pozwalające zobaczyć prawdziwe kolory oświetlanych obiektów, co sprzyja komfortowi widzenia. Ponadto brak elementów mechanicznych w konstrukcji reflektora sprawia, że szybciej i precyzyjniej kieruje on światło w odpowiednim kierunku, a także jest bardzo niezawodny mimo upływu czasu.
Przednia kamera Opel Eye nowej generacji o wyższej rozdzielczości i wyposażona w bardziej wydajny moduł przetwarzania obrazu pozytywnie wpływa na działanie wszystkich korzystających z niej funkcji, takich jak asystent świateł drogowych czy reflektory AFL LED. Dzięki ulepszeniu kamery z opcjonalnym systemem nawigacji system rozpoznawania znaków drogowych w modelu Mokka X charakteryzuje się większym zakresem rozpoznawalności.
System monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu wykorzystuje przednią kamerę do wykrywania ruchu przed pojazdem, a alarm przedkolizyjny został rozbudowany o diodowy wyświetlacz refleksyjny. Kiedy odległość między samochodem a pojazdem poprzedzającym zmniejsza się zbyt szybko, światło czerwonych diod odbija się w przedniej szybie. O konieczności hamowania kierowcę ostrzega także sygnał dźwiękowy. Asystent pasa ruchu aktywuje się automatycznie po przekroczeniu prędkości 60 km/h. Kontrolka w zestawie wskaźników i sygnał dźwiękowy ostrzegają kierowcę o ryzyku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu.
Skomunikowany z Internetem
Podobnie jak nowy Opel Astra, również Mokka X od samego początku będzie dostępna z pełnym pakietem usług OnStar. Ponadto w modelu Mokka X zadebiutują dwie wersje systemu multimedialnego IntelliLink nowej generacji z funkcją umożliwiającą podłączenie smartfonów do systemu pokładowego przez interfejsy Apple CarPlay lub Android Auto.
Samochód jest nie tylko świetnie skomunikowanym z Internetem SUV-em, ale także jednym z najbardziej komfortowych. Podobnie jak w większości modeli Opla, unikatowe w tym segmencie ergonomiczne fotele z atestem AGR (Akcji na rzecz Zdrowych Pleców zrzeszającej niezależnych ekspertów w tej dziedzinie) zapewniają wygodę zarówno w trakcie dalekich podróży, jak i wypraw w trudniejszy teren.
Model został wyposażony w jeszcze jedno podnoszące komfort użytkowania rozwiązanie: system Open&Start. Kierowca nie musi nawet sięgać po kluczyk, aby odblokować lub zablokować zamki w drzwiach pojazdu. Wystarczy, że ma ten kluczyk w kieszeni lub w torebce i naciśnie mały przycisk na klamce drzwi lub bagażnika. Kluczyk nie jest także potrzebny do uruchomienia silnika pojazdu.
Dzięki nowemu wzornictwu, uzupełnionemu o nowe zespoły napędowe, sprawdzonym właściwościom terenowym, rozbudowanym opcjom łączności z Internetem oraz zkomfortowi nowa Mokka X ma wszelkie atuty, aby kontynuować sukcesy swojej poprzedniczki, która ma na swoim koncie między innymi dwa tytuły „Samochodu roku z napędem na wszystkie koła” oraz dwa zwycięstwa w plebiscytach na „Samochód firmowy roku” w Niemczech.
Teraz czas na premierę nowego modelu na targach motoryzacyjnych w Genewie…