GENEWA 2016: NOWE MODELE S4 i S4 AVANT – NAPRAWDĘ SPORTOWE

Audi_ges4_1

Podczas 86. salonu samochodowego Geneva International Motor Show Audi pokazała po raz pierwszy nowe modele S4 i S4 Avant, zapewniające świetne osiągi.

Od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, spalając poniżej 7,4 litra paliwa na 100 km – to zasługa na nowo zaprojektowanego silnika V6 turbo o mocy 260 kW (354 KM).


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2016


 

Nowatorskie rozwiązania z zakresu komunikacji i systemów wsparcia sprawiają, że oferta pokazanych na targach motoryzacyjnych w Genewie pojazdów jest bardzo atrakcyjna.

Sercem obu nowych modeli S marki Audi jest silnik 3.0 TFSI. Ta benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem i turboładowaniem generuje dużą moc i wytwarza maksymalny moment obrotowy 500 Nm, dostępny w przedziale od 1370 do 4500 obr./min. Prędkość maksymalną S4 ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W przypadku Audi S4 Avant, standardowy sprint trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej.

Według standardów zużycia paliwa NEDC, Audi S4 Limousine spala poniżej 7,4 litra benzyny na 100 km i emituje mniej niż 170 g CO2 na kilometr. Audi S4 Avant potrzebuje natomiast poniżej 7,5 litra paliwa na 100 km, emitując 175 g CO2 na kilometr (dane przed homologacją).

 

Sportowe i stabilne prowadzenie

Za przenoszenie mocy silnika na drogę, w nowych modelach Audi S4 odpowiada szybko i komfortowo działająca ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają przełożenia długie, obniżające prędkość obrotową i spalanie. Jeśli przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, przekładnia przechodzi w oszczędny tryb wolnego biegu.

Sportowe zachowanie podczas jazdy, to w znacznej mierze wynik zastosowania tu stałego napędu na cztery koła quattro. Selektywny rozkład napędu między kołami, minimalnie w razie potrzeby przyhamowując jedno z kół, optymalizuje prowadzenie i stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, odpowiednio do sytuacji rozdziela moment obrotowy między kołami osi tylnej.

Pięciowahaczowe zawieszenie osi przedniej i tylnej daje wysoki komfort prowadzenia samochodu. Alternatywnym w stosunku do elektromagnetycznego wspomagania kierownicy rozwiązaniem jest dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości. Standardowo, w nowych modelach montuje się 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 245/40. W ofercie są także felgi 19-calowe.

Wentylowane od wewnątrz i perforowane tarcze hamulcowe przy przedniej osi mają średnicę 350 mm. Obejmują je lakierowane na czarno (opcjonalnie na czerwono) sześciotłoczkowe zaciski z emblematem S.

 

Dzięki standardowemu, sportowemu podwoziu S, karoserię zawieszono o 23 mm niżej niż w bazowym modelu A4. Podobnie jest w wersji z opcjonalnym podwoziem z aktywnym systemem kontroli zawieszenia. System wyboru dynamiki jazdy drive select daje możliwość zmiany ustawień amortyzatorów CDC (continous damping control) oraz silnika, układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów tiptronic i opcjonalnego sportowego mechanizmu różnicowego. Kierowca może w kilku trybach ustawić charakterystykę pracy napędu i podwozia.

Komfortowe i przestrzenne wnętrze

W nowym Audi S4 i S4 Avant jest dość komfortowej przestrzeni dla pięciu osób. Poziomy przebieg linii tablicy rozdzielczej oraz szerokie pasmo nawiewów dają wrażenie dużej szerokości auta. Bagażnik S4 Limousine ma pojemność 480 litrów, a S4 Avant, zależnie od ustawienia oparć tylnych siedzeń, od 505 do 1510 litrów.

Opcjonalne, sportowe fotele S mają zintegrowane zagłówki, regulowane boki i pneumatyczną funkcję masażu. Standardowo obite są skórą Feinnappa w kolorze czarnym, szarym lub czerwonym, ze stebnowaniem w kształcie rombów, kontrastowym szwem oraz emblematem S. Wnętrze utrzymane jest w czerni, a ozdobnymi akcentami są dekoracyjne listwy wykonane z matowego, szczotkowanego aluminium.

Supernowoczesnym rozwiązaniem dostępnym w tym samochodzie jest opcjonalny virtual cockpit, cyfrowo wyświetlający na swoim monitorze o przekątnej 12,3 cala wszystkie ważne informacje w postaci grafik o wysokiej rozdzielczości. Jednym z widoków, które może wybrać kierowca, jest ekran trybu sportowego. Wówczas w centrum ekranu, a jednocześnie w centrum uwagi prowadzącego, znajduje się obrotomierz.

 

Cała struktura menu systemu obsługi MMI, łącznie z inteligentnym, swobodnym wyszukiwaniem dowolnego tekstu, przypomina płaską strukturę obsługi nowoczesnych smartfonów. Już po wprowadzaniu paru liter, proponuje ona kilka opcji wyników wyszukiwania. Obsługa systemu odbywa się za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy i sterowania naturalnym głosem ludzkim.

System infotainment i Audi connect

Na czele całej palety rozwiązań technicznych plasuje się system nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i monitorem o przekątnej 8,3 cala. W skład systemu wchodzi pakiet Audi connect, umożliwiający połączenie samochodu z internetem w szybkim standardzie połączeń LTE. Dzięki aplikacji MMI connect App, będzie można łatwo sterować wszystkimi funkcjami za pomocą smartforna. Nowa usługa „kalendarz” umożliwi przeniesienie danych z kalendarza smartfona do samochodu.

Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfonów z anteną samochodową przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu i na ich bezprzewodowe ładowanie zgodnie ze standardem Qi. Zamontowany z tyłu Tablet Audi jest elementem systemu Rear Seat Entertainment. Wymagający fani HiFi mogą zamówić system muzyczny Bang & Olufsen Sound System, zniewalający nowatorskim dźwiękiem 3D. Aplikacja smartphone interface pozwala na wykorzystywanie na pokładzie samochodu platform Apple Car Play lub Android Auto.

Jeżeli kierowca podłącza komórkę z systemem iOS lub Android do portu USB (iOS od wersji 7.1, Android od wersji 5.0 Lillipop), to w osobnym menu MMI wyświetla się zawartość smartfona: nawigacja, numery i połączenia telefoniczne, muzyka oraz wybrane aplikacje innych firm, tzw. third- party- apps. Można z nich komfortowo korzystać za pomocą MMI lub sterowania głosowego. Kluczowy element oferty to funkcja słuchania muzyki online, dająca dostęp do szerokiej oferty Google Play Music i iTunes. Ponadto obie platformy oferują funkcje nawigacji i powiadomień oraz przypomnienia.

 

Systemy wsparcia kierowcy

Audi S4 i S4 Avant posiadają liczne systemy wsparcia kierowcy. Asystent wydajności wspiera kierowcę pod względem oszczędzania paliwa. Adaptacyjny tempomat regulując odległości między poruszającymi się pojazdami. Zintegrowana z systemem funkcja Stop&Go hamuje pojazd aż do zatrzymania. Przy prędkości pojazdu od 0 do 65 km/h, asystent jazdy w korkach może przejąć prowadzenie samochodu. Asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony pasażerów Audi pre sense, jeszcze bardziej podnoszą poziom bezpieczeństwa.

Stylistyka zewnętrzna i bogate wyposażenie

Wygląd nowych modeli S4 jest sportowy lecz nie ostentacyjny. Zderzak, wloty powietrza i listwy progowe mają wyraziste kontury. Wiele elementów dodatkowych karoserii polakierowano w różnych odcieniach matowej szarości. W kolorze aluminium lśnią obudowy lusterek bocznych. W tylny zderzak wkomponowano wąską, czarną kratownicę o strukturze plastra miodu, aluminiowy dyfuzor i cztery końcówki rur wydechowych.

Karoseria jest bezpieczna, zachowuje sztywność skrętu, a przy tym jest lekka. Nowe Audi S4 Limousine ze standardowym napędem na cztery koła quattro waży 1630 kg, a S4 Avant – 1675 kg.

Nowy model na europejskich rynkach pojawi się latem 2016. Bogate wyposażenie standardowe obejmuje m.in. reflektory diodowe, diodowe światła tylne z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, 18-calowe felgi w stylistyce typowej dla modeli S, sportowe fotele przednie obite połączeniem tkaniny Alcantara i skóry oraz trójramienną, skórzaną, sportową kierownicę wielofunkcyjną plus.

Dodatkowo model S4 Avant standardowo wyposażono w elektryczny napęd pokrywy bagażnika i osłonę przestrzeni bagażowej. Na życzenie można zamówić: wyświetlacz danych na szybie i reflektory diodowe Matrix. Kolejną nowością jest funkcja zapobiegania oślepianiu przez znaki drogowe: jeśli światło reflektora padnie na mocno odbijający je znak drogowy, zostanie ono w dostosowany sposób przyciemnione o około jedną trzecią.