Podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show europejska premierę będzie miała nowa Kia Niro.
To nowy niskoemisyjny, hybrydowy crossover – pierwszy pojazd marki skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej z myślą o samochodach ekologicznych.
Zobacz także:
Płyta podłogowa Kia Niro jest przystosowana do wykorzystania układów napędowych nowej generacji. Hybrydowy układ napędowy Niro – składający się z 1,6-litrowego benzynowego silnika GDI z bezpośrednim wtryskiem, litowo- jonowych akumulatorów, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami – wciąż jest w fazie ostatecznego tuningu. Celem inżynierów podczas testów homologacyjnych jest uzyskanie emisji CO2 na poziomie 89 g/km, którą osiągnięto podczas wewnętrznych prób.
Przełom w stylizacji samochodów hybrydowych
Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Samochód łączy funkcjonalność i proporcje, typowe dla crossoverów z elegancką, aerodynamiczną sylwetką nadwozia o delikatnie rzeźbionych powierzchniach. Mimo subtelnych przetłoczeń i zdecydowanych linii, nowe auto jest kojarzone z marką. Wraz z nowym modelem debiutuje najnowsza ewolucja elementów stylistycznych, do których zaliczają się osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa czy szeroki słupek C.
Rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że nowy pojazd prezentuje się dynamicznie. Jego nadwozie jest bardzo aerodynamiczne o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29.
Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (wynoszące – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest przestronne jak na samochód, który ma 4335 mm długości. Przy pozostałych wymiarach: szerokości 1800 mm i wysokości 1535 mm nowa KIA wpisuje się w lukę między większą Sportage, a mniejszym cee’dem. Rozstaw osi Niro jest nawet o 3 cm większy niż w Sportage.
Wnętrze
Kabina nowego crossovera została zaprojektowana tak, aby zapewnić pasażerom maksymalną przestrzeń i wygodę. Szeroka deska rozdzielcza i liczne poziome linie optycznie poszerzają wnętrze. Miękkie i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe sprawiają, że nową, wysoką jakość wykonania widać natychmiast po otwarciu drzwi.
Poszczególne strefy deski rozdzielczej są wyraźnie zaznaczone. Zestaw wskaźników i ekran dotykowy systemu multimedialnego znajdują się na jednej wysokości. Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski sterowania klimatem w kabinie i elementy obsługi systemów asystujących. Ergonomiczna konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, aby obsługa pokładowych systemów była jak najbardziej funkcjonalna i intuicyjna.
Emitować jedynie 89 g CO2 na kilometr
Zaprojektowany od podstaw samochód hybrydowy ma wyróżniać się sprawnością zespołu napędowego. Niską emisję spalin i dwutlenku węgla zapewnia hybrydowy zespół napędowy, na który składają się 1,6-litrowa benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągająca moc 105 KM i generująca moment obrotowy o wartości 147 Nm współpracująca z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW i akumulatorem litowo- jonowym o pojemności 1,56 kWh. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6 DCT).
Nowy silnik benzynowy po raz pierwszy łączy zalety jednostki napędowej pracującej w cyklu Atkinsona, chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR) i bezpośredniego wtrysku paliwa w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dodatkowo zwiększa ją system odzyskiwania ciepła spalin, który przyspiesza rozgrzewanie się silnika poprzez przekierowanie płynu chłodzącego do wymiennika ciepła w układzie wydechowym.
Zaawansowany akumulator i niezależne zawieszenie
Ważący zaledwie 33 kg litowo- jonowy akumulator jest jak dotąd najlżejszym i najbardziej wydajnym kiedykolwiek wykorzystywanym w samochodach Kia. AkOdznacza się do 50 proc. wyższą gęstością energii i do 13 proc. większą wydajnością energetyczną. Niro jest dostępna z nowym systemem wspomagającym Eco- Driving (Eco-DAS), który łączy dwie technologie, aby oszczędzać i odzyskiwać energię elektryczną.
Obydwie są ściśle powiązane z systemem nawigacyjnym i umożliwiają autu przewidywanie warunków drogowych. Dzięki temu w zależności od ukształtowania terenu, które znajduje się na trasie przejazdu i od sytuacji na drodze potrafi ograniczyć zapotrzebowanie na energię elektryczną lub wykorzystać ją w najbardziej efektywny sposób, albo wykorzystać trasę przejazdu do maksymalnego odzysku energii i ładowania akumulatorów.
Eco-DAS jest pierwszym tego typu systemem wykorzystywanym w branży motoryzacyjnej, który do monitorowania zbliżającego się zapotrzebowania na energię elektryczną lub do jej odzysku wykorzystuje informacje zarówno o podjazdach, jak i zjazdach na trasie przejazdu.
Kia Niro jest wyposażona w niezależne zawieszenie z przodu z kolumnami MacPhersona oraz niezależne zawieszenie z tyłu z podwójnymi wahaczami dolnymi. Geometria zawieszenia i charakterystyka połączeń metalowo- gumowych zostały tak dobrane, aby zapewnić kierowcy jak najlepsze wyczucie auta i natychmiastowe reakcje na ruchy kierownicą.
Przestronna, komfortowa i funkcjonalna
Duży rozstaw osi i spora szerokość nadwozia sprawiają, że Niro zapewnia pasażerom dużo miejsca zarówno na nogi, jak i na wysokości ramion. Także pod względem przestrzeni nad głową Niro oferuje pasażerom komfort. Podwyższone nadwozie wszystkim pasażerom umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Przednie fotele o nowej konstrukcji, lżejsze o 1,3 kg niż fotele stosowane w innych modelach Kia.
Płytę podłogową nowej Kia Niro zaprojektowano tak, aby rozmieszczenie elementów hybrydowego zespołu napędowego nie wpływało negatywnie ani na przestronność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Dzięki temu, że akumulator o bardzo kompaktowych rozmiarach znajduje się pod tylną kanapą – podobnie jak zbiornik paliwa o pojemności 45 l umieszczony wzdłuż niego – bagażnik Niro liczy aż 421 l pojemności (norma VDA).
Rozbudowany system multimedialny
Do obsługi nie tylko multimediów służy najnowszy interfejs z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Standardowo system multimedialny jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą Niro można wyposażyć w system audio firmy JBL z 8 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 320 W, który zapewnia dźwięk doskonałej jakości w technologii Clari-Fi.
Za pośrednictwem systemu Connected Services wykorzystującego usługi TomTom jest dostęp do licznych informacji na temat aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeżeniach o stacjonarnych i mobilnych radarach prędkości. Auto jest dostępne z bezprzewodową ładowarką.
Bezpieczeństwo, systemy i ekologia
53 proc. konstrukcji nadwozia jest wykonane z lekkiej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają: siedem poduszek powietrznych (czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, kurtynowe i kolanowa kierowcy) oraz Kia Vehicle Stability Management (VSM), czyli system stabilizacji auta.
W zależności od rynku nowa Kia Niro będzie oferowana z wieloma systemami asystującymi, dostępnymi jako wyposażenie seryjne lub za dopłatą. Należą do nich m.in.:
• automatyczny system hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych;
• Smart Cruise Control (SCC);
• asystent pasa ruchu (LDWS);
• Lane Keeping Assist System (LKAS);
• Blind Spot Detection (BSD);
• KiaRearCrossTrafficAlert – system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania.
W ciągu najbliższych 4 lat oferta aut marki o niskim zużyciu paliwa i o niskiej emisji szkodliwych substancji zwiększy się z 4 do aż 11 modeli. Niro i Kia Optima w wersji hybrydowej typu plug-in to jedynie początek ofensywy nowych modeli. W gamie znajdą się samochody z zespołami napędowymi wszystkich obecnie znanych technologii – hybrydowe, hybrydowe typu plug-in, elektryczne i z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.
Plany Kia na rok 2020 zakładają również 5-procentowe obniżenie średniej masy własnej produkowanych samochodów. Wraz z nowymi silnikami w ofercie pojawią się nowe skrzynie biegów o większej liczbie przełożeń niż w dotychczas stosowanych.
Sprzedaż Niro w Europie rozpocznie się w III. kwartale 2016 roku. Po europejskim debiucie na targach motoryzacyjnych w Genewie, w maju w zakładach Hwasung w Korei ruszy produkcja nowej Kia Niro. Pierwsze egzemplarze Kia Niro trafią do sprzedaży w Europie już w lipcu.