Przy okazji Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show Grupa PSA Peugeot Citroën dotrzymuje zobowiązania złożonego swoim klientom w zakresie przejrzystości i publikuje pierwsze wyniki pomiarów zużycia paliwa trzech swoich modeli, uzyskane w rzeczywistej eksploatacji.
Jest to pierwsza tego typu inicjatywa w światowym przemyśle motoryzacyjnym.
Zobacz także:
Pomiarów dokonano zgodnie z protokołem testowym, określonym wspólnie z organizacjami pozarządowymi Transport & Environment (T&E) oraz France Nature Environnement (FNE), których audytorem jest Bureau Veritas. Wiarygodny protokół testowy potwierdza faktyczne zużycie paliwa uzyskane przez klientów Grupy PSA w rzeczywistym użytkowaniu samochodów. Uwzględnia on także wyniki pochodzące z niezależnych baz danych, opartych na ankietach konsumenckich.
W listopadzie 2015 r., w okresie gdy zarzuty stawiane przez media podważały zaufanie do branży motoryzacyjnej, Grupa PSA Peugeot Citroën postanowiła przyjąć postawę inną niż pozostali producenci. Jej celem było zapewnienie przejrzystości w relacjach z klientami, a środkiem – zmierzenie i podanie do wiadomości publicznej rzeczywistego zużycia paliwa przez samochody z oferty Grupy.
Dotrzymując zobowiązania, Grupa PSA Peugeot Citroën jako pierwszy producent na świecie stosujący takie podejście przy okazji targów motoryzacyjnych w Genewie opublikował pierwsze wyniki pomiarów zużycia paliwa trzech swoich modeli, cieszących się wielką popularnością na rynku.
Pomiarów dokonano na drogach publicznych w pobliżu Paryża (25,5 km w warunkach miejskich, 39,7 km w warunkach pozamiejskich oraz 31,1 km na autostradzie), przy normalnym korzystaniu z wyposażenia samochodu (włączona klimatyzacja, uwzględniony ciężar pasażerów i bagażu, nachylenia terenu itd.).
Protokół, inspirowany europejskim projektem RDE „Real Driving Emissions“, mierzy zużycie paliwa przy użyciu przenośnych urządzeń podłączanych do samochodów (PEMS). Rolę gwaranta wiarygodności protokołu i jego zastosowania pełni Bureau Veritas, niezależny podmiot uznawany w skali międzynarodowej. Dzięki temu zapewniona jest prawidłowość i uczciwość pomiarów prowadzonych w określonych przez protokół warunkach.
Pierwsze wyniki zanotowane przy użyciu protokołu są porównywalne z wynikami uzyskiwanymi przez naszych klientów (dane z niezależnych ankiet prowadzonych wśród konsumentów) i odzwierciedlają wiarygodność podejścia naukowego opracowanego wspólnie z organizacją Transport & Environment.
Wyniki testów (zużycie paliwa zmierzone w protokole testowym – zużycie paliwa uzyskane przez klientów / wyniki z ankiet konsumenckich):
* Peugeot 308 (silnik 1.6 l BlueHDi 120 S&S BVM6 Allure): 5,0 – 5,0 / 5,1;
* Citroen C4 Grand Picasso (silnik 1.6 l BlueHDi 120 S&S BVM6 Exclusive): 5,6 – 5,5 / 5,7;
* DS 3 (silnik 1,6 l BlueHD i 120 S&S BVM6 So Chic): 4,9 – 5,1 / 5,3.
Ponadto Grupa PSA Peugeot Citroën, korzystając ze swojej pozycji europejskiego lidera w zakresie ograniczania emisji CO2 i wierząc w słuszność podejmowanych decyzji technologicznych, wychodzi naprzeciw wymaganiom przyszłych norm homologacji samochodów i zabiega o wprowadzenie takiej procedury WLTP (światowe zharmonizowane procedury testowe pojazdów lekkich), która będzie najbardziej reprezentatywna w rzeczywistych warunkach eksploatacji samochodów.
Do około połowy roku 2016 Grupa PSA poda oficjalne wyniki pomiarów zużycia paliwa w warunkach rzeczywistych dla 30 modeli marek Peugeot, Citroën i DS, stanowiących trzon jej oferty.
– Zależy nam na utrzymaniu zaufania, jakie mają do nas nasi klienci, i właśnie w tym celu wprowadzamy działania, które zapowiedzieliśmy w roku 2015. W wyniku prac, jakie wykonaliśmy wspólnie z T&E, FNE i Bureau Veritas, protokół pomiarowy jest już zatwierdzony, a pierwsze wyniki uzyskane przy jego użyciu zgodne są z wynikami zmierzonymi przez naszych klientów – precyzuje Gilles Le Borgne, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Grupy PSA Peugeot Citroën.
– Protokół opracowany z Grupą PSA Peugeot Citroën sprawdza się – daje reprezentatywne, powtarzalne wyniki. Potwierdza on na testowanych modelach zużycie paliwa uzyskiwane w warunkach rzeczywistej eksploatacji samochodów przez zwykłych kierowców. Protokół ten dowodzi również, że testy drogowe są wiarygodną metodą mierzenia prawdziwych emisji CO2. Dlatego uważamy, że powinien on stać się procedurą przyjętą i stosowaną przez ogół producentów – dodaje Greg Archer, dyrektor działu czystych pojazdów w Transport & Environment.
– Dobrowolne przedsięwzięcie Grupy PSA Peugeot Citroën nareszcie potwierdza całkowitą przejrzystość w zakresie pomiarów emisji CO2. Dlatego następnym krokiem powinno być wprowadzenie pomiarów innych zanieczyszczeń obecnych w spalinach. Jest to odpowiedź na uzasadnione oczekiwania społeczeństwa, podyktowana troską o zdrowie publiczne – komentuje M. Michel Dubromel, wiceprezes France Nature Environnement.
– Inicjatywa ta, oparta na współpracy przedsiębiorstwa przemysłowego, organizacji pozarządowej i podmiotu certyfikującego, jest nowatorska i konstruktywna. Łączy ona w sobie wszystkie niezbędne warunki, by odpowiedzieć na pytania stawiane przez konsumentów. Grupa PSA Peugeot Citroën zrobiła wszystko, by zapewnić niezależne i wiarygodne potwierdzenie swoich danych. Takie podejście powinien przyjąć w ślad za nią cały przemysł samochodowy – powiedział Marc Boissonnet, wiceprezes i dyrektor zarządzający działu Marketingu, Sprzedaży i Komunikacji grupy Bureau Veritas.