Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show 2015 odbyła się światowa premiera Sport Coupe Concept GTE.
Studyjny model pełni rolę prekursora nowej stylistyki samochodów Volkswagena – pokazuje, jak będą w najbliższej przyszłości wyglądały auta marki.
Zobacz także:
Zaprojektowane od nowa prototypowe coupe wygląda dynamicznie. Bagażnik ma unoszoną pokrywę. We wnętrzu dominuje perfekcyjna ergonomia i nowe interaktywne urządzenia pozwalające na komunikowanie się człowieka z pojazdem – m.in. wykorzystanie danych biometrycznych kierowcy i nowy ekran Active Info z trójwymiarowym obrazem. Stwarza to atmosferę nowoczesności, współgrającą z ekspresyjną stylistyką nadwozia.
GTE – hybryda typu plug-in od Volkswagena. Nie tylko stylistyka, także rozwiązania techniczne wyznaczają nowe standardy. Już sam skrót „GTE” wskazuje na rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie techniki napędowej. Te trzy litery oznaczają w Volkswagenie – od debiutu Golfa GTE oraz planowanego na ten rok debiutu Passata GTE – samochody z hybrydowym napędem typu plug-in.
Pojazdy te przejeżdżają w trybie czysto elektrycznym 50 km, a jednocześnie są w stanie pokonywać samodzielnie dużo większe dystanse. Wszystko to przy zachowaniu najwyższej dynamiki. Teraz można sobie wyobrazić modele GTE w każdej klasie aut – przykładem jest także pokazany niedawno (w styczniu) na Auto Show w Detroit studyjny SUV. Prezentując na targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie model Sport Coupe Concept GTE marka wzbogaca tę rodzinę aut o wyjątkowo awangardowy model.
Samochód ten ma zespół napędowy o mocy 279 kW/380 KM, który zapewnia mu osiągi takie, jakie mają auta typu Gran Turismo, a jednocześnie – dzięki dwóm silnikom elektrycznym i ładowanemu także z zewnątrz akumulatorowi – może poruszać się nie emitując żadnych szkodliwych substancji. Średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) auta rozwijającego 250 km/h wynosi 2,0 l/100 km.
Wśród samochodów klasy średniej oraz wyższej Volkswagen rozróżnia modele segmentu B, C oraz D. Np. najnowszy Passat wyznacza nowe standardy w klasie średniej, należąc do popularnego segmentu B; Volkswagen CC plasuje się w wyższym przedziale segmentu B; Phaeton z kolei, jako limuzyna wyższej klasy, jest typowym przedstawicielem auta z segmentu D.
Studyjny model prezentowany w Genewie z wyższego przedziału segmentu B przenosi się do grona aut segmentu C. W wewnętrznej hierarchii marki zajmuje pozycję powyżej aktualnego Volkswagena CC. Tworząc auto inżynierom przyświecał jeden cel: czterodrzwiowe, sportowe auto absolutnie musi budzić pożądanie, wywoływać efekt „chcę to mieć” ”…
Punktem wyjścia dla designu była m.in. modułowa platforma MQB Volkswagena. Umożliwia ona uzyskanie proporcji i odpowiednie rozłożenie mas. Centralnym punktem jest stosunek długości zewnętrznej do rozstawu osi. Samochód ma wymiary: długość 4870 mm, rozstaw osi to z kolei 2841 mm. Dzięki temu długość wnętrza wynosi 1871 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co sprawia, że wygląd auta stał się tym bardziej atrakcyjny.
Z przodu nadwozie jest wysunięte poza przednią oś na odległość 909 mm, tylny zwis ma natomiast 1120 mm – w obydwu przypadkach mierzone od środka osi. Czterodrzwiowe coupe Volkswagena jest przy tym bardzo niskie (1407 mm) i szerokie (1865 mm), a porusza się na 21-calowych kołach. Dzięki platformie MQB idealnie rozplanowano wnętrze – chociaż wyposażone w panoramiczny dach Sport Coupe Concept GTE ma tak dynamiczne proporcje, zarówno pasażerowie zasiadający z przodu, jak i ci z tyłu nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głowami.
Pod wielką pokrywą bagażnika, która z zewnątrz wcale nie wydaje się tak duża, kryje się 480-litrowy bagażnik.