GENEWA 2015: NISSAN SWAY – ZAPOWIEDŹ NOWYCH HATCHBACKÓW

nis_ge_sw0

Nowy model Sway, prezentowany podczas 85. Międzynarodowego Salonu Samochodowego – Geneva International Motor Show 2015, to zapowiedź przyszłej generacji małych aut marki.

Być może tak właśnie będą one wyglądać, jeżeli firma zdecyduje się na ten nowy, atrakcyjny styl w hatchbacku przeznaczonym na rynek europejski. To koncepcyjny samochód, zaprojektowany specjalnie z uwzględnieniem europejskich upodobań.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2015


 

Zamaszyste linie, intrygujący przód, minimalistyczne wnętrze i nietuzinkowe kolory to cechy odważnej i działającej na emocje koncepcyjnej stylistyki. Pojazd zaprojektowano jako spójną i harmonijną całość. We wnętrzu zastosowano techniki kojarzone zwykle z industrialną architekturą – takie jak aluminiowe elementy strukturalne, które podkreślają prostotę i solidność konstrukcji. Starannie dobrano także kolory i materiały kojarzące się raczej z dobrami luksusowymi.

 

Z kolei estetykę nadwozia oparto na czterech elementach: wlocie powietrza z motywem litery V, dachu, który wydaje się unosić nad samochodem, lampach z motywem bumerangu oraz uniesionym słupku C. To one tworzą nowy charakterystyczny styl, który można dostrzec już w koncepcyjnym Nissanie Lannia zaprezentowanym w Pekinie na targach Auto China 2014, a także w nowym Murano sprzedawanym od niedawna w Stanach Zjednoczonych. Sway jest pierwszym małym hatchbackiem zaprojektowanym zgodnie ze stylistycznymi wytycznymi, które Nissan zamierza stosować w przyszłych modelach z różnych segmentów, oferowanych we wszystkich regionach świata.

Wlot powietrza w kształcie litery V, rozdzielającego podwójny zderzak z tym samym motywem, to miejsce, z którego wyprowadzono dynamiczny kontur zaokrąglonej maski oraz przednich nadkoli. Linia ta przechodzi następnie w przetłoczenie pośrodku przednich drzwi i biegnie dalej ku tyłowi, sprawiając, że sylwetka pojazdu budzi wręcz zmysłowe skojarzenia. Wydatny kształt pokrywy silnika przechodzi w równie wyrazistą i ostro zarysowaną linię boczną, której bieg podkreślono wznoszącym się, trójkątnym kształtem krawędzi progu.

Po bokach litery V, czyli wlotu powietrza, umieszczono reflektory w kształcie bumerangu. Równie imponująco prezentują się „bumerangi” tylnych świateł, których poziom wyznacza trzy czwarte wysokości pojazdu. Dwie trapezowate końcówki układu wydechowego umieszczono po bokach tablicy rejestracyjnej, a więc bliżej środka zderzaka zamiast pod nim.

 

Tylne drzwi o złożonej konstrukcji przylegają nie tylko do rozbudowanego progu i łuku linii bocznej, ale także wyprofilowanych błotników osłaniających tylne koła. Ostatni odcinek dolnej krawędzi szyb biegnie w górę, dzięki czemu słupek C między drzwiami a dachem został zredukowany do minimum, a sam dach wydaje się unosić w powietrzu. Brak słupka B oraz druga para drzwi z zawiasami przy ich tylnej krawędzi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.

Kolejną cechą nowej stylistyki Nissana jest wspominany dach sprawiający wrażenie unoszącego się nad samochodem. Panoramiczny szklany dach obramowany jest specjalną konstrukcją w kształcie litery C, biegnącą od słupków A wzdłuż bocznych krawędzi, aż do tylnej szyby. Dodatkową sztywność dachu zapewnia wyraźnie zaznaczony element przypominający kształtem literę X, z punktem krzyżowania się linii umieszczonym nad przednimi fotelami.

Nadwozie prezentowanego na targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie konceptu Sway ma kolor błękitno-szary, przy czym błękit jest widoczny głównie pod światło. Odcień ten harmonijnie kontrastuje z kolorem pomarańczowym. We wnętrzu zastosowano ciemniejszy i głębszy granat, mocno kontrastujący z kością słoniową oraz kolorem pomarańczowym stanowiącym nawiązanie do kolorystyki nadwozia. Deska rozdzielcza z motywem skrzydła jest inspirowana rozwiązaniem zastosowanym w koncepcyjnym Nissanie IDx, zaprezentowanym na Salonie w Tokio w 2013 r.

 

Kierowca ma przed oczami dwa podstawowe zegary, a wszystkie pozostałe wskaźniki zostały przeniesione na duży, trapezowaty wyświetlacz umieszczony pośrodku deski rozdzielczej, który jest jednakowo widoczny i użyteczny dla kierowcy i dla pasażera przedniego fotela. Lekkie fotele mają aluminiową konstrukcję – również odsłoniętą – i są pokryte tapicerką z wysokogatunkowego sztucznego zamszu w perłowym odcieniu, z przeszyciami wykonanymi techniką stosowaną przy produkcji luksusowych damskich torebek. Zestawienie kolorów – granatowego i pomarańczowego – doskonale harmonizuje z kolorystyką nadwozia.

Wymiary
– długość: 4 010 mm;
– szerokość: 1 780 mm;
– wysokość: 1 385 mm;
– rozstaw osi: 2 570 mm.