Podczas 85. Salonu Samochodowego – Geneva International Motor Show 2015 zadebiutowała koncepcyjna Kia Sportspace. To samochód na wypady poza miasto i równie praktyczny do codziennego użytkowania.
Jest odpowiednio stylowym i „atletycznym” Grand Tourerem w klasycznym sensie, a więc może pożerać setki kilometrów zarówno w celach biznesowych jak i dla czystego wypoczynku.
Zobacz także:
Muskularne proporcje nadwozia to symbol szybkiego lecz bezpiecznego wypadu na narciarskie stoki. Luksusowa i wyrafinowana kabina tworzy zindywidualizowaną a zarazem nastrojową przestrzeń dla czterech osób. Smukła, elegancka bryła nadwozia emanuje szykowną funkcjonalnością, pozwalając pasażerom Sportspace cieszyć się pełnią komfortu i wygody w pojeździe wyróżniającym się z tłumu.
W przeciwieństwie do klasycznych pojazdów typu kombi, station wagon czy nawet shooting brake – Kia Sportspace wyróżnia się zdecydowanie odmienną architekturą w stosunku do tradycji. Wydłużoną i oszczędną sylwetkę o spokojnych powierzchniach i przemyślanej linii akcentuje wysunięty ku tyłowi słupek „D” w połączeniu z ‘niemal hatchbackową’ aranżacją klapy tylnej.
Widziana od przodu, Kia Sportspace demonstruje ewolucyjną wersję „autograficznego” grille w formie ‘tygrysiego nosa’. Wyraźne przetłoczenie nadwozia łączy jej część przednią z tylną. Wysoka linia okien bocznych, proste lecz kunsztownie kształtowane panele boczne oraz obniżone progi drzwiowe z karbonowymi nakładkami potęgują odczucie atletycznej muskularności. Zadaniem pokaźnych kaset świateł tylnych oraz pełnowymiarowego dyfuzora z włókien węglowych jest podkreślenie przysadzistego wyglądu i zacięcia sportowego Sportspace.
Nowa Kia wyposażony jest w 20-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe z karbonowymi ‘promieniami’ wychodzącymi z pięciokątnej piasty. Design kół nie pozwala oprzeć się wrażeniu ciągłej rotacji nawet gdy pojazd stoi akurat na parkingu.
Wnętrze
Klamki zewnętrzne pozostają schowane aż do momentu zbliżenia dłoni. Wystrój kabiny pasażerskiej jest nieskomplikowany, choć wyrazisty. Luksus skórzanych siedzeń współgra tu ze współczesnymi wytworami technologii – jak włókna węglowe czy anodyzowane aluminium. Pływająca tablica rozdzielcza zawieszona jest horyzontalnie. Standardowe nawiewy centralne zostały umieszczone w środkowym tunelu.
Siedzenia pokryte są czarną, błyszczącą skórą i zapewniają sportowy komfort podróżowania dla kierowcy i trzech pasażerów. Aluminium znaleźć można prawie wszędzie: na spłaszczonej od dołu kierownicy, łopatkach zmiany biegów, pedałach, selektorze automatycznej skrzyni biegów czy przełącznikach na konsoli centralnej. Kierowca ma przed sobą cyfrowy, konfigurowalny panel wskaźników współpracujący z systemem multi-infotainment. Wielkoformatowy wyświetlacz systemu działa w trybie pełnoekranowym lub dzielonym.
Miejsce kabinowego lusterka wstecznego zajął podłużny ekran kamery tylnej, który pokazywać może także inne informacje przydatne dla kierowcy. Pasażerowie siedzeń tylnych docenią komfort znacznej przestrzeni na nogi. Narty ułożyć pomiędzy siedzeniami tylnymi, z wykorzystaniem przystosowanego do tego celu, skórzanego podłokietnika środkowego. Po odsunięciu jego wieka otwierają się dwa wgłębienia na tablety dla każdego z tylnych pasażerów.
W krytej matową skórą podłodze bagażnika znajduje się zestaw 28 ruchomych kulek, które wraz z niskim progiem klapy tylnej ułatwiają załadunek ciężkich walizek czy też sprzętu sportowego. Po włączeniu silnika, kulki ‘zapadają się’ o 3 mm w podłodze, by zapobiec przemieszczeniom bagażu podczas jazdy.
Napęd
Sportspace wyposażony jest w najnowszej generacji dieslowsko- elektryczny system napędu T-Hybrid, który zaprezentowany został pierwotnie w koncepcyjnej Optimie T-Hybrid na paryskim Salonie Samochodowym 2014. Kompaktowy i lekki konstrukcyjnie 1,7-litrowy Diesel otrzymał teraz zdwojone doładowanie z zastosowaniem zasilanego napięciem 48 V kompresora elektrycznego do wspomagania konwencjonalnej turbosprężarki. System ten pozwala zwiększyć moment silnika.
Technologie oparte na zasilaniu elektrycznym 48 V są z reguły prostsze i lżejsze konstrukcyjnie niż konwencjonalne rozwiązania hybrydowe. Nowatorski charakter napędu Sportspace podkreśla także aktywna oś tylna typu multi-link z możliwością czasowego napędu AWD (na cztery koła). Oprócz zeroemisyjnego napędu przy niskich prędkościach – podczas parkowaniu lub jazy w miejskich korkach – układ hybrydowy sprawdza się także w trakcie bardziej aktywnej jazdy.
Nowy koncepcyjny samochód prezentowany podczas targów motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie ma szanse wejść do seryjnej produkcji.
Kia Sportspace – wymiary
– długość: 4855 mm;
– szerokość: 1870 mm;
– wysokość: 1425 mm;
– rozstaw osi: 2840 mm.
Zobacz także: NOWA KONCEPCYJNA KIA TO SPORTSPACE