Na Salonie Samochodowym Geneva International Motor Show 2015, obok ogumienia wytwarzającego energię elektryczną – BH03, prezentuje koncepcyjną oponę Triple Tube.
Opracowane przez Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu opony potrafią same regulować poziom ciśnienia powietrza w zależności od warunków drogowych i „przygotowywać się” do zbliżających się zakrętów.
Zobacz także:
Zgodnie z założeniem producenta, technologię tę będzie można zastosować w przyszłości w samochodach bezzałogowych. To kolejny krok Goodyeara w kierunku poszukiwania nieszablonowych rozwiązań motoryzacyjnych.
Opona zapewnia bardzo dobre osiągi poprzez automatyczne dostosowanie do trzech różnych pozycji w zależności od warunków drogowych:
* pozycja Eko/ Bezpieczeństwo pozwala na osiągnięcie zmniejszonych oporów toczenia poprzez zoptymalizowany rozkład sztywności. W tym położeniu Triple Tube wyróżnia się najlepszym hamowaniem na suchej nawierzchni, dzięki szerokiej powierzchni styku z drogą;
* pozycja Sport umożliwia doskonałe prowadzenie na suchej nawierzchni, dzięki stożkowemu kształtowi ogumienia, który zapewnia optymalną powierzchnię styku opony z drogą;
* pozycja Mokra Nawierzchnia zapewnia zwiększoną ochronę przed aquaplaningiem dzięki podniesionemu bieżnikowi w centralnej części, co skutkuje zwiększoną średnicą opony, a także węższą i dłuższą powierzchnią styku z podłożem.
Działanie opony opiera się na wbudowanym kompresorze, który tłoczy powietrze z komory głównej do trzech oddzielnych komór powietrznych. W przypadku przebicia jednej z nich możliwe jest kontynuowanie jazdy.
Zaletą Triple Tube jest możliwość dostosowania wyglądu ściany bocznej opony do obręczy dostarczanych przez producenta oryginalnego wyposażenia. Kompozycja mieszanki w oponie Triple Tube bazuje na krzemionce powstałej z popiołu z łusek ryżu. Technologia ta została zaprezentowana przez Goodyeara w 2014 roku.
– Opona koncepcyjna Triple Tube to potwierdzenie umiejętności naszych inżynierów, dlatego z dumą prezentujemy ją w Genewie. W Goodyearze dbamy o to, by kierowcy czuli się dobrze za kierownicą i pomagamy im docierać bez obaw tam, gdzie chcą. Dzięki zdolnościom adaptacyjnym i optymalnym osiągom niezależnie od warunków drogowych, opona koncepcyjna stanowi ucieleśnienie tej idei. Jej najważniejsze zalety to poprawa bezpieczeństwa oraz możliwość kontynuacji jazdy w przypadku przebicia, a także ograniczenie emisji CO2 i zastosowanie ujednoliconych materiałów – powiedział Jean- Pierre Jeusette, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu.
Nowa Triple Tube jest oponą koncepcyjną i na razie nie ma planów wprowadzenia jej do produkcji. Opony koncepcyjne powstają w ramach prowadzonych przez Goodyeara procesów innowacji w celu rozbudzania dyskusji o możliwych rozwiązaniach, a także by dać inżynierom możliwość nieszablonowego myślenia o inteligentnych rozwiązaniach przyszłości.
Na stoisku Goodyeara na targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie naprawdę wyjątkowo dużo się dzieje!