GENEWA 2015: GOODYEAR – NOWA KONCEPCYJNA OPONA

Goodyear op_k1

Na Salonie Samochodowym Geneva International Motor Show 2015 firma Goodyear pokazała pierwszą koncepcyjną oponą wytwarzającą energię elektryczną.

Eksperci prognozują, że za kilka lat pojazdy elektryczne będą dominowały na drogach. Koncern oponiarski prezentuje rozwiązanie, dzięki któremu będzie można cieszyć się jazdą bez myślenia o tankowaniu.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2015


 

Stanie się to możliwe za sprawą nowego wynalazku zaprojektowanego przez inżynierów Centrum Innowacji Goodyeara – futurystycznej oponie zdolnej wytwarzać energię elektryczną. Znana pod nazwą „BH03” opona jest w stanie przetwarzać naprężenia powstałe w wyniku odkształceń oraz ciepło w energię elektryczną. Prezentowane rozwiązanie to zachęta do dyskusji na temat przyszłości motoryzacji.

Goodyear op_k2

– Troska o energię i środowisko doprowadziła nas do zaprojektowania opony koncepcyjnej, która wytwarza energię elektryczną. Każda futurystyczna idea zaczyna się od wyzwania, któremu należy sprostać, aby budować lepszą przyszłość. Jesteśmy przekonani, że opona ta stanie się inspiracją, a obserwacje i wnioski, których dostarczy, znajdą odzwierciedlenie w przyszłych działaniach rozwojowych – powiedział Jean- Pierre Jeusette, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.

Koncepcyjna opona wytwarza energię elektryczną, która może zasilać zarówno akumulatory hybrydowego układu napędowego pojazdu, a także inne urządzenia pokładowe.

Goodyear op_k3

Opona wytwarza energię poprzez działanie dwóch rodzajów materiałów:
• materiał termoelektryczny absorbuje ciepło (generowane przez światło, kiedy opona jest w stanie spoczynku, oraz powstałe podczas ruchu obrotowego w trakcie jazdy) i zamienia je w energię elektryczną;
• materiał piezoelektryczny przetwarza naprężenia będące wynikiem odkształceń struktury w energię elektryczną.

Wewnętrzna struktura opony przypomina trójwymiarową siatkę. Taka konstrukcja może podtrzymać ciężar samochodu w przypadku przebicia opony. To alternatywa dla stosowanej dotychczas technologii RunOnFlat. Ponadto „BH03” posiada duży obwodowy rowek, zmniejszający ryzyko aquaplaningu, oraz specjalny wzór bieżnika, pochłaniający hałas.

Opona „BH03” jest produktem czysto koncepcyjnym i na razie nie ma planów wprowadzenia jej do seryjnej produkcji. Jej prezentacja na targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie ma jednak zachęcić do dyskusji i poszukiwania nieszablonowych rozwiązań przyszłości.