Podczas zakończonych targów motoryzacyjnych Salon International de l’Automobile w Genewie, Peugeot prezentował nowe silniki i technologie służące ochronie środowiska.
Oferta producenta dotyczy trzech modeli HYbrid4, powiększenia gamy trzycylindrowych silników benzynowych PureTech, upowszechnienia technologii BlueHDi w silnikach wysokoprężnych, wprowadzenia do produkcji nowych automatycznych skrzyń biegów oraz rozszerzenia stosowania systemu Stop&Start.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014
W 2013 roku Peugeot po raz kolejny obniżył średnią ważoną emisji CO2 w europejskiej gamie swoich modeli do 115,2 g/km. Po debiucie wolnossących jednostek 1.0 i 1.2, rodzina trzycylindrowych silników PureTech powiększyła się obecnie o wersje turbodoładowane 1.2 e-THP 110 i 1.2 e-THP 130. Różnią się one między sobą jedynie nastawami i skrzyniami biegów. Jednostki są przeznaczone do napędzania modeli wz segmentów B i C, a w późniejszym terminie również D.
Silnik 1.2 PureTech
Nowy, trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 PureTech stanowi prawdziwy przełom technologiczny. Decydujący wpływ na wzrost osiągów i obniżenie zużycia paliwa miała jego kompaktowa budowa, niewielka masa oraz materiały o niskim współczynniku tarcia. Silnik pozwala obniżyć nawet o 21 proc. zużycie paliwa i emisję CO2 w porównaniu do jego aktualnych 4-cylindrowych odpowiedników. Osiąga moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,6 l/100 km w cyklu mieszanym.
Motor ma już za sobą serię bardzo surowych testów, obejmujących 25 tys. godzin na stanowisku badawczym i ponad 1,6 miliona kilometrów prób drogowych. Po raz pierwszy pojawi się pod maską nowego Peugeota 308 1.2 e-THP 130 w kwietniu br. Już w lipcu oferta modelu 308 zostanie powiększona o trzycylindrową, turbodoładowaną wersję benzynową o mocy 110 KM oraz o nową, 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów, dostępną w wersji benzynowej o mocy 130 KM.
Technologia BlueHDi
Filtr cząstek stałych (FAP), zastosowany po raz pierwszy na świecie w 2000 roku przez Peugeot w modelu 607, wychwytuje cząstki stałe bez względu na ich wielkość. Od końca 2013 roku marka dysponuje nową technologią BlueHDi, mającą na celu radykalne obniżenie emisji tlenków azotu. Spełnia ona wymagania normy Euro 6 Diesel i będzie wprowadzana we wszystkich modelach marki z silnikami wysokoprężnymi. Po modelach 508 sedan i SW zostaje zastosowana w nowych autach 308 i 308 SW z silnikami 1.6 BlueHDi 100, 1.6 BlueHDi 120 i 2.0 BlueHDi 150.
Nowa generacja silników 1.6 BlueHDi jest wyposażona w szereg udoskonaleń sprzyjających obniżaniu zużycia paliwa poprzez zmniejszanie wewnętrznych oporów tarcia (pierścienie / tuleje cylindrów – olej silnikowy), optymalizację pracy zmiennoprzepływowej pompy oleju i sterowanie termostatem układu chłodzenia. Ponadto silniki te współpracują z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów o zwiększonej sprawności. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 3,2 l/100 km.
Silnik 2.0 BlueHDi 150 (1 997 cm3, z 2 wałkami rozrządu w głowicy i 4 zaworami na cylinder) stanowi połączenie wysokich osiągów z niską emisją spalin. Maksymalny moment obrotowy to 370 Nm przy 2000 obr./min.
Nowe automatyczne skrzynie biegów
Gama 6-przełożeniowych skrzyń automatycznych o wysokich osiągach, opracowana została we współpracy z firmą AISIN AW. Skrzynie AM6 III: współpracująca z silnikiem 2,0 l BlueHDi, oraz AT6 III, która wkrótce będzie dostępna z silnikiem benzynowym 1.2 turbo PureTech, gwarantują szybką zmianę przełożeń.
Obniżenie strat tarcia w automatycznych skrzyniach biegów ma decydujące znaczenie dla poprawy ich ogólnej sprawności. Nowa rodzina umożliwia obniżenie zakresów prędkości obrotowej silnika w czasie jazdy, ale też zapewnia wysoki komfort obsługi. W celu zapewnienia płynności i szybkości zmiany biegów skrzynie poprzeczne o 6 położeniach zostały wyposażone w technologię Quickshift. Nowa AM6 III jest również dostępna z silnikiem 2.0 BlueHDi 150.
System Stop & Start
Po raz pierwszy w marce Peugeot, system Stop&Start z alternatorem- rozrusznikiem lub odwracalnym alternatorem został dostosowany do współdziałania z automatyczną skrzynią biegów. Technologia mikro- hybrydowa e-HDi przyczynia się do redukcji emisji CO2. Ma ona również liczne zalety, jeśli chodzi o komfort użytkowania: cicha praca, szybka reakcja, brak drgań, zapewnienie działania urządzeń pokładowych i działanie w zakresie temperatur sięgających -5 °C.
Zastosowanie alternatora zespolonego z rozrusznikiem spowodowało konieczność zamontowania pompy elektrycznej w bloku rozdzielacza hydraulicznego w celu utrzymania ciśnienia w sprzęgle, gdy silnik przestaje pracować. W samochodzie z nową, automatyczną skrzynią biegów AM6 III, zatrzymanie pracy silnika następuje na postoju, przy wciśniętym pedale hamulca lub po ustawieniu dźwigni zmiany przełożeń w położeniu luzu – N, natomiast silnik uruchamia się ponownie przy prędkości i wciśniętym pedale hamulca lub gdy pedał zostanie zwolniony.
Technologia ta została zastosowana po raz pierwszy w silniku wysokoprężnym o pojemności 2 litrów i jest oferowana w standardzie w wersji z silnikami BlueHDi 150 i 180, z dwoma typami skrzyń biegów – manualną i automatyczną.
Nowe silniki benzynowe PureTech, technologia silników wysokoprężnych BlueHDi spełniająca normę czystości spalin Euro 6, efektywne i trwałe automatyczne skrzynie biegów, a także dopracowana technologia Stop & Start pokazane są podczas salonu samochodowego Auto show w Genewie.