Peugeot zaprojektował duże, dynamiczne kombi o nisko zawieszonym, sportowym nadwoziu. Nowy 308 SV ujrzał światło dzienne podczas targów motoryzacyjnych Salon International de l’Automobile w Genewie.
Dająca szerokie możliwości konstrukcyjne nowa platforma EMP2 umożliwiła uzyskanie wymiarów nadwozia kombi, zapewniających dużo miejsca w środku i pojemny bagażnik. Samochód uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. To uzupełnienie gamy (o wersję kombi) modelu, który w poniedziałek w Genewie otrzymał tytuł Car of the Year 2014.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014
Podobnie jak w przypadku hatchbacka, projektanci Peugeot postawili na płynne linie, optymalne proporcje, a zarazem pełną prostoty stylistykę. W modelu nie znajdziemy wymyślnych kształtów czy ostentacyjnych i agresywnych elementów.
Przód jest podobny do hatchbacka. Tu również znajdziemy obramowany chromem grill i dopracowane klosze świateł dające efekt „kociego spojrzenia”. Technologia Full LED (31 diod LED w każdym reflektorze, dostępna w standardzie w wyższych wersjach) tworzy zaawansowany technologicznie znak rozpoznawczy modelu.
Dzięki zwiększonemu rozstawowi kół (+ 11 cm w stosunku do hatchbacka) i zwisowi tylnemu (+22 cm w stosunku do hatchbacka), 308 SW jest przestronny. Linię nadwozia podkreśla chromowana listwa biegnąca wokół bocznych szyb. W okolicy tylnego słupka jest wykonana z jednego elementu o zmiennym przekroju. Brak małej szybki w tylnych drzwiach zapewnia atrakcyjny wygląd. Obniżony z tyłu dach, ścięty tył i pochyła tylna szyba dodatkowo podkreślają dynamiczny kształt modelu.
Zachodzące na boki, podobnie jak w hatchbacku, tylne światła, układają się w charakterystyczne świetlne „C”, wykorzystując 42 diody LED. Układ świateł stanowi odwołanie do 508 SW i 508 RXH. Opadająca linia dachu, tylny spojler, wbudowane trzecie światło stopu, przylegające do dachu relingi podkreślają wrażenie znacznej szerokości nadwozia.
Wnętrze
W nowym modelu zdecydowano się na innowacyjne rozwiązanie miejsca kierowcy – Peugeot i-Cockpit. W jego skład wchodzą cztery elementy: kompaktowa kierownica, umieszczone wysoko zegary, środkowa konsola znajdująca się na wysokości kierownicy i duży ekran dotykowy o przekątnej 9,7 cala. Deska rozdzielcza jest w całości pokryta pianką, a kierownica skórą licową (od drugiego poziomu wyposażenia). W kabinie pojawiają się również lakierowane na czarny błyszczący kolor lub matowe, chromowane wstawki. Deska jest niemal całkowicie pozbawiona przełączników i przycisków.
Dostęp do tyłu ułatwiają szersze niż w hatchbacku tylne drzwi i cofnięta o 29 cm tylna ławka. Tylny zwis został wydłużony. Wymiary to 4585 mm długości, 1804 mm szerokości i 1471 mm wysokości, pojemność bagażnika pod tylną półką wynosi 660 litrów. W samochodach wyposażonych w dojazdowe koło zapasowe, ilość miejsca dostępnego pod podłogą zmniejsza się o 47 dm3 VDA.
System tylnej kanapy „Magic Flat” umożliwia złożenie obu części tylnej ławki za pomocą dwóch łatwo dostępnych dźwigni z boku bagażnika. Dzięki automatycznie składaniu tylnego siedzeniska, w mgnieniu oka możemy uzyskać płaską powierzchnię i zwiększyć pojemność bagażnika do 1660 dm3 VDA. Szerokość załadunku to ponad 1,06 m (do tylnej półki), długość – 1,07 m (do oparcia tylnej ławki).
Silniki
W momencie swojego debiutu rynkowego nowy 308 SW będzie dostępny z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi Euro 6 najnowszej generacji, o zupełniej nowej konstrukcji i doskonałych osiągach. Silniki benzynowe rozwijają moc od 130 KM do 155 KM. Silniki wysokoprężne mają moc od 92 KM do 150 KM. Na uwagę zasługuje zwłaszcza nowa wersja silnika 1.6 BlueHDi 120 KM z manualną 6 –stopniową skrzynią biegów, spalająca w cyklu mieszanym jedynie 3,2 l/100 km.
Jednostki mogą być oferowane razem z nowej generacji oponami o niskich oporach toczenia, opracowane na zasadzie wyłączności we współpracy z Michelin. Już w lipcu 2014 oferta zostanie poszerzona o 3-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy PureTech o mocy 110 KM oraz nową, automatyczną 6-stopniową skrzynię biegów, która będzie oferowana z jednostką benzynową o mocy 130 KM.
Technologia BlueHDI jako jedyna łączy funkcję Selective Catalytic Reduction (SCR) i filtr cząstek stałych pracujący w oparciu o specjalny dodatek do paliwa (FAP). Umożliwia spełnienie norm Euro 6 dla silników wysokoprężnych. Początkowo będą dostępne trzy silniki BlueHDi. Oprócz jednostki 1.6 BlueHDi 100 (dostępnej z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach) i 1.6 BlueHDi 120 (z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach) w gamie pojawi się najmocniejsza jednostka 2.0 BlueHDi 150, wyposażona w manualną lub automatyczną skrzynię biegów o 6 przełożeniach.
Peugeot i-Cockpit
Nowy Peugeot został wyposażony w i-Cockpit, identyczny jak w wersji hatchback. Kompaktowa kierownica (351 mm x 329 mm) poprawia zwrotność. Elektryczne wspomaganie. Tarcze zegarów są symetrycznie rozsunięte na boki względem osi kierownicy. Czerwone, wysmukłe wskazówki nawiązują swym kształtem do wysokiej klasy zegarków. W najwyższych wersjach wyposażenia pojawiają się chromowane wskazówki oraz obramowania prędkościomierza i obrotomierza.
Zawieszenie i hamulce
Obniżony o 20 mm środek ciężkości przełożył się nie tylko na poprawę aerodynamiki samochodu, lecz także na lepszą stabilizację nadwozia na zakrętach. Zawieszenie o zmniejszonej masie to pseudo McPherson z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Optymalizacja układu jezdnego pozwoliła na zmniejszenie promienia do 11,2 m. Tarcze hamulcowe – wentylowane z przodu, o wymiarach do 304 x 28 mm – zostały zoptymalizowane pod względem masy i odporności na zużycie ścierne. 308 SW jest wyposażony w elektryczny hamulec postojowy (ze zmechanizowanymi zaciskami hamulcowymi), ESP, zaawansowany, inteligentny układ kontroli trakcji oraz układ wspomagania ruszania na wzniesieniu (Hill Assist), i to już od drugiego poziomu wyposażenia.
Systemy wspomagania
W opcji dostępny jest Driver Assistance Pack, obejmujący trzy systemy sprzężone z umieszczonym z przodu samochodu radarem: aktywny tempomat, układ ostrzegania przed kolizją oraz system automatycznego hamowania awaryjnego. W standardzie lub w opcji znajduj a się też: monitor martwego pola, elektryczny hamulec postojowy, kamera cofania podającą obraz na duży kolorowy ekran, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu ADML.
System Park Assist umożliwia nie tylko automatyczne parkowanie równoległe (i wyjazd z miejsca parkowania), ale również parkowanie prostopadłe. System wykrywa wolne miejsce postojowe, po czym przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym. Jest dostępny w opcji poczynając od trzeciego poziomu wyposażenia i sprzężony z monitorem martwego pola.
Driver Sport Pack to ystem, aktywowany za pomocą dodatkowego, umieszczonego na środkowej konsoli (obok elektrycznego hamulca postojowego) przycisku „Sport”, potęguje doznania z jazdy. W momencie wprowadzenia na rynek będzie dostępny w opcji poczynając od trzeciego poziomu wyposażenia w wersjach z silnikami 1.2 e-THP 130 i 2.0 BlueHDi 150 i manualną skrzynią biegów.
Technologie
308 SW dysponuje nową generacją usług on-line opartych na technologii mobilnego Internetu: Peugeot Connect Apps. Kierowca zyskuje dostęp w czasie rzeczywistym do szeregu praktycznych informacji ułatwiających codzienne prowadzenie samochodu: wolne miejsca postojowe w okolicy, ceny paliw na najbliższych stacjach benzynowych, informacje o ruchu drogowym, prognoza pogody, informacje turystyczne z przewodnika Michelin. Po raz pierwszy nowa funkcja aplikacji ‘MyPeugeot’ w wersji mobilnej (osobista mobilna strefa klienta, dostępna zależnie od kraju).
Ostatnim elementem jest nowa aplikacja na smartfony ‘Scan My Peugeot’ ułatwiająca klientowi przeglądanie cyfrowej instrukcji obsługi.
Peugeot 308 SW, który zaprezentowany po raz pierwszy jest podczas Salonu Samochodowego Auto Show, jest produkowany w Sochaux, a zespoły napędowe dostarczane będą przez zakłady zlokalizowane w Trémery i Douvrin.