Podczas Salonu Samochodowego IAA w Genewie zaprezentowana zostanie jeszcze bardziej oszczędny silnik 1.6 CDTI, przeznaczony do napędu najpopularniejszego modelu w portfolio Opla.
Obecnie w popularnych nadwoziach Astry: hatchback, sedan i Sports Tourer dostępny jest mający swój debiut w Zafirze Tourer, nowy diesel 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM (maksymalny moment obrotowy – 320 Nm). Świetnym osiągom towarzyszą minimalny poziom hałasu i zużycie paliwa wynoszące średnio zaledwie 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014
Podczas targów motoryzacyjnych (6-16 marca) odbędzie się prezentacja jeszcze bardziej ekologicznej i ekonomicznej wersji tego cichego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM.
Mimo 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (7 procent więcej w porównaniu z poprzednikiem o identycznej mocy), którego znaczna część jest dostępna już w niskim zakresie obrotów, spalanie mierzone zgodnie z procedurą testu NEDC udało się zmniejszyć do 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy emisji CO2 poniżej progu 100 g/km.
Dzięki tym wszystkim zaletom 110‑konna wersja „szepczącego diesla” będzie silnikiem ekonomicznym, ale z całą pewnością nie ospałym. Ekologii, wysokiej kulturze pracy i niskiemu poziomowi hałasu towarzyszy solidny zapas mocy. Astra hatchback, sedan i Sports Tourer z takim turbodieslem nowej generacji przyspieszają od 0 do 100 km/h w 12 sekund i rozwijają prędkość maksymalną 186 km/h.
Nowy silnik 1.6 CDTI w Astrze współpracuje z ulepszoną sześciobiegową przekładnią manualną. Firma Opel przeznaczyła ponad 50 milionów euro na optymalizację skrzyń 5- i 6‑biegowych, dzięki czemu gwarantują one najwyższy komfort zmiany przełożeń. Liczne udoskonalenia elementów przekładni i mechanizmu zmiany biegów, a także integracji całego podzespołu z pojazdem przyniosły zauważalną poprawę komfortu. Zmiana biegu w skrzyni o obniżonym tarciu wymaga minimalnego wysiłku, dzięki czemu przekładnia w Astrze 1.6 CDTI działa szybciej, precyzyjniej, a przede wszystkim bardziej płynnie.
1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM
Do oferty silników wysokoprężnych w Astrze hatchback, sedan i Sports Tourer dołączyła jeszcze przed targami motoryzacyjnymi Geneva Motor Show 2014 jednostka 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM. Ten najnowszej generacji, wykonany w całości z aluminium, turbodoładowany silnik w różnych wersjach, będzie stopniowo zastępował jednostki 1.7 l, wprowadzając portfolio silników wysokoprężnych Opla w nową erę.
Wyjątkowo efektywny cichy diesel Opla jest pierwszą jednostką pod maską Astry zgodną z przyszłą normą emisji spalin Euro 6, a tym samym — najbardziej ekologicznym silnikiem wysokoprężnym zbudowanym dotychczas przez firmę Opel. W swojej klasie wyróżnia się on najniższym poziomem hałasu i wibracji, co jest zasługą zoptymalizowanej konstrukcji komponentów, w tym w szczególności zastosowania układu wielokrotnego wtrysku podnoszącego efektywność procesu spalania oraz dodatkowych zabiegów poprawiających akustykę. Jak się okazało, zabiegi te przyniosły zamierzony efekt.
Nowy 1.6 CDTI Opla jest najcichszym silnikiem wysokoprężnym wśród podobnych jednostek, czego odzwierciedleniem jest nadane mu określenie „szepczącego diesla”. Na moc i parametry ekologiczne silnika pozytywnie wpłynęły także wysokociśnieniowy układ common rail oraz katalizator tlenków azotu (NOx). Wraz z turbiną o zmiennej geometrii, która zapewnia elastyczność, rozwiązania te stanowią najważniejsze elementy techniczne silnika.
Jednostka rozwija 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego — o 7 procent więcej niż jej 130‑konny poprzednik o pojemności 1.7 l. Jednocześnie obniżono zużycie paliwa i emisję CO2. W tej odmianie silnik zużywa średnio wzorcowe 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów zgodnie z procedurą testu NEDC, emitując zaledwie 104 gramy CO2 na kilometr — o 8 procent mniej w porównaniu z silnikiem 1.7 l. Nie zaskakuje zatem fakt, że w Niemczech Astra 1.6 CDTI uzyskała najwyższą ocenę efektywności energetycznej A+. Oszczędnemu spalaniu towarzyszą znakomite osiągi i wysoki moment obrotowy już przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Turbodoładowana Astra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 sek. (sedan: 10,1 sek.), a elastyczność na piątym biegu mierzona czasem potrzebnym na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h wynosi zaledwie 9,2 sek. (sedan: 9,1 sek.; Sports Tourer: 9,9 sek.). Prędkość maksymalna samochodu to 200 km/h, a w przypadku sedana — nawet 205 km/h.
Astra hatchback 1.6 CDTI 100 kW/136 KM z systemem Start/Stop i sześciobiegową przekładnią manualną jest dostępna w Polsce w cenie katalogowej od 84 500 zł; ceny wersji sedan i Sports Tourer zaczynają się odpowiednio od 87 400 zł i 88 400 zł.