GENEWA 2014: MERCEDES S COUPE – PIĘKNA I BESTIA

S_Coupe_1

Przyciągająca wzrowk sylwetka, ekskluzywne wyposażenie i dynamizm: nowa Klasa S Coupé łączy proporcje klasycznego gran turismo z awangardowym luksusem oraz najnowocześniejszą technologią.

Model jako pierwszy będzie oferowany z opcjonalnym zawieszeniem Magic Body Control z funkcją pochylania w zakrętach, a dostępne na życzenie przednie lampy z kryształami Swarovskiego nadają mu szczególnie wysmakowany wygląd.


Zobacz relacje:

PARYŻ 2024: ALPINE PREZENTUJE SERIĘ LIMITOWANĄ – A110 R ULTIME
 

AUTOSALONY


 

Premiera nowej Klasy S Coupé odbyła się podczas salonu samochodowego w Genewie, który potrwa do16 marca. Model trafi do salonów w drugiej połowie roku w wersji S 500 Coupé, z jednostką V8 biturbo o pojemności 4663 ccm i mocy 335 kW (455 KM) oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Aktywna funkcja pochylania w zakrętach

S Coupé to pierwszy na świecie samochód z “widzącym zawieszeniem” Magic Body Control wzbogaconym o funkcję pochylania w zakrętach. Auto „kładzie się” w zakrętach podobnie do motocyklisty lub narciarza. Przyspieszenie boczne działające na podróżujących zostaje ograniczone, a sami podróżni pewniej siedzą w swoich fotelach. Celem nowej funkcji nie jest umożliwienie osiągania wyższych prędkości, ale zwiększenie przyjemności prowadzenia i komfortu jazdy – zwłaszcza na pozamiejskich drogach.
Zawieszenie z Active Body Control korzysta z kolumn wyposażonych w cylindry hydrauliczne (tłoki) osobno regulujące siłę tłumienia dla każdej kolumny. Zależnie od profilu zakrętu, funkcja pochylania zmienia punkt bazowy każdej kolumny. Pozwala to w ciągu ułamków sekund automatycznie i nieprzerwanie pochylać samochód w zakrętach pod kątem do 2,5 stopnia – zależnie od prędkości i przebiegu drogi.

S_Coupe_2

Innowacyjne zawieszenie wykrywa zakręty, korzystając zarówno z kamery stereoskopowej za przednią szybą, rejestrującej krzywiznę drogi do 15 m przed autem, jak i z dodatkowego czujnika przyspieszenia poprzecznego. Funkcja pochylania w zakrętach może być wybrana jako jeden z trzech trybów jazdy za pomocą przełącznika ABC; działa w zakresie prędkości 30-180 km/h.

Układ wydechowy z aktywnymi klapami

Sportowe doznania pogłębia emocjonujące brzmienie układu wydechowego z dwiema końcówkami. Tylny tłumik wyposażono w dwie sterowane pneumatycznie klapy, których położenie dostosowane jest do prędkości obrotowej silnika oraz programu jazdy – w trybie S klapy otwierają się wcześniej niż w trybie E. Po ich otwarciu gazy wydechowe prowadzone są przez tłumik inną drogą, a z rur wydechowych dobiega gardłowy pomruk.

System Intelligent Drive

Podobnie jak limuzyna Klasy S, nowe Coupé dostępne jest z licznymi systemami wspomagającymi z rodziny “Intelligent Drive”. Należą do nich m.in.: układ zapobiegawczej ochrony Pre-Safe z funkcją wykrywania pieszych, aktywny tempomat Distronic Plus wraz z funkcją Steer Assist i Stop&Go Pilot, asystent hamowania Bas Plus ze wspomaganiem na skrzyżowaniach, układ kontroli pasa ruchu Active Lane Keeping Assist, adaptacyjne światła drogowe Adaptive High-beam Assist Plus oraz wspomagający jazdę nocą system Night View Assist Plus.

Collision Prevention Assist Plus został uzupełniony o funkcję adaptacyjnego hamowania, chroniącą przed kolizjami już od prędkości 7 km/h. Jeśli w obliczu zagrożenia kolizją kierowca nie zareaguje, system może przeprowadzić autonomiczne hamowanie z prędkości do 105 km/h, ograniczając skutki zderzenia z pojazdami, które poruszają się wolniej lub pozostają nieruchome. Ponadto, system hamuje po napotkaniu stojącego pojazdu z prędkości do 50 km/h i jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta przy prędkości do 40 km/h.

S_Coupe_4

Podobnie jak w limuzynie, system zapobiegawczej ochrony Pre-Safe został rozszerzony do wersji Pre-Safe Plus, która może rozpoznać nieuchronne uderzenie w tył innego samochodu i ostrzec pozostałych uczestników ruchu poprzez uruchomienie świateł awaryjnych migających z wysoką częstotliwością.

Design

Kontury nowej Klasy S Coupé demonstrują zaawansowaną technologię. Długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, mocno wyprofilowane nadkola, duże obręcze (o średnicy od 18 do 20 cali) i szeroki optycznie tylny pas podkreślają charakterystyczne dla aut tylnonapędowych proporcje, podobnie jak znak rozpoznawczy nowych Mercedesów – opadająca linia, biegnąca od przedniej lampy do tylnego nadkola. Przejrzystości bocznych szyb nie zakłócają środkowe słupki, a drzwi pozbawiono ram okiennych.

Nadwozie nowego gran turismo ma wymiary: 5027 mm długości, 1899 mm szerokości, 1411 mm wysokości przy rozstawie osi równym 2945 mm.

W połączeniu ze standardowym systemem inteligentnego oświetlenia LED Intelligent Light System dostępne są unikalne przednie lampy ozdobione 47 kryształami Swarovskiego. 17 kryształowych kamieni tworzy kształt świateł do jazdy dziennej, a 30 okrągłych koralików wypełnia moduł kierunkowskazów. Przeniesienie tablicy rejestracyjnej na zderzak pozwoliło wyeksponować na klapie trójramienną gwiazdę, pod którą może kryć się opcjonalna kamera ułatwiająca manewrowanie.

Klasa S Coupé oferowana jest z panoramicznym oknem dachowym, pokrywającym dwie trzecie powierzchni dachu samochodu (około 1,32 m kw.). Funkcja Magic Sky Control pozwala zmieniać przeźroczystość szklanej tafli za naciśnięciem przycisku – rozświetlić kabinę lub przyciemnić szkło. Dach można też całkowicie zasłonić roletą.

S_Coupe_3

Wnętrze

Deska rozdzielcza nawiązuje kształtem do linii nadwozia i wraz z panelami drzwi otula podróżujących. Nowa, głęboka zabudowa poduszki powietrznej pozwoliła na “płynne” uformowanie dolnej partii kokpitu, a jego górna część ma dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Odpowiedni nastrój zapewnia oświetlenie dostępne w jednym z siedmiu kolorów. Materiały z efektownymi przeszyciami podkreślają ekskluzywną atmosferę w kabinie. Nowe tonacje kolorystyczne, takie jak czerwień bengalska czy porcelana, pozwalają na dalszą indywidualizację wnętrza.

Sportowy charakter Klasy S Coupé zdradzają kierownica “Super Sport” z masywnymi ramionami oraz cztery osobne fotele, opcjonalnie pokryte skórzaną tapicerką nappa z diamentowymi przeszyciami. Korzystanie z pasów ułatwiają automatyczne podajniki.

Dostępne na życzenie elementy wyposażenia to m.in.: pakiet Air Balance z funkcją rozpylania zapachu i jonizacji, elektryczne podgrzewanie podłokietnika (element pakietu Warmth Comfort), przednie fotele z funkcją masażu Energizing z efektem wykorzystania gorących kamieni (element pakietu Seat Comfort) oraz dwa systemy audio do wyboru, zaprojektowane we współpracy z firmą Burmester.

Opcjonalny wyświetlacz typu head-up pozwala bardziej skoncentrować się na prowadzeniu i pokazuje najistotniejsze informacje na przedniej szybie samochodu: szybkość jazdy, obowiązujące ograniczenia prędkości, instrukcje nawigacji oraz komunikaty o działaniu systemów wspomagających. System wykorzystuje kolorowy projektor o rozdzielczości 480 na 240 pikseli z diodami LED o wysokiej mocy. Wyświetlają one wirtualny obraz o wymiarach 21 na 7 centymetrów „zawieszony” nad pokrywą silnika, około 2 metry przed oczami kierowcy. Opcjonalny gładzik za pomocą gestów palców pozwala obsługiwać wszystkie funkcje jednostki głównej.

Mercedes-Benz S 500 4MATIC Coupé (C 217) 2013

Długa tradycja
Historia powojennych coupé Mercedes-Benz sięga roku 1952, gdy zadebiutował legendarny 300 S Coupé. Kolejne (z serii modelowej W111/W112) oferowane w latach 1961-1971 – znalazły 30 tys. nabywców. Mieli oni do wyboru 6-cylindrowe wersje 220, 250, 280 i 300 SE oraz 8-cylindrową odmianę 280 SE 3.5. Coupé SEC z typoszeregu 126 oferowane do 1991 roku – zostało wyprodukowane w rekordowej liczbie ponad 74 tys. egzemplarzy. Jego następca zadebiutował w 1992 roku (typoszereg C 140), podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, i jako pierwszy był dostępny z jednostką V12. Był to także pierwszy na świecie samochód wyposażony w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP(od roku 1995). Z czasem jego nazwę zmieniono na „Klasa CL”.

W marcu 1999 roku wprowadzono nową generację modelu – C 215, a wraz z nią takie innowacje jak aktywne zawieszenie ABC (Active Body Control) oraz biksenonowe reflektory. Wyrafinowany design i zaawansowana technologia były również wizytówką ostatniej Klasy CL (2006), seryjnie wyposażonej m.in. w inteligentny system oświetlenia ILS oraz układ PRE-SAFE.

Fani modelu podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie mają nie lada gratkę…

Mercedes-Benz S 500 4MATIC Coupé (C 217) 2013