GENEWA 2014: KONCEPCYJNA OPONA Z MIKROPROCESOREM

a6a

Goodyear Dunlop Tires Europe zaprezentował na Targach Motoryzacyjnych International de l’Automobile w Genewie nową, koncepcyjną oponę, która poprawi właściwości jezdne samochodu na zakrętach i podczas hamowania, a także zwiększy stabilność prowadzenia.

Stanie się to możliwe dzięki bezpośredniemu połączeniu między mikroprocesorem wbudowanym w oponę a komputerem pokładowym samochodu.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


System jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Mikroprocesor przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera pojazdu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli jazdy wzdłużnej
i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.

a6d

Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.

– Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy – to istotny krok naprzód – powiedział Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop.

a6b

Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia pomaga polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC).

– Właściwości opon mogą być bardzo różne w zależności od typu ogumienia, ciśnienia powietrza i temperatury. Kiedy pojazd otrzymuje informacje o tych dynamicznie zmieniających się parametrach, jego systemy kontrolne mogą wziąć je pod uwagę i wykorzystać do poprawy ogólnej charakterystyki prowadzenia – dodał M. Engel.

a6c

W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem, będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.

Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach Dunlop Sport Maxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac nie jest jeszcze znany termin wprowadzenia tej opony do sprzedaży.

System został opracowany we współpracy z Huf, wiodącym światowym producentem zabezpieczeń mechanicznych i elektrycznych, systemów monitorowania ciśnienia w oponach i systemów telematyki dla branży motoryzacyjnej.