Obok innych propozycji modelowych Kia Motors Corporation, na tegorocznym 84. Salon International de l’Automobile 2014 w Genewie debiutuje najbardziej agresywny stylistycznie samochód koncepcyjny tej marki – Kia GT4 Stinger.
Przyciągający uwagę, sportowy i tylno-napędowy koncept GT4 Stinger w konfiguracji 2+2 wyznacza nowy kierunek rozwojowy designu Kia. Samochód jest projektem amerykańskiego atelier Kia Irvine w Kalifornii.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014
Projekt GT4 Stinger stawia na ograniczenie masy własnej i funkcjonalność, aby bez luksusowych akcesoriów klasycznego Grand Tourera umożliwić kierowcy prowadzenie dynamicznego samochodu. Pod maską konceptu znajduje się podrasowana wersja „sprawdzonego w bojach” turbodoładowanego, czterocylindrowego silnika benzynowego 2.0 T-GDI (bezpośredni wtrysk paliwa) o imponującej mocy 315 KM.
Moc napędu przenoszona jest na drogę za pośrednictwem ciasno zestopniowanej, 6-stopniowej manualnej skrzyni przekładniowej napędzającej koła tylne o średnicy 20 cali z ogumieniem 275/35 R20 Pirelli P-Zero typu Performance. Na kołach przednich zamontowano nieco węższe opony 235/35 R20 tej samej serii – pod kątem odpowiedniej przyczepności na zakrętach i łukach. Zaprojektowanie specjalnie dla GT4 Stinger felgi z lekkiego stopu aluminium wyposażone są w ‘odchudzające’ inserty z włókna węglowego i mieszczą wentylowane/ nawiercane tarcze hamulcowe Brembo Gran Turismo współpracujące z cztero- tłoczkowymi zaciskami. „Szybkie” przełożenie układu kierowniczego zapewnia idealne wyczucie nawierzchni i precyzyjną kontrolę kierunku jazdy.
Lakierowane w kolorze żółtym „Ignition Yellow” nadwozie kryje niezależne zwieszenie kół przednich i tylnych na wahaczach podwójnych. Dzięki krótszemu niż w Kia cee’d rozstawowi osi (2619 mm) wymiarach: zwiększonej szerokości (1890 mm) przy niezmienionej długości (4310 mm) oraz 1250-milimetrowej wysokości, GT4 Stinger jest najbardziej „radykalnym” samochodem koncepcyjnym, jaki dotąd powstał w pracowniach projektowych Kia.
Jego masa własna to zaledwie 1310 kg, a rozkład obciążenia osi przedniej/tylnej jest niemal perfekcyjny – 52/48 procent. Stosunek mocy do masy wynosi 242 KM/tonę, co zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie około pięciu sekund.
Dla fanów języka stylistycznego Kia, którego promotorem jest Prezydent i Główny Stylista (CDO) koncernu Peter Schreyer, projekt GT4 Stinger nie stanowi większej tajemnicy. Najnowsza edycja grilla czyli „Tygrysiego Nosa” leży nisko nad ziemią, by zapewnić maksymalne chłodzenie silnika zimnym powietrzem. Grill otoczony jest białą listwą na czarnym tle – motywem kolorystycznym występującym także i na innych elementach samochodu.
Pionowe światła główne LED i dukty chłodzenia hamulców wkomponowane są w przedni pas pojazdu. Karbonowy splitter wytwarza dodatkową siłę docisku do podłoża w czasie dynamicznej jazdy. Wizualnej atrakcji służą dwie wzdłużne, chromowane szczeliny wygładzonej maski silnika, która „puchnie” na obrzeżach, aby pomieścić muskularne wnęki przednich kół. Zarysowana w ten sposób krawędź wyznacza następnie linię okien bocznych koncepcyjnego GT4.
Szerokie spojrzenie na świat z fotela kierowcy i pasażera otwiera panoramiczna szyba czołowa i transparentne słupki przednie, skomponowane z poziomych ‘stopni’ w celu redukcji masy i poprawy widoczności. Podobnie jak w nowej Kii Soul, dach Stingera wydaje się odpływać w przód ze słupka „C”. Burty GT4 uzupełnione są czarnymi listwami, które przechodzą we wloty kanałów chłodzenia hamulców tylnych.
Tylna część pojazdu poszerza się stopniowo, aby pomieścić potężnie ogumione koła. ‘Hatchbackowa’ szyba tylna kryje niewielką wnękę bagażową oraz poprzeczkę rozporową zawieszenia kół, której zadaniem jest podwyższenie sztywności skrętnej nadwozia pod kątem stabilności prowadzenia na łuku. Zwieńczeniem trapezoidalnego panelu ponad zderzakiem i dwoma końcówkami wydechu są podłużne w kształcie, diodowe lampy tylne LED.
Wnętrze nowego GT4 jest przemyślane pod względem wystroju i praktyczne dla użytkownika. Szerokie i lekkie, aluminiowe drzwi otwierają łatwy dostęp do tapicerowanych skórą, inspirowanych wyczynem foteli. W sposób świadomy designerzy zrezygnowali z podłogowych wykładzin dywanowych na korzyść prostej gumowej maty pod aluminiowymi pedałami.
Na uporządkowanej tablicy przyrządów prominentne miejsce zajmuje panel instrumentów z dużym obrotomierzem i wskaźnikiem bieżącego biegu podświetlony na czerwono diodami LED. W nawiązaniu do sportowej prostoty lecz także i samochodów sportowych przeszłości – wewnętrzne klamki drzwi wymieniono na przeszywane w czerwieni stylowe pętle, a w wyposażeniu konceptu GT4 Stinger nie przewidziano systemu stereo.
Chociaż GT4 pozostaje na razie w sferze czysto koncepcyjnej, historia marki Kia notuje przykłady pojazdów produkcyjnych o bliskim podobieństwie do prototypowego oryginału. Dlatego też GT4 Stinger daje interesujące i prowokujące do myślenia wyobrażenie o potencjale Kia w kategoriach nieodległej przyszłości. Stąd tak duże zainteresowanie modelem na targach motoryzacyjnych Geneva International Motor Show…