GENEWA 2014: DACIA NOWEJ GENERACJI

Da 1_14a

W marcu 2012 roku model Lodgy z rozmachem zapoczątkował nową generację samochodów Dacii. Modele nowej generacji zachowują wszystkie cechy, które zadecydowały o sukcesie marki.

Są to: stosunek ceny do ilości miejsca, wysoka niezawodność i prosta oferta. Wzbogacone o nowy, bardziej atrakcyjny design modele posiadają nowoczesne elementy wyposażenia i nowe jednostki napędowe. Dacia prezentuje swoje modele na trwającym salonie samochodowym International de l’Automobile w Genewie.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Zmieniony przód pojazdów zdobi łączący reflektory grill, optycznie zwiększający szerokość samochodów. Dwie poziome listwy umieszczone na grillu podkreślają wrażenie solidności auta, wprowadzając przy tym akcent nowoczesności. Również bardziej dopracowane stylistycznie reflektory nadają samochodom nowoczesny wygląd. Reflektory i grill tworzą obecnie optycznie jedną całość, z podkreślającymi przód nadwozia czarnymi akcentami.

Zachowano prosty kształt boków nadwozia, z silnie zarysowanymi, podkreślającymi solidność konstrukcji błotnikami. Poszerzone rozstawy kół oraz duże koła (15- i 16-calowe w wersji Stepway) stwarzają wrażenie większej stabilności na drodze. Nowa generacja modeli Dacii zyskuje bardziej dynamiczny wygląd dzięki wprowadzeniu nowych, wzbogacających podstawową ofertę, metalizowanych kolorów nadwozia: Niebieski Minéral dla Lodgy i Dokkera, wprowadzony po raz pierwszy w nowych Daciach Logan i Sandero, Niebieski Persan opracowany specjalnie dla Sandero Stepway, Niebieski Azurite oraz Szary Comète dostępny w nowym Dusterze.

Da 2_14

Nowe modele posiadają identyczną środkową konsolę deski rozdzielczej z nowoczesnym wykończeniem i chromowanymi obramowaniami zegarów (zależnie od wersji). Podobnie jak od zewnątrz, również wnętrze wyższych poziomów wyposażenia jest wzbogacone o szereg atrakcyjnych elementów wykończenia, na przykład czarne lśniące powierzchnie.
Wyróżnikiem poszczególnych poziomów wyposażenia są wzory na siedzeniach pokrytych wyższej jakości tapicerką.

Jedynym wyjątkiem jest model Duster, którego zmieniony przód podkreśla stabilność oraz terenowy charakter auta. Wystrój wnętrza nawiązuje zdecydowanie do świata samochodów 4×4 dzięki całkowicie nowej desce rozdzielczej ze środkową konsolą obramowaną pionowymi panelami, podkreślającymi solidny wygląd całości.

Bogata gama elementów wyposażenia

Nowa generacja samochodów Dacia oferuje bogatsze wyposażenie w atrakcyjnej cenie. We wszystkich modelach Dacii jest obecnie dostępna podwójna oferta systemów multimedialnych:
– Dacia MEDIA NAV – system multimedialny z nawigacją i dużym ekranem dotykowym;
– Dacia Plug & Radio, multimedialny system wyposażony w najważniejsze funkcjonalności, prosty i sprawnie działający.

Cała gama posiada w standardzie wspomaganie układu kierowniczego (wersja Euro 5). Na desce pojawia się pełen zestaw instrumentów pokładowych. Wszystkie samochody
mają nowy zespół wskaźników, obejmujący w zależności od wersji: wyświetlacz temperatury zewnętrznej, zegar, oddzielne strzałki-lampki kierunkowskazów, jak również komputer pokładowy podający chwilowe i średnie zużycie paliwa, zasięg na pozostałym paliwie, ilość pozostałego paliwa w litrach, przebieg od ostatniego tankowania i przebieg pozostały do kolejnego przeglądu. Jest też ogranicznik /regulator prędkości, system wspomagania parkowania tyłem i automatyczna blokada drzwi podczas jazdy.

Nie zapomniano o bezpieczeństwie – montowany w nowych modelach Dacii system ABS jest oferowany wraz z układem wspomagania nagłego hamowania we wszystkich modelach. Układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) jest dostępny w standardzie w większości modeli (w opcji w przypadku Lodgy i Dokkera). Wszystkie wersje Dustera z ESC są wyposażone w Hill Start Assist (system wspomagania ruszania pod górę).

Da 3_14

Silniki

Nowoczesne i oszczędne jednostki napędowe to:

– TCe 90. Oferowany w modelach Logan, Logan MCV, Sandero i Sandero Stepway. Dzięki turbosprężarce o bardzo małym momencie bezwładności oraz układowi zmiennych faz rozrządu zaworów ssących, ten benzynowy, 3-cylindrowy silnik o pojemności 898 cm3 rozwija moc 66 kW (90 KM) przy 5 250 obr./min. To dynamiczna, szybko reagująca i elastyczna jednostka dzięki sięgającemu 135 Nm momentowi obrotowemu, dostępnemu od najniższych obrotów (90% już przy 1 650 obr./min).

– TCe 115. Dostępny w modelach Dokker, Dokker Van i Lodgy, silnik (w Polsce też w modelu Lodgy) jest pierwszą benzynową jednostką Grupy Renault z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ze względu na niewielką dzięki aluminiowemu kadłubowi masę jest montowany w lżejszych modelach marki. Z niewielkiej pojemności skokowej (1,2 l) rozwija on moc 115 KM. Duży moment obrotowy – 190 Nm dostępny już od 1 500 obr./min. (w pełnej wartości w zakresie od 2 000 do 4 000 obr./min.) zapewnia dobre osiągi.

– TCe 125. Zastosowany po raz pierwszy w nowej Dacii Duster. Dzięki mocy i dużemu momentowi obrotowemu (205 Nm przy 2 000 obr./min.), ta turbodoładowana jednostka zapewnia doskonałe przyspieszenia. Posiada bezobsługowy łańcuch rozrządu „for life” i współpracuje z 6-przełożeniową skrzynią biegów, montowaną w nowym Dusterze.

Nowa generacja silników 1.5 dCi wyposażona została w układ wtryskowy i układ doładowania o większej wydajności, co pozwoliło zwiększyć moment obrotowy o 20 Nm. Zależnie od modelu dostępny w wersjach 75 i 90 KM oraz w wersjach 90 i 110 KM w Lodgy i w Dacii Duster.

Z uwagi na cenę wynoszącą poniżej 1 euro/litr, Dacia nadal promuje LPG jako ekonomiczną alternatywę w stosunku do innych rodzajów paliw. W zależności od kraju sprzedaży, wszystkie modele z gamy Dacii (z wyjątkiem Sandero Stepway) mogą być oferowane w wersji zasilanej gazem. Nowe Dacie Logan, Logan MCV i Sandero są dostępne z silnikiem 1.2 16 V 75 LPG. Dacia Duster 4×2 jest dostępna z silnikiem dwupaliwowym benzyna/LPG 1.6 16 V 105 LPG. Natomiast dwupaliwowy silnik benzyna/LPG 1.6 MPI 84 LPG jest dostępny w modelach Lodgy i Dokker.