GENEWA 2014: AUDI S3 CABRIOLET LATEM W SALONACH

Audi S3 Cabriolet

Podczas Salonu Samochodowego International de l’Automobile w Genewie Audi prezentuje model S3 Cabriolet. Ten czteromiejscowy samochód z otwartą karoserią trafi do sprzedaży już w lecie.

Silnik 2.0 TFSI generuje 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Pomimo tak dużej mocy, w połączeniu z przekładnią S tronic, zużywa średnio tylko 7,1 l paliwa na 100 km. Naturalnie nowe Audi posiada stały napęd na cztery koła quattro.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Już sam wygląd świadczy o sportowej naturze S3 Cabriolet. Jego wymiary przedstawiają się następująco: długość 4,43 m, rozstaw osi 2,60 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,39 m. Nowy kabriolet Audi ma tkaninowy dach z elektrohydraulicznym napędem. Dzięki użyciu magnezu, aluminium i najtwardszej stali, udało się zapewnić niski ciężar tego elementu. Izolująca pianka wszyta w tkaninę redukuje poziom hałasu we wnętrzu. Dach dostępny jest w trzech kolorach. Otwiera się i zamyka w czasie 18 sekund, również podczas jazdy, jeśli prędkość nie przekracza 50 km/h. W przypadku zderzenia, system aktywnej ochrony przed skutkami wywrotki chroni pasażerów.

Wiele stylistycznych detali podkreśla pełen dynamiki potencjał tego kabrioletu. Osłonę chłodnicy Singleframe otoczono chromowanym obramowaniem. Kratownica ma barwę szarej platyny, a podwójne, poziome elementy wzmacniające – kolor aluminium. Mniejsze kratownice o strukturze plastra miodu i z podwójnymi, masywnymi wzmacnieniami, wypełniają wloty powietrza charakteryzujące się masywnymi krawędziami. Emblematy S zdobią tył i przód pojazdu. Wśród dwunastu kolorów lakieru znajdziemy ekskluzywny lakier czarny Panther z efektem kryształowym oraz niebieski Sepang z efektem perłowym.

Patrząc na auto z boku, w oczy rzucają się przede wszystkim aluminiowe listwy obramowania przedniej szyby i górnych brzegów karoserii oraz obudowy lusterek bocznych i listwy progowe w kolorze aluminium. Samochód standardowo wyposażono w diodowe światła tylne. Krawędź pokrywy bagażnika wymodelowano w kształcie spojlera, a zderzakom nadano nową formę. Wąskie wykończenie w kolorze aluminium i charakterystyczne cztery poziome żebra, to znak rozpoznawczy dyfuzora o barwie platyny, w którym – jak w każdym modelu S marki Audi – umieszczono cztery końcówki rur układu wydechowego.

 

Silnik 2.0 TFSI

Audi S3 Cabriolet napędza benzynowa jednostka 2.0 TFSI. Najwyższa moc silnika – 221 kW (300 KM), osiągalna jest pomiędzy 5500 a 6200 obr./min. W zakresie pomiędzy 1800 a 5500 obr./min., motor generuje moment obrotowy 380 Nm. Tak zestopniowana jednostka napędowa, w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic sprawia, że od 0 do 100 km/h Audi S3 Cabriolet rozpędza się w 5,4 sekundy, a jego maksymalna, ograniczona elektronicznie prędkość, wynosi 250 km/h. Ciężar własny Audi S3 Cabriolet to zaledwie 1620 kg. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z bardzo twardych stopów stali, a maskę silnika z aluminium.

Silnik z turbo doładowaniem i pojemnością skokową 1984 cm3 (przekrój cylindra x suw tłoków 82,5 x 92,8 mm) to prawdziwie sportowa jednostka. Wytrzymałe aluminiowe tłoki i wzmocnione korbowody przenoszą moc na wał korbowy. Wykonana z twardego, a jednocześnie lekkiego stopu aluminiowo- krzemowego głowica silnika, łączy wysoką wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury z niewielkim ciężarem. Dwa wałki wyrównoważające gwarantują wysoką kulturę pracy jednostki napędowej.

Jeśli montowany seryjnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie dynamic, to jednostka dynamicznie reaguje na naciśniecie pedału gazu. Jednocześnie rosną obroty, a automatyczna przekładnia S tronic szybciej zmienia biegi. Przy rosnącej liczbie obrotów i zwiększającym się obciążeniu otwierają się też klapy różnicujące dźwięki w układzie wydechowym. Turbosprężarka wytwarza ciśnienie ładowania do wartości 1,2 bara, a efektywny intercooler znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza. System zmiennego skoku zaworów Audi valvelift system (AVS) dwustopniowo zmienia skok zaworów.

Układ przeniesienia napędu

W montowanej seryjnie, automatycznej przekładni S tronic, niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast bieg szósty ma długie przełożenie (efekt: niższe zużycie paliwa). Dwusprzęgłowa skrzynia biegów pracuje w dwóch trybach automatycznych D i S. Kierowca może również zmieniać biegi samodzielnie (manetki przy kierownicy). Wolny bieg uaktywnia się gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Dzięki funkcji Launch Control, aktywnej podczas startu z pełnym przyspieszeniem, moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem kół.

Jak każdy model S, Audi S3 Cabriolet wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wtedy moment kierowany jest stopniowo na oś tylną. Sercem napędu quattro w modelach Audi z poprzecznie montowanym silnikiem jest nowo zaprojektowane, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe z elektroniczną blokadą.

 

Podwozie

W porównaniu z Audi A3 Cabriolet, karoserię Audi S3 Cabriolet, dzięki sportowemu podwoziu S, zawieszono o 25 mm niżej. Obecność progresywnego wspomagania układu kierowniczego z napędem elektromechanicznym i dopasowaniem działania do prędkości, daje możliwość zamontowania różnych opcjonalnych systemów wsparcia. Seryjne model jeździ na oponach w rozmiarze 225/40 R18, na aluminiowych pięcioramiennych obręczach 8J x 18 ze srebrną. By zredukować ich ciężar, koła wytwarzane są w technice tłoczenia kształtowego aluminium. Na życzenie, Audi montuje również obręcze o średnicy 19 cali.

Przednie tarcze hamulcowe mają średnie 340 mm. Zaciski hamulcowe (opcjonalnie także czerwone) zdobi emblemat S3. Elektromechaniczny hamulec postojowy zintegrowano z układem hamulcowym tylnej osi. W Audi S3 Cabriolet zastosowano również kolejną generację elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Montowany seryjnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kontroluje sposób pracy silnika i układu przeniesienia napędu, a także wsparcie układu kierowniczego oraz działanie przekładni S tronic. Kierowca sam określa, czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual. System drive select wpływa także na dostępny opcjonalnie, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride.

Wnętrze

Wnętrze Audi S3 Cabriolet, całe skąpane w czerni, sprawia niezmiernie przejrzyste i eleganckie wrażenie. Z tyłu pojazdu mieszczą się dwie dorosłe osoby. Bagażnik o pojemności 285 litrów można powiększyć po złożeniu oparć. Przy złożonym dachu, jego pojemność wynosi 245 litrów.

Standardowe listwy ozdobne wykonano z szczotkowanego, matowego aluminium, a wiele elementów obsługi również lśni aluminiowo. Tła zegarów mają ciemnoszary, metaliczny kolor, charakterystyczny dla modeli S, a ich skale i wskazówki są białe. Trójwymiarowe logo S3 i wskaźnik ładowania to dodatki wpisane w tarczę prędkościomierza. Kolorowy system informacji kierowcy jest elementem wyposażenia seryjnego. Elektrycznie wysuwany monitor pokładowy (standard, jeśli na pokładzie znajduje się co najmniej radio MMI), po uruchomieniu auta wita kierowcę specjalnym ekranem S3.

Sportowe fotele zapewniają właściwe podparcie ciała. Obicia wykonano z kombinacji skóry Perlnappa i tkaniny. W opcji dostępne są kombinacje tkaniny Alcantara i skóry Perlnappa lub skóry Feinnappa i skóry Velvet. Alternatywnie, kupujący może zamówić fotele sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami, wzmocnionymi bokami i stebnowaniem stylizowanym na romby lub pełną linię wzorniczą Audi design selection w kolorze czerwonym korso.

 

Elementem wyposażenia seryjnego Audi S3 Cabriolet jest także skórzana kierownica sportowa z emblematem S3. Na życzenie, Audi montuje wielofunkcyjną kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem, opcjonalnie także z manetkami. Seryjnie znajdziemy tu również pedały i podparcie lewej stopy wykonane ze szczotkowanej stali szlachetnej. W połączeniu z opcjonalnym, komfortowym kluczykiem, przycisk systemu Start-Stop zdobi czerwony pierścień. Aluminiowe listwy progowe zdobią emblematy S3. Seryjne wyposażenie Audi S3 Cabriolet obejmuje ponadto alarm ostrzegający przed próbą kradzieży, komfortową automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe Xenon plus oraz pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika.

Wyposażenie opcjonalne

Bardzo atrakcyjna jest również oferta wyposażenia opcjonalnego. Wymienić należy tu chociażby ogrzewanie strefy głowy przy przednich siedzeniach, reflektory diodowe i komfortowy kluczyk. Na czele całej palety rozwiązań infotainment oferowanych w Audi S3 Cabriolet, znajduje się system nawigacji Audi MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i 7-calowym monitorem o wysokiej rozdzielczości. Jego dodatkowy element, Audi connect, umożliwia kierowcy korzystanie ze zindywidualizowanych usług internetowych Audi w szybkim standardzie LTE. Sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System posiada 13 głośników.

Paleta systemów wsparcia kierowcy obejmuje standardową funkcję rekomendacji przerw podczas jazdy oraz korzystający z radaru tempomat adaptive cruise control, asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, funkcjonującą w oparciu o kamerę funkcję rozpoznawania znaków drogowych, asystenta parkowania z selektywnym wskazywaniem i system bezpieczeństwa Audi pre sense.

Sprzedaż pokazanego na targach motoryzacyjnych w Genewie modelu S3 Cabriolet w rozpocznie się latem.