GENEWA 2013: PREMIERA CROSSOVERA PEUGEOT 2008

P 1_1301JBL010

Podczas salonu samochodowego w Genewie, Peugeot zaprezentuje nowy model 2008 – nowoczesny crossover z segmentu B. Powstał non a bazie doświadczeń marki zdobytych dzięki sukcesowi rynkowemu modelu 3008.

Samochód pojawi się na rynku wiosną 2013 roku, kontynuując ofensywę produktową w klasie małych aut, zainicjowaną przez cieszący się dużą popularnością wśród klientów model 208.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Mając kompaktowe wymiary: zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, Peugeot 2008 jest niezwykle zwrotny i znakomicie się prowadzi. Jednocześnie charakteryzuje się solidną konstrukcją typową dla modeli klasy SUV, czyli oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność. Model równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie wydatnie pomaga mu system Grip Control.

Wyższa pozycja za kierownicą, opony typu M+S, 17-calowe matowe felgi Diamond oraz wydatne nadkola to charakterystyczne elementy nowego samochodu, które – wraz z czarnymi zderzakami i ochronnymi listwami bocznymi oraz przednimi i tylnymi osłonami ze stali nierdzewnej – nadają mu muskularny wygląd.

P 2_1301JBL018

NADWOZIE

Przednia część nadwozia powstała w myśl zasad najnowszego języka stylistycznego marki Peugeot. Elegancko wyprofilowana pokrywa silnika znamionuje lekkość, siłę i bezpieczeństwo, a opływowy przedni grill stanowi mocny stylistyczny akcent i jednocześnie pozwala poprawić właściwości aerodynamiczne i wydajność paliwową. Nowoczesne reflektory zaprojektowano przede wszystkim z myślą o funkcjonalności. Ich ostry, wyrazisty kształt współgra z resztą nadwozia, wywołując efekt kocich oczu. Stylistycznie tworzą one harmonijną całość z przednią częścią pojazdu i jednocześnie podkreślają jego wyjątkowy, innowacyjnych charakter. Wrażenie to potęgują wykonane w technologii LED światła do jazdy dziennej oraz maska silnika i błotniki, które dopełniają wrażenia precyzji, bezpieczeństwa, siły i lekkości.

Nowy miejski crossover wyróżnia się również wydatnym profilem nadkoli i wyrazistą linią boczną. Duże powierzchnie przeszklone i panoramiczny dach „zdradzają” wyjątkowo przestronne wnętrze. Tylna część nadwozia również stanowi połączenie siły i dynamiki. Pojemny bagażnik z wygodnym niskim progiem załadunku otacza od góry mocno wyprofilowana linia dachu, wyraźnie nawiązująca do stylistyki modelu RCZ. Granice szerokiego otworu ładunkowego wytyczają masywne klosze lamp, mieszczące po trzy świetliste pazury, które od spodu podświetlono diodami, sprawiającymi wrażenie unoszących się w powietrzu.

WNĘTRZE

Wyświetlacz systemu Grip Control oraz umieszczona w konsoli środkowej dźwignia hamulca postojowego w stylu lotniczym, nowa tapicerka Brundy z brązowymi wstawkami to charakterystyczne elementy wnętrza. Górną część tablicy rozdzielczej pokryto atłasowym materiałem, a chromowane ozdobne elementy kratek wentylacyjnych, dźwigni hamulca postojowego, dolnej części kierownicy, gałki zmiany biegów oraz ramek ekranu dotykowego dodatkowo ożywiają kabinę.

W wyższych poziomach wyposażenia dostępne są dwie wersje konsoli środkowej. Pierwsza wyróżnia się intensywnym, głębokim kolorem lakieru z nakrapianym matowo- metalizowanym wzorem, a druga – siecią drobnych, zanikających linii, które powstają w procesie precyzyjnego grawerowania laserowego. Wzór ten pojawia się również na tapicerce deski tablicy rozdzielczej i wewnętrznych listwach drzwi.

P 3_1301JBL101

Kabina, podobnie jak zewnętrzna część nadwozia, została dopracowana w szczegółach również pod względem oświetlenia. Klimat wnętrza buduje wysoko umieszczony zespół zegarów, które w bogatszych wersjach ozdobione są niebieskim podświetleniem diodowym. W pozostałych odmianach króluje tam chrom.

Panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną zasłoną zapewnia znakomite doświetlenie wnętrza. Po włączeniu świateł, w kabinie automatycznie uruchamia się diodowe, niebieskie podświetlenie o łagodnej barwie. Także w wersjach ze stalowym dachem kabina jest elegancko podświetlona, a dodatkowym elementem dekoracyjnym są ozdobne laserowe motywy. W nocy podsufitkę oświetlają dyskretne, białe lampki diodowe.

Przy rozstawie osi wynoszącym 2,54 m i dzięki cieńszym oparciom przednich foteli udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu oraz na gniazdo 12 V. Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 – 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą. Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części. Siedziska składają się automatycznie.

SYSTEMY

System Grip Control optymalizuje trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Bardzo pomocny okazuje się również 16-centymetrowy prześwit, zaawansowany układ kontroli trakcji oraz opony M+S, które montuje się na przykuwających uwagę swoim stylem obręczach. System dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki czemu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej kierujący może w każdej chwili przejść z trybu standardowego do opcji Śnieg, Off-Road, Piasek lub ESP Off. Grip Control dostępny jest z dwoma rozmiarami opon – 215/60 R16 oraz 205/50 R17.

P 4_1301JBL020

System Park Assist ułatwia parkowanie. Po włączeniu systemu kierowca na ekranie dotykowym wybiera żądany manewr – parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie drogi. Za pomocą ultradźwięków system wyszukuje najbliższe dostępne miejsce parkingowe, a następnie automatycznie parkuje samochód. Jedyną rolą kierującego jest wówczas obserwacja otoczenia pojazdu. Wyjazd z miejsca parkingowego jest równie prosty. Wystarczy ponownie uruchomić system i wybrać odpowiednią komendę. Dzięki wsparciu funkcji Hill Assist opcja działa również na pochyłych odcinkach dróg. Park Assist dostępny jest ze wszystkimi wersjami silnikowymi poza 1,4 e-HDi (68 KM) oraz 1,2 VTi (82 KM) z pięciostopniową przekładnią manualną.

Wszystkie wersje modelu 2008 standardowo wyposażone są w ESP, który można wyłączyć przy prędkościach poniżej 50 km/h. Układ ten obejmuje system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), układ kontroli stabilności (CDS), system wspomagania nagłego hamowania (EBA) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBFD). Wentylowane tarcze montowane są z przodu w dwóch rozmiarach – 266 × 22 mm oraz 283 × 26 mm (w najmocniejszych wersjach). Z tyłu pojazd posiada tarcze pełne o wymiarach 249 × 9 mm.

Model 2008 posiada również liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pokolizyjnego, między innymi możliwość korzystania z dostępu do usług Peugeot Connect SOS oraz Peugeot Connect Assistance.

P 5_1301JBL042

SILNIKI

Oferta silników benzynowych modelu obejmuje następujące jednostki:
• 1,2 e-VTi 60 kW (82 KM)2); 118 Nm, 5-stopniowa przekładnia zautomatyzowana, system Stop & Start; emisja CO2: 99 g/km;
• 1,2 VTi 60 kW (82 KM); 118 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 114 g/km;
• 1,2 e-THP 81 kW (110 KM)2); 205 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 104 g/km;
• 1,6 VTi 88 kW (120 KM); 160 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 135 g/km;
• 1,2 e-THP 96 kW (130 KM)2); 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 109 g/km.

Oferta silników wysokoprężnych:
• 1,4 HDi FAP 50 kW (68 KM), 160 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 104 g/km, 4 l/100km w cyklu mieszanym;
• 1,6 e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia półautomatyczna, system Stop & Start; emisja CO2: 98 g/km, 3,8 l/100 km w cyklu mieszanym;
• 1,6 e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 103 g/km, 4 l/100 km w cyklu mieszanym;
• 1,6 e-HDi FAP 84 kW (115 KM), 270 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 106 g/km, 4 l/100 km w cyklu mieszanym.

System Stop & Start może być stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pozwala on oszczędzić paliwo, poprawia wygodę użytkowania samochodu i dostępny jest obecnie w sześciu na dziewięć jednostek napędowych modelu 2008.

Prezentowany na 83. Salon International de l’Automobile nowy peugeot 2008 zostanie wprowadzony na rynek polski w czerwcu tego roku. Ceny nie są jeszcze znane.