Kontynuując wieloletnie starania o poprawę wydajności energetycznej, Peugeot we współpracy z firmą Total stworzył projekt pod nazwą 208 HYbrid FE. Celem przedsięwzięcia było opracowanie pojazdu, który łączy wysokie osiągi (od 0 do 100 km/h w zaledwie 8 sekund) z niezwykle niskim poziomem emisji CO2 (49 g/km).
208 HYbrid FE wykorzystuje najnowsze technologie obu firm – poprawiające aerodynamikę, pozwalające obniżyć masę własną oraz zwiększające wydajność układu napędowego. Co ważne, osiągi te zostały uzyskane na bazie seryjnego napędu, który już w wersji wyjściowej charakteryzuje się znaczną wydajnością.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
Osiągnięcie założonych parametrów oznaczało ograniczenie poziomu emisji CO2 średnio o połowę w przypadku najbardziej ekonomicznych jednostek benzynowych (Fuel Economy) oraz osiągi typowe dla niewielkiego modelu sportowego (Fun & Efficient).
Peugeot, Dział Rozwoju Nowych Technologii Grupy PSA, koncern Total oraz szereg podległych mu spółek (Total Lubricants, Hutchinson, CCP Composites, Total Global Polymers) pracują koordynowane przez Dział Peugeot Sport, specjalizujący się w zaawansowanych technologiach i skomplikowanych układach hybrydowych stosowanych w sporcie motorowym.
Aby projekt miał solidne podstawy, zdecydowano się wykorzystać niezwykle wydajny model 208 1,0 l VTi (68 KM), który zostanie poddany znacznym modyfikacjom. Na pierwszy rzut oka będą one widoczne w stylistyce nadwozia oraz rozwiązaniach poprawiających jego właściwości aerodynamiczne. Przeprojektowany Peugeot 208 HYbrid FE ma być bardziej opływowy (zdecydowanie niższy współczynnik oporu powietrza Cx) niż model seryjny. Zachowa jednak przestronne wnętrze pierwowzoru. A dzięki specjalnym oponom oraz felgom zmniejszą się również opory toczenia.
Obniżenie masy własnej będzie miało decydujący wpływ na osiągi. Przewiduje się, że pojazd będzie o 200 kg lżejszy od wersji produkcyjnej. Dwie spółki koncernu Total – Hutchinson oraz CCP Composites – zajmą się produkcją materiałów kompozytowych i poliwęglanowych, które zostaną następnie wykorzystane do budowy paneli nadwozia, okien oraz wnętrza kabiny.
Peugeot 208 HYbrid FE będzie się również wyróżniał mocnym, niekonwencjonalnym, hybrydowym układem napędowym, składającym się z 3-cylindrowego silnika spalinowego wraz z przekładnią EGC, motoru elektrycznego oraz akumulatora, który poddano szeregowi testów wytrzymałościowych. Silnik spalinowy zostanie odpowiednio przygotowany do pracy w nowym układzie napędowym: modyfikacje układu chłodzenia oraz cyklu spalania, mniejsze tarcie wewnętrzne, obniżona masa własna tłoków i głowicy cylindra.
Na stronie www.mission49-8.com można od 5 marca 2013 r., śledzić kolejne etapy projektu, który zostanie pokazany podczas salonu samochodowego w Genewie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.