GENEWA 2013: GOODYEAR PRACUJE NAD WYNALAZKIEM

Goodyear 1_AMT (1)

Czasy, kiedy ciśnienie w oponach musiało być sprawdzane ręcznie, mogą przejść do historii dzięki innowacji Goodyeara. Technologię AMT (ang. Air Maintenance Technology) po raz pierwszy przedstawiono publicznie w ubiegłym roku, na salonie samochodowym w Genewie.

Od tego czasu nowa technologia otrzymała szereg nagród, w tym wyróżnienie magazynu „TIME” dla jednego z 25 najlepszych wynalazków 2012 roku.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Goście Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie 2013 mogli się przekonać, jak można utrzymywać odpowiednie ciśnienie w oponach bez zewnętrznych kompresorów, układów elektronicznych czy interwencji kierowcy. Zachowanie optymalnego ciśnienia przekłada się na mniejsze zużycie paliwa
i spadek emisji CO2.

AMT pomaga utrzymać idealne ciśnienie powietrza, co przekłada się na oszczędności przy tankowaniu. Jak wynika z rządowych i branżowych badań , niedostatecznie napompowana opona zwiększa bowiem zużycie paliwa od 2,5 do 3,3 proc.

Europejskie badania Goodyear Dunlop pokazały, że konsumenci nie są świadomi znaczenia, jakie niesie ze sobą właściwe ciśnienie w oponach. Połowa ankietowanych nie wie, kiedy należy je kontrolować, a jeden na trzech kierowców przyznaje, że raczej nie sprawdziłby go nawet przed wyruszeniem w długą podróż.

Goodyear 2_AMT

Tymczasem właściwe ciśnienie jest niezbędne, by zachować optymalną charakterystykę prowadzenia pojazdu. Niedostatecznie napompowane opony oznaczają mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię.

– Konsumenci często nie przykładają należytej wagi do utrzymania opon w odpowiednim stanie. Właśnie dlatego stworzyliśmy technologię AMT, która będzie miała pozytywny wpływ na wiele aspektów związanych z eksploatacją opon, w tym na efektywność paliwową, wydłużenie żywotności ogumienia i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Przygotowujemy się już do wprowadzenia tego innowacyjnego rozwiązania na rynek – wyjaśnia Joe Zekoski, pełniący obowiązki dyrektora technicznego Goodyear.

W 2011 roku Biuro ds. Techniki Motoryzacyjnej amerykańskiego Departamentu Energii udzieliło dotacji w wysokości 1,5 miliona dolarów na badania, rozwój i prezentację systemu AMT do komercyjnych pojazdów ciężarowych. Prace prowadziło Centrum Innowacji Goodyeara w Akron w stanie Ohio. Goodyear otrzymał również dotację rządu luksemburskiego na badania i rozwinięcie systemu AMT do opon do samochodów osobowych. Prowadzi je Centrum Innowacji Goodyeara w Colmar-Berg w Luksemburgu.

Obecnie jest zbyt wcześnie, by przewidzieć, kiedy AMT pojawi się na rynku, jednakże amerykańskie i luksemburskie dotacje z pewnością przyspieszą rozwój tej technologii.

Goodyear 3_AMT (2)