Citroen kontynuuje swoją ofensywę i zaprezentuje na Salonie Samochodowym w Genewie nową przełomową technologię: Hybrid Air. Rozwiązanie typu “full hybrid” wykorzystuje sprężone powietrze połączone z hydrauliką.
Hybrid Air, to doskonałe zużycie paliwa, bo mniej niż 3,0 litra na 100 km w połączeniu z brakiem dodatkowych akumulatorów.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
Nowa technologia szczególnie dobrze dostosowana jest do modeli z segmentów B, C i samochodów użytkowych. Na stoisku Marki w Genewie, będzie ona eksponowana na honorowym miejscu w Citroenie C3 – prototypie, który reprezentuje rekordowe zużycie paliwa na poziomie 2,9 l/100 km (69 g CO2/km) i zmniejszenie o 45 proc. emisji CO2 w jeździe miejskiej w stosunku do wersji wyposażonej w ten sam silnik cieplny.
Prezentowana na targach 83. Salon International de l’Automobile technologia Hybrid Air została opracowana przez PSA Peugeot Citroën we współpracy z grupą Bosch i opiera się na wiedzy inżynierów marki, którzy opanowali stosowanie hydrauliki w samochodzie.
W 1955 roku Citroën DS w spektakularny sposób zapoczątkował to nowe rozwiązanie. Łącząc sprężony gaz i hydraulikę o wysokim ciśnieniu, zastosowana technologia pozwalała wspomagać lub sterować jednocześnie zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy i pół-automatyczną skrzynię biegów.
W 1958, inżynierowie wykonali prototyp hybrydowego 2 CV, w którym połączenie sprężonego powietrza i hydrauliki służyło do wspomagania silnika cieplnego przy przyspieszaniu. Ten projekt nie opuścił fabryki, z braku rynku i technologii dostosowanych do jego produkcji seryjnej w tamtych czasach.
W 2013, technologia Hybrid Air stanowi rewolucję w konstrukcji samochodów…
POŁĄCZENIE SILNIKA BENZYNOWEGO I SPRĘŻONEGO POWIETRZA
Technologia Hybrid Air opiera się na połączeniu licznych dobrze sprawdzonych zespołów i technologii: silnik benzynowy Puretech, system magazynowania energii w formie sprężonego powietrza, zespół składający się z dwóch silników-pomp hydraulicznych i automatyczna skrzynia biegów wykorzystująca przekładnię planetarną. W czasie przygotowania projektu grupa PSA Peugeot Citroën zgłosiła 80 patentów. Cała konstrukcja sterowana jest przez system nadzorujący, który łączy żądania kierowcy w celu optymalizacji wydatku energetycznego. W tym celu, dostępne są 3 tryby działania: Powietrzny (przy zerowej emisji), Benzynowy (gdy działa tylko silnik cieplny) i Kombinowany (sumuje moc silnika benzynowego z mocą napędu sprężonym powietrzem).
Zastosowany w Citroën C3 VTi 82, system Hybrid Air, pozwala na zredukowanie zużycia paliwa o jedną trzecią. W warunkach jazdy miejskiej, zużycia paliwa zmniejsza się 45 proc. Technologia, która nie stosuje dodatkowych akumulatorów elektrycznych, pozwala jednocześnie na atrakcyjne cenowo pozycjonowanie, tak na rynkach europejskich, jak i pozaeuropejskich. Rozwiązanie działa bowiem niezależnie od warunków klimatycznych czy drogowych, bez zmiany wydajności.
Wbudowanie technologii Hybrid Air nie ma wpływu na przestronność wnętrza, w szczególności na pojemność bagażnika. Wybór systemu opartego zasadniczo na mechanice upraszcza operacje obsługowe i ułatwia recykling po zakończeniu eksploatacji samochodu.
Dzięki automatycznej skrzyni biegów z przekładnią planetarną, która działa płynnie bez skoków momentu obrotowego, poprawieniu osiągów związanych z dodatkowym momentem obrotowym i mocą, dostępnymi w trybie kombinowanym, systemowi Stop&Start zwiększa się też przyjemność jazdy.
TECHNOLOGIA HYBRID AIR W SZCZEGÓŁACH
System Hybrid Air, dzięki inteligentnemu systemowi sterowania elektronicznego, wybiera najlepszy z 3 trybów. Ta optymalizacja wydajności energetycznej ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i najkorzystniejsze doładowanie sprężonego powietrza stanowiącego magazyn energii.
Gdy Tryb Powietrzny jest aktywowany, to działa on w identyczny sposób jak tryb ZEV samochodów hybrydowych. Silnik cieplny nie pracuje. Zgromadzona energia (sprężone powietrze) jest przekazywana na koła poprzez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. W zależności od napotkanego natężenia ruchu, 60 do 80 proc. czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na skuteczne doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Ten tryb jest aktywny aż do 70 km/godz.
Tryb pracy z silnikiem termicznym przekazuje energię na koła bez udziału zgromadzonej dodatkowej energii. Jest on zasadniczo używany poza obszarami miejskimi. Tu również, w czasie opóźnień i hamowań, następuje natychmiastowy odzysk energii pozwalający na skuteczne i szybkie korzystanie później albo z trybu ZEV, albo z dodatkowej mocy Boost w Trybie Kombinowanym.
Tryb Kombinowany sumuje moce silnika cieplnego i napędu sprężonym powietrzem, włącza się szczególnie w czasie gwałtownego przyspieszania, z szczególnie wyraźnym efektem Boost (moc całkowita aż do 90 kW), nadającym dynamikę porównywalną z napędem wyższej kategorii.
PROTOTYP C3 HYBRID AIR
Salon samochodowy w Genewie będzie okazją dla zwiedzających do odkrycia C3 Hybrid Air. Eksponowany prototyp posiada też kilka innych wyróżników: np. zupełnie nowe opony Michelin o wymiarach (165/50 R 18) pozwalające poprawić zużycie paliwa o prawie 0,2 l/100 km. Opona ta, wyróżniająca się dużą średnicą i zredukowaną szerokością, zmniejsza opory toczenia, masę i poziom emitowanego hałasu. Zastosowanie kolorów i specjalnych materiałów, wykończenie felg, nakładek lusterek wstecznych i reflektorów to kolejne elementy wyróżniające pojazd.
Prototyp zostanie prześwietlany z przodu i z tyłu przez “Car Scan”, co pozwoli odkryć “wnętrze” technologii Hybrid Air. Animacja ta idealnie ilustruje ducha Créative Technologie.
TECHNOLOGIE DOSTĘPNE DLA KAŻDEGO
Marka proponuje już teraz gamę najnowocześniejszych technologii, które pozwalają zaspokoić potrzeby użytkowników
– hybryda z silnikiem diesla Hybrid4, dostępna w DS5 (25 proc. sprzedanych w Europie wersji w 2012);
– Full Electric w samochodzie miejskim C-ZERO, ale również w samochodzie dostawczym Berlingo, dostępnym w drugim kwartale 2013;
– technologia mikro-hybrydowa e-HDi, udany system, łączący komfort z skutecznością, dostępny w większości modeli marki;
– nowa rodzina silników benzynowych PureTech, o większej mocy i bardziej ekologicznych: plus 15 proc. mocy i minus 25 proc. zużycia paliwa oraz emisji CO2, w stosunku do poprzedniej generacji silników benzynowych.
Zobacz w oryginale: youtube.com.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.