GENEWA 2012: VOLKSWAGEN – KONCEPCYJNE WERSJE UP!

Każdy Volkswagen up! to członek wyjątkowej rodziny – New Small Family. Nowymi modelami są studyjne: swiss up!, winter up!, x up! oraz cargo up!. Wszystkie pojazdy koncepcyjne pokazane są na targach motoryzacyjnych Motor Show w Genewie.

A oto co prezentują sobą poszczególne pojazdy koncepcyjne.

swiss up!

To up! dla Szwajcarii – gospodarza Genewskiego Salonu Samochodowego. Nadwozie i wnętrze swiss up! prezentują kolory szwajcarskiej flagi – czerwony i biały. W środku znajduje się także szlachetna skóra i Alcantara oraz kieszonki na scyzoryki Victorinox.

Nadwozie pięciodrzwiowego swiss up! utrzymane jest w podstawowym kolorze szwajcarskiej flagi – czerwonym, a dokładniej czerwonym Tornado. Nawiązaniem do elementu flagi – białego krzyża – są obudowy lusterek zewnętrznych i kołpaki na kołach w kolorze białej porcelany. Biel i czerwień karoserii harmonizuje z kolorystyką wnętrza.

Wnętrze swiss up! jest jasne i przyjazne dzięki poszyciu w kolorze Ceramique. W kolorze tym utrzymane są także skórzane zewnętrzne części siedzeń, tylne zagłówki i środek tylnej kanapy. Środkowe części siedzeń (i uchwyty w dachu) pokryte są klasyczną, brązową Alcantarą. W poprzek środkowych fragmentów oparć przednich siedzeń przebiega wąski pas ze skóry w kolorze Alcantary z białymi, kontrastowymi szwami. Elementem ozdobnym jest biały krzyż szwajcarskiej flagi. W skórzanym pasie znajduje się uchwyt na scyzoryk Victorinox. Dash Pad zdobi biały lakier porcelanowy o satynowym połysku, pierścienie wokół okrągłych wylotów wentylacji mają natomiast kolor czerwony Tornado, taki sam jak nadwozie.

winter up!

To up! ze specjalnym wyposażeniem dla pasjonatów sportów zimowych: z deskami snowboardowymi w uchwycie przymocowanym do relingów dachowych można jechać w Alpy. Nie ulega wątpliwości, że to kompaktowe auto z napędem na przednią oś i seryjnym ESP, a zatem także z wyjątkowo przydatną podczas jazdy w śniegu elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego (EDS), doskonale sprawdzi się we wszystkich regionach narciarskich świata.

winter up! wywodzi się od pięciodrzwiowego cross up!, który z wielkim prawdopodobieństwem trafi niebawem do produkcji seryjnej. Nadwozie prezentowanego w Genewie Volkswagena jest dwukolorowe: pure white i malibu blue. Nowoczesnym kolorem pure white pokryte są duże płaszczyzny nadwozia, natomiast na fragmenty zderzaków, obudowy lusterek zewnętrznych oraz obramowania szyb bocznych wybrano kolor malibu blue. Typowe dla modelu bazującego na cross up! są masywne nakładki na nadkola i progi w kolorze antracytowym z satynowym połyskiem oraz osłona przodu i tyłu podwozia.

Zamykane na kluczyk uchwyty na deski snowboardowe, montowane na relingach dachowych, są bardzo łatwe w obsłudze. W ciągu kilku sekund można wyjąć lub zamocować w nich nawet cztery deski. Belki bazowe bagażnika są przystosowane także do transportu sześciu par nart.

Wnętrze koresponduje kolorystycznie z nadwoziem. Siedzenia pokryte są skórą Nappa w odcieniach białym Gipfel i niebieskim Gletscher i ozdobione wytłoczonym logo up!.

x up!

To up! jako globtroter – małe auto zdobywa świat. Podobnie jak winter up!, także pięciodrzwiowy x up! opiera się na wariancie cross up!. Wyjątkowym elementem wyposażenia tego modelu jest zabudowany bagażnik dachowy z dodatkowymi reflektorami.

Pięcioro drzwi, masywne nakładki na nadwoziu (nadkola i progi), solidna osłona podwozia w okolicach przedniej i tylnej osi oraz bagażnik dachowy typu box mocowany do relingów, z wbudowanymi dwoma mocnymi szperaczami należą do wyposażenia seryjnego x up!.

x up! pokryty jest lakierem burned orange metallic, nakładki na nadwoziu, części zderzaków i bagażnik mają kolor antracytowy z satynowym połyskiem. Reflektory przeciwmgielne i szperacze posiadają chromowane obramowania. Wnętrze harmonizuje kolorystycznie z lakierem zewnętrznym i jest ozdobione ręcznie wyszywanym logo up!, dwukolorowymi aplikacjami w drzwiach, napisem x up! na listwach progowych oraz specjalną gałką dźwigni zmiany biegów.

cargo up!

Jak duży powinien być miejski samochód dostawczy? Odpowiedź: w wielu przypadkach wcale nie musi być duży. Dostawcy pizzy, firmy zaopatrujące apteki, służby socjalne, kurierzy – dla nich wszystkich wystarczy małe auto, które jest zwrotne i niedrogie. Ponieważ każdy samochód dostawczy jest także wizytówką firmy, powinien również robić odpowiednie, pozytywne wrażenie. I tak oto powstał cargo up! – sympatyczny, niedrogi, praktyczny maluch z jednym miejscem siedzącym dla kierowcy i dużą ilością miejsca na ładunek (3,54 x 1,64 m). Podobnie jak w samochodach dostawczych, tylne szyby są nieprzezroczyste i pokryte od zewnątrz lakierem w kolorze nadwozia, w tym przypadku czerwonym Tornado.

Podobnie jak cross up!, pokazany podczas IAA jesienią 2011 roku, także VW cargo up! ma z przodu i z tyłu osłonę podwozia, nakładki na bokach nadwozia i posiada relingi dachowe. We wnętrzu cargo up! pozostał tylko fotel kierowcy i kokpit. Podłoga obok kierowcy i w bagażniku jest płaska. Miejsce kierowcy jest zabezpieczone przed przesuwającym się ładunkiem – do wysokości ramion zabezpieczenie tworzy część oparcia fotela, na wysokości zagłówka znajduje się oddzielna szyba z tworzywa. Z boku fotela kierowcy o jego bezpieczeństwo dba siatka oraz zaczepy w podłodze i w ścianach bocznych. Auto posiada również system mocowania narzędzi i skrzyń.

Oprócz standardowych schowków kierowca ma do dyspozycji także dwie dodatkowe, duże kieszenie z tkaniny z prawej strony fotela, na przykład na listy przewozowe, faktury czy zlecenia. Kolorystyczny kontrast dla ciemnego poszycia wnętrza (Nano w kolorze czarnym metalicznym w przestrzeni bagażowej i czarna sztuczna skóra o wyglądzie neoprenu na siedzeniu) stanowi Dash Pad w kolorze czerwonym Tornado. Czerwony jest także pas bezpieczeństwa kierowcy.

Przestrzeń na ładunek cargo up! zwiększyła się ze standardowych 951 litrów w do 1 400 litrów. W podłodze w miejscu fotela pasażera znajduje się zamykany schowek (23 litry), kolejny schowek jest w bagażniku (46 litrów). Rozwijający prędkość 160 km/h cargo up! napędzany jest silnikiem o mocy 44 kW (60 KM). Średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km (emisja CO2 105 g/km). Ten miejski samochód dostawczy z podwyższonym o 15 mm zawieszeniem waży 929 kg i może przewozić łączny bagaż o masie 426 kg – co w zupełności wystarcza do transportowania pizzy czy paczek.