GENEWA 2012: MAZDA – NOWA ERA W TECHNOLOGIACH

Nową generację modeli Mazda zapowiada całkowicie nowy CX-5, który pojawi się na europejskim rynku już wiosną. Rozpoczyna on erę Technologii SKYACTIV. To gama silników, przekładni, podwozi i nadwozi – jednocześnie podstawa każdego nowego modelu Mazdy.

Każda nowa Mazda będzie dostępna w przystępnej cenie (tak deklaruje Producent – oczywiście jest to pojęcie względne), będzie ekonomiczna i przyjazna dla środowiska.

Dane liczbowe: przy spalaniu 4,6 l/100 km i poziomie emisji 119 g/km (auto z napędem na przednią oś i standardowym silnikiem 2.2 o mocy 150 KM i sześciobiegową ręczną skrzynią biegów), model CX-5 z silnikiem diesla SKYACTIV-D zapewnia jedne z najlepszych wyników w cyklu mieszanym w swoim segmencie. Model napędzany silnikiem benzynowym SKYACTIV-G osiągnął również jedne z lepszych wyników w swojej klasie w testach EPA w USA.

Silniki te nie wykorzystują konwencjonalnych metod stosowanych obecnie w branży motoryzacyjnej, takich jak obniżanie pojemności skokowej (downsizing) czy wprowadzanie napędu elektrycznego. Zamiast tego Mazda oferuje realistyczną i przekonującą alternatywę. Technologia SKYACTIV i model CX-5 już zaczynają zdobywać nagrody – jeszcze przed wprowadzeniem na rynek.

Ideą technologii SKYACTIV jest założenie, że spalanie wewnętrzne pozostanie dominujące w silnikach przez kolejną dekadę (co najmniej w 80 proc.). A ponieważ silniki spalinowe zapewniają sprawność na poziomie zaledwie około 40 proc., wciąż pozostaje sporo miejsca na udoskonalenia.

Mazda podjęła działania zmierzające do ponownego zdefiniowania podstawowych założeń napędu wykorzystującego spalanie wewnętrzne. Efektem było kilka innowacji. Dzięki takim systemom jak i-stop czy regeneracyjny układ hamulcowy oraz system hybrydowy, ich sprawność będzie stale rosnąć.

Mazda nazywa tę strategię „Odpowiedzialnym Zoom-Zoom”. Chodzi nie tylko o optymalizację spalania wewnętrznego. Odpowiedzialne Zoom-Zoom obejmuje również lekkie konstrukcje i obniżanie wagi pojazdu tam, gdzie to tylko możliwe. Mazda dąży do tego, aby każdy model nowej generacji był o 100 kg lżejszy niż jego poprzednik. Celem ostatecznym, jaki ma być osiągnięty do 2015 roku jest obniżenie średniego zużycia paliwa globalnej gamy samochodów Mazdy o 30% w stosunku do poziomu z roku 2008.

Mazda produkuje modele, które są przyjazne środowisku (zamiast wprowadzać ograniczoną liczbę „zielonych” modeli pokazowych), ale zachowują jednocześnie przystępny poziom cen, przez co są osiągalne dla większej grupy klientów.

Pokaz najnowszych technologii Mazdy zobaczyć będzie można na salonie samochodowym Genewa 2012.