Pierwszym produkcyjnym pojazdem elektrycznym marki Kia był zaprezentowany w grudniu 2011 roku Kia Ray EV (Electric Vehicle) − zero-emisyjny samochód miejski o dynamicznych osiągach i zasięgu do 139 km z pojedynczego naładowania akumulatorów. Auto pokazano na salonie samochodowym w Genewie.
Zaprojektowany wyłącznie na potrzeby lokalnego rynku koreańskiego, 3,6-metrowy samochód Kia Ray EV ma napęd na koła przednie i wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW zasilany baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 16,4 kWh. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.
Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym, osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm (+77 proc. w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.
Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji, pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive: „E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków lub wzniesień.
Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce − silnik elektryczny osiąga 93 proc. sprawności energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć ich masę o 13 proc. przy wzroście gęstości energetycznej o 15 proc. w stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję (dane producenta).
Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku energii podczas hamowania (regenarative braking system), wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym, aktywny siłownik hydrauliczny, który dzięki utrzymywaniu ciśnienia w układzie hamulcowym pozwala niezależnie od okoliczności − utrzymać stałą siłę nacisku na pedał hamulca. Nad bezpieczeństwem pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych oraz standardowe systemy elektroniczne − VDC (dynamicznej kontroli toru jazdy) oraz HAC, zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.
W roku 2012 Kia planuje produkcję 2500 samochodów Ray EV, z których większość trafi do koreańskich agencji rządowych oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego programu badawczo-rozwojowego, którego celem jest udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych 10 lat.
Czy trafi do Europy? Na razie na targi motoryzacyjne Motor Show jako ciekawostka…
DANE TECHNICZNE
Wymiary
– długość: 3593 mm;
– szerokość: 1595 mm;
– wysokość: 1700 mm;
– rozstaw osi: 2520 mm;
– masa własna: 1185 kg.
Napęd
silnik elektryczny: 50 kW;
– moc maksymalna: 68 KM;
– moment maksymalny: 167 Nm.
Zasilanie
– napięcie – rodzaj: 330V – akumulatory polimerowe litowo-jonowe;
– pojemność: 16,4 kWh;
– czas ładowania: 6,0 godzin (cykl normalny / 25 minut (cykl przyspieszony).
Osiągi
– przyspieszenie 0-100: 15,9 sekundy;
– prędkość maksymalna : 130 km/h;
– zasięg maksymalny: 139 km.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.