GENAWA 2013: GLORIA CONCEPT – PREMIERA IED

130215_AR_GloriaIED_ITA

Podczas 83. Salonu Samochodowego w Genewie, Europejski Instytut Wzornictwa (IED) z Turynu zaprezentuje światową premierę samochodu o nazwie Gloria, koncepcji zrealizowanej przez studentów wydziału Wzornictwa Transportu we współpracy z Centrum Stylu Alfa Romeo.

Wersja prototypowa jest odzwierciedleniem sportowego ducha i włoskiego stylu marki, cieszącej się ogromną międzynarodową popularnością, i która poprzez swoje produkty, wprowadziła do świata motoryzacji urok włoskiego wzornictwa.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


W 1966 roku, w Stanach Zjednoczonych, kultowy status uzyskał model Spider Duetto, pojawiając się w filmie Absolwent. Dziś koncept Gloria chce nadal być międzynarodowym wyzwaniem, ponownie docierającym za ocean, na rynek amerykański i azjatycki.

Dzięki wsparciu i bliskiemu sąsiedztwu z Centrum Wzornictwa Grupy Fiat-Chrysler, Europejski Instytut Wzornictwa w Turynie miał szansę „przetrenować” swoich młodych projektantów samochodów, zlecając im zadanie stworzenia sedana Alfa Romeo, przeznaczonego na rynek amerykański i azjatycki. Ze względu na te właśnie rynki, samochód miał być symbolem elegancji i prestiżu i miał oferować sporo przestrzeni we wnętrzu, co przekładało się na długość modelu. Centrum Stylu Alfa Romeo z pełnym zaangażowaniem uczestniczyło więc w poszczególnych fazach projektu: począwszy od założeń do nowego modelu i analizowania wyglądu historycznych modeli marki, poprzez pierwsze propozycje szkiców, aż do stworzenia modelu z gliny w skali 1:1.

– Poprosiliśmy studentów, aby w ramach pracy dyplomowej, w pełni samodzielne stworzyli nowego sedana Alfa Romeo – mówi szef Designu Fiata i Chryslera, Lorenzo Ramaciotti. Podczas procesu tworzenia ciągle komentowaliśmy, dyskutowaliśmy i tak kierowaliśmy projektami, aby były jak najbardziej spontaniczne i kreatywne. Uzyskany wynik okazał się porywający, na doskonałym poziomie, zarówno jeśli chodzi o profesjonalizm, jak i kreatywność.

Gloria ma wymiary: 4700 mm długości, 1920 mm szerokości, 1320 mm wysokości, a jej osie rozstawione są w odległości 2900 mm. Ten koncepcyjny pojazd to sportowy sedan o wyraźne zaznaczonych liniach, biegnących horyzontalnie wzdłuż bocznej części aż do samego tyłu.

Napędzać go ma najnowszej generacji silnik biturbo V6 lub V8. Kształt maski mocno nawiązuje do tarczy Alfy Romeo, a linia samochodu uwydatnia jej trójwymiarowość. Skórzane pasy w przedniej części nadwozia nawiązują do pamiętnych pasów ze skóry w bagażnikach w historycznych modelach Alfy.

Gloria jest owocem pracy dwudziestu studentów z roku akademickiego 2011/2012, pochodzących z Włoch oraz z różnych innych krajów i kultur. Ten koncepcyjny pojazd jest wynikiem procesu symulującego realne warunki pracy: począwszy od szkicu powstałego w Centrum Stylu Alfy Romeo, poprzez szukanie stylu, aż do dwudziestu propozycji projektów wykonanych z gliny w skali 1:4. Spośród wszystkich modeli został wybrany ten, który najbardziej odpowiadał wstępnym założeniom określonym przez markę Alfa Romeo. Wszyscy studenci, podzieleni na grupy, ale zmotywowani i w pełni zaangażowani, pracowali później nad końcowym projektem o rzeczywistych wymiarach.

– Możliwość pracy nad tworzeniem koncepcyjnego pojazdu, we współpracy z Centrum Stylu Alfa Romeo, stała się ogromną szansą, żeby udowodnić, że IED jest włoską szkołą, która przede wszystkim chce tworzyć piękno – mówi César Mendoza, dyrektor turyńskiej IED. Czy jakakolwiek inna marka mogłaby lepiej niż Alfa Romeo nauczyć naszych studentów, w jaki sposób forma i kształt mogą wyrażać silne emocje, podsycając pragnienie zaprojektowania samochodu? Pasja wzbudzona przez markę ogarnęła studentów i wykładowców, pozwalając im zmobilizować się w krótkim czasie i opracować końcową wersję tego złożonego projektu. Europejski Instytut Wzornictwa jest dziś dumny z reprezentowania na świecie doskonałych, włoskich metod kształcenia.

„Master of Arts in Transportation Design – work experience” to ścieżka szkoleniowa na najwyższym poziomie, która kształci kompetentnych profesjonalistów w zakresie motoryzacji, gotowych stawić czoła różnorodnym wyzwaniom, dzięki stałym kontaktom z firmami motoryzacyjnymi i Centrum Stylu. Właściwie model powstał dzięki wsparciu Cecomp, głównego sponsora oraz znaczącego przedsiębiorcy z tego obszaru, który od lat współpracuje z Instytutem w procesach tworzenia prototypów.

Obecny po raz dziesiąty na Salonie Samochodowym w Genewie, Europejski Instytut Wzornictwa oferuje w 2013 roku możliwość skonfrontowania modelu w rzeczywistej skali z rzeczywistością rozszerzoną. Koncept będzie można podziwiać również w wersji elektronicznej na iPadzie w wirtualnym środowisku, z którym można się będzie komunikować i wybierać spośród pięciu modeli felg i pięciu kolorów nadwozia do przetestowania i zastąpienia tych realnych.

Pięć felg jest owocem projektu dydaktycznego opracowanego we współpracy z OZ Racing, który jako sponsor obręczy 20″ przeznaczonych dla Glorii, poprosił studentów o narysowanie swoich propozycji. Spośród nich wybrano pięć do wersji wirtualnej. Projekt pięciu obręczy będzie również zadaniem w konkursie dla młodych talentów, który IED i OZ Racing ogłoszą za pośrednictwem „appsów” i na stronie internetowej, wyłaniając później zwycięski projekt o najbardziej interesującym wzorze.