Trzech polskich kierowców uczestniczyło na gali Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA w Paryżu, podsumowującej zakończenie udanego sezonu w sporcie samochodowym.
Obok Mistrzów Świata w WRC 2, Roberta Kubicy i Macieja Barana, trofeum za zwycięstwo w Pucharze Świata w rajdach Cross Country FIA odebrał Krzysztof Hołowczyc. Na gali obecny był Prezes Polskiego Związku Motorowego, Andrzej Witkowski.
Zobacz także:
RAJDY
– Obecność trzech polskich kierowców na gali w Paryżu, inne znane nazwiska, choćby Adam Małysz najlepiej świadczą o tym, że polscy kierowcy liczą się nie tylko w Europie, ale i na świecie – powiedział Prezes Witkowski dzień później na gali podsumowującej sport w naszym kraju w Warszawie.
Cieszyli się jednak nie tylko Polacy.
– Pięć lat po rozpoczęciu sportowej kariery Škody Fabii S2000 nasi kierowcy po raz kolejny udowodnili, że Fabia wciąż jest jednym z najlepszych modeli w tej klasie. Tytuły mistrzowskie ERC i APRC, a także tytuł mistrzowski Ameryki Południowej to tylko niektóre z wielu osiągnięć. Liczne sukcesy naszych zespołów na trasach międzynarodowych również są dla nas źródłem satysfakcji – mówił Michal Hrabánek, dyrektor Škoda Motorsport.
Zdobyte w 2013 roku zwycięstwa i tytuły sprawiają, że ten rok zapisze się w historii, jako jeden z najważniejszych w 112-letniej, sportowej historii Škody. Na gali w Paryżu marka odebrała trofeum za zdobycie tytułu Mistrza Konstruktorów w rajdach FIA Asia-Pacific Rally Championship (APRC), jak również sześć trofeów dla załóg za wygrane w rajdach w Europie, Południowej Ameryce oraz na terenie Azji i Pacyfiku.
Duet Jan Kopecký i Pavel Dresler wygrał w mistrzostwach FIA ERC za kierownicą Fabii S2000, podczas gdy Gaurav Gill z Glennem Macneallem triumfowali w rajdach z serii APRC.
Dla Jana Kopecký’ego tytuł mistrza Europy to ukoronowanie jego kariery, która rozpoczęła się w 2008 roku od testu Fabii Super 2000. Dwukrotny mistrz rajdowy Czech czterokrotnie był wicemistrzem IRC w latach 2009-2012. 31-letni kierowca był u szczytu formy w 2013 roku, kiedy wygrał sześć rajdów i jeszcze dwukrotnie stanął na podium w Rajdowych Mistrzostwach Europy.
– W pewnym sensie Fabia Super 2000 to moje „dziecko”. Jakby nie patrzeć, uczestniczyłem w opracowaniu tego modelu od samego początku. Niesamowity sukces związany z wygranymi w setkach rajdów na całym świecie w 2013 roku to doskonały przykład na technologiczne zaawansowanie, jakim może się pochwalić 270-konna Fabia Super 2000 z napędem na cztery koła. Czuję się dumny, widząc ten model, jak wygrywa i zdobywa tytuły na całym świecie. Czekam teraz niecierpliwie na kolejne, nowe wyzwania – komentował Jan Kopecký.
W 2014 roku Škoda ponownie wystartuje w rajdach z serii ERC oraz APRC Fabią S2000. Co więcej, model doczeka się swojego godnego następcy w klasie R5 – prace nad nim rozpoczną się w przyszłym roku w Mladá Boleslav. Zgodnie z regulacjami FIA, samochód rajdowy klasy R5 wyposażony będzie w silnik 1.6 litra turbo.
– Start w klasie R5 to logiczny krok dla ŠKODY. Wierzymy, że nowe auto uzyska homologację w pierwszej połowie 2015 roku – dodaje Hrabánek.