O 64 procent niższe koszty eksploatacji – oto wynik ostatecznej analizy danych, jakie uzyskano w Portugalii podczas testów drogowych ośmiu ciężarówek Fuso Canter E-Cell.
Dzięki przedprodukcyjnej wersji modelu firma jest na właściwej drodze do zaspokojenia popytu na miejskie ciężarówki dystrybucyjne z napędem elektrycznym.
Zobacz także:
Fuso opracowało nowego Cantera E-Cell w zakresie technologii hybrydowej. Wyprodukowany w niewielkiej serii model to pierwsza lekka ciężarówka z napędem w pełni elektrycznym. Ponieważ jest lokalnie bezemisyjna i porusza się niemal bezszelestnie, może być użytkowana na obszarach wrażliwych na emisję spalin i hałas, takich jak centra miast, parki czy strefy pieszych.
W połowie 2014 r. firma przekazała osiem egzemplarzy modelu do testów w warunkach normalnej eksploatacji. Każdy z nich był przez roku użytkowany na drogach Portugalii, a w tym czasie podlegał stałemu monitorowaniu. Elektryczne Cantery otrzymały nadwozia skrzyniowe oraz typu platforma. Wykorzystywano je do rozwożenia paczek i towarów, a także prac komunalnych i robót publicznych.
51 500 km bez żadnego problemu, zasięg do 109 km
Średnio elektryczne Cantery pokonywały 50 km dziennie, a maksymalny uzyskany dystans sięgnął 109 km. W sumie osiem pojazdów bez żadnych problemów przez rok przejechało 51 500 km. Największy przebieg ma za sobą Canter użytkowany przez firmę spedycyjną Transporta, której kierowcy w czasie testów pokonali łącznie 14 000 km.
Zasięg litowo- jonowych akumulatorów ustabilizował się na poziomie 100 km. Jedno ładowanie z 230-woltowego gniazdka zajmuje około 7 godzin. Przy użyciu systemu szybkiego ładowania czas ten wynosi jedynie godzinę.
Jeśli wziąć pod uwagę aktualne ceny oleju napędowego i prądu w Portugalii, w czasie testów użytkowanie Cantera E-Cell było o 64 proc. tańsze od jazdy porównywalną ciężarówką z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. W praktyce model z jednostką wysokoprężną spala około 14,08 l paliwa na 100 km, zależnie od konfiguracji i obciążenia, E-Cell na tym samym dystansie zużywa 47,6 kWh energii. Stopień oszczędności będzie się różnić w zależności od kosztów paliwa i energii w danym kraju.
Możliwości elektrycznej ciężarówki zostały sprawdzone w zróżnicowanych warunkach. W Lizbonie pojazdy służyły do wywozu roślinności i odpadów, w Porto – do zbierania surowców wtórnych, a w Sintrze, Abrantes oraz Cascais – do obsługi terenów zielonych. Firma spedycyjna Transposta wykorzystywała Cantera do dostarczania towarów bezpośrednio do prywatnych odbiorców, a dostawca energii REN – w celach transportowych, w magazynach gazu w miastach Sines i Pombal.
Ostatni egzemplarz pomagał narodowemu dostawcy usług pocztowych, firmie CTT, w przewożeniu przesyłek między centrami dystrybucji w Lizbonie i Coimbrze.
– Przeprowadzone testy dowiodły, że jesteśmy na właściwej drodze – powiedział Marc Llistosella, Prezes i Dyrektor Generalny Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) oraz szef azjatyckiego oddziału Daimler Trucks.
Portugalski rząd współfinansował projekt badawczy poprzez IAPMEI – publiczną agencję ds. konkurencyjności i innowacyjności.
Dynamiczny i uniwersalny
Z zewnątrz FUSO Canter E-Cell od swojego wysokoprężnego odpowiednika różni się tylko zestawem akumulatorów umieszczonych po obu stronach ramy. Elektryczny zespół napędowy zajmuje miejsce 3-litrowego silnika wysokoprężnego pod niezmienioną kabiną Cantera. Jednostka elektryczna z magnesami trwałymi generuje moc 110 kW (150 KM). Siła napędowa trafia do kół tylnej osi za pośrednictwem przekładni jednostopniowej.
Dopuszczalna masa całkowita ciężarówki wynosi 6 ton, ładowność ponad 2 tony. Rozstaw osi 4300 mm oferuje przestrzeń dla nadwozia o długości do 4,40 m. Jego masa musi zostać odjęta od nośności podwozia, wynoszącej 3 tony. Maksymalny moment obrotowy o wartości 650 Nm sprawia, że ciężarówka a dobre osiągi – przyspiesza niemal jak samochód osobowy, jego prędkość maksymalna została ograniczona do 90 km/h.
Gdy tylko kierowca odpuszcza pedał gazu, elektronika uruchamia tryb odzyskiwania energii. Aby niemal bezgłośna jazda Cantera przy niewielkich prędkościach nie powodowała zagrożenia, ciężarówki są wyposażone w akustyczny system ostrzegawczy VSP (vehicle sound for pedestrians – dźwięk pojazdu dla pieszych).
Canter E-Cell powstaje w nowoczesnych zakładach Fuso w Tramagal. Firma Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) jest największą spółką Daimlera w Japonii – zatrudnia dziś około 11 000 osób. Jej siedziba i najważniejsza fabryka mieści się w Kawasaki nieopodal Tokio.