Osiem Fuso Canterów E-Cell przez rok będzie przechodziło testy w rzeczywistych warunkach. Pierwsza w pełni elektryczna, lekka ciężarówka, produkowana w niewielkiej serii, porusza się bezemisyjnie i niemal bezgłośnie.
Canter E-Cell na rynek europejski jest wytwarzany w fabryce Tramagal w Portgalii. Pojazd stanowi odpowiedź na coraz powszechniejsze ograniczenia w ruchu drogowym w największych aglomeracjach, np. opłaty drogowe naliczane na podstawie emisji CO2 lub zakazy poruszania się o ustalonych porach.
Zobacz także:
MERCEDES: HYBRYDY Z WTYCZKĄ, ALE BEZ KABLA
VOLVO: ZNAMY EKO-KIEROWCĘ CIĘŻARÓWKI W POLSCE
W szczególności jest on przeznaczony do krótkodystansowych zastosowań w obszarach wrażliwych ekologicznie, takich jak centra miast, strefy ekologiczne lub pasaże. Testy konsumenckie mają trwać 12 miesięcy.
Model bazuje na Canterze o rozstawie osi 3400 mm z pojedynczą kabiną w szerokiej, komfortowej specyfikacji. Egzemplarze są wyposażone w platformę o długości 4,3 m lub nadwozie skrzyniowe o długości 4,4 m. W Lizbonie i Abrantes samochód E-Cell będzie wykorzystywany do celów ogrodniczych i usuwania odpadów, a w Porto – jako środek transportu pomiędzy zakładami komunalnymi. Firma Transporta wykorzysta go jako pojazd do krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego, zaś dostawca energii REN – do celów transportowych w obrębie miasta Sines. Kolejny egzemplarz wspomoże portugalską pocztę CTT w transporcie przesyłek pomiędzy centrami dystrybucji w Lizbonie.
Mocny silnik elektryczny
W porównaniu do prototypu zaprezentowanego w 2010 roku, produkcyjny Fuso Canter E-Cell został znacznie udoskonalony. Konstrukcja bazuje na podwoziu konwencjonalnego Cantera i legitymuje się dopuszczalną masą całkowitą równą 6 ton, a w efekcie – wysoką ładowność podwozia (3 tony). Elektryczny silnik nowego Cantera generuje moc 150 KM i aż 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego niemal od zerowych obrotów. Za transfer siły napędowej do tylnej osi odpowiada przekładnia jednostopniowa. Zarówno wał Kardana, jak i tylna oś pochodzą z Cantera z jednostką spalinową. Maksymalna prędkość wersji E-Cell, podobnie jak wszystkich pojazdów tej klasy, została ograniczona do 90 km/h.
Akumulatory litowo- jonowe (łącznie cztery zestawy) umieszczono w dwóch skrzyniach po obu stronach ramy. Ich sumaryczna pojemność – 48,4 kWh – zapewnia ponad 100-kilometrowy zasięg, czyli większy niż dzienne przebiegi wielu ciężarówek dystrybucyjnych przeznaczonych do pracy na krótkich dystansach. Ładowanie akumulatorów przy napięciu 230 V trwa około 7 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki – zaledwie godzinę.
Canterem E-Cell jeździ się jak zwyczajnym “automatem”. Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce i ustawić dźwignię biegów w pozycji “R” lub “D”. Również praktyczna funkcja pełzania podczas jazdy do przodu i do tyłu jest taka sama jak w przypadku wersji z przekładnią zautomatyzowaną – w rezultacie kierowca może manewrować wyłącznie przy użyciu pedału hamulca.
Okrągła rocznica fabryki Cantera w Portugalii
Przekazanie ośmiu Canterów E-Cell portugalskim klientom stanowi kolejne ważne wydarzenie dla zakładów w Tramagal, które świętują w tym roku 50. rocznicę uruchomienia produkcji ciężarówek. Oddalona o 150 km od Lizbony fabryka stanowi integralną część globalnej sieci produkcyjnej Daimler Trucks. W ubiegłym roku zbudowano tu około 4000 Canterów.
Od 2012 roku w Portugalii odbywa się także seryjna produkcja hybrydowej wersji Cantera – Fuso Canter Eco Hybrid. Pojazd został wyposażony w zestaw nowoczesnych, solidnych rozwiązań, obejmujący układ start/stop, elektryczny rozrusznik oraz unikalną w segmencie, dwusprzęgłową przekładnię automatyczną Duonic.
Wariant E-Cell to kolejny logiczny krok w rozwoju gamy silnikowej Cantera. Tym samym Fuso oferuje swoją lekką ciężarówkę z trzema nowoczesnymi układami napędowymi: z ekonomicznym silnikiem Diesla zgodnym ze standardami Euro VI i Euro 5b+, jako Canter Eco Hybrid z napędem hybrydowym oraz – w ramach testów konsumenckich – jako Canter E-Cell z jednostką elektryczną.