W 1900 roku rozpoczęła się niezwykła historia działalności niemieckiej marki oponiarskiej, która na swoim koncie ma już wiele przełomowych produktów.
Przez 115 lat swojego istnienia Fulda stała się jedną z wiodących niemieckich marek opon, a jej produkty od lat cieszą się popularnością w całej Europie.
Zobacz także:
To zasługa m.in. wysokiej jakości, szerokiego asortymentu produktów w konkurencyjnych cenach. Klienci mogą wybierać w ogumieniu dla lekkich i ciężkich pojazdów ciężarowych, samochodów osobowych, aut terenowych oraz typu SUV. Fulda specjalizuje się w produkcji opon do pojazdów użytkowych już od stu lat.
– Fulda Sembusto, wyprodukowana w roku 1915, była pionierskim rozwiązaniem dla pojazdów ciężarowych i od tego czasu marka oferuje wysokiej jakości ogumienie dla ciężarówek. Marka podtrzymuje tę tradycję – w ubiegłym roku wprowadziła do oferty oponę dla naczep Fulda Ecotonn 2, w przyszłości będziemy kontynuować rozwój opon dla pojazdów ciężarowych – powiedział Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Niemiecka precyzja i innowacyjność zawojowały świat
Firma pod nazwą Gummi Werke Fulda (Zakłady Gumowe Fulda) powstała 3 sierpnia 1900 r. i wytwarzała wyroby gumowe. Początkowo produkty tej marki były przeznaczone dla wózków dziecięcych i powozów konnych. Produkcję opon samochodowych, motocyklowych i rowerowych uruchomiono sześć lat później, jednak szybko stała się ona głównym przedmiotem działalności firmy. W latach 1907- 1909 Fulda produkowała pełne opony gumowe do pojazdów ciężarowych i autobusów w dziesięciu rozmiarach, i eksportowała je do zagranicznych przedsiębiorstw autobusowych w Londynie i Mediolanie.
W 1914 r. Fulda opracowała pierwszą pełną oponę z gumy syntetycznej (Buna). Zbiegło się to w czasie z przestawieniem produkcji dla samochodów ciężarowych z opon pełnych na bardziej elastyczne, co zapewniło wyrobom firmy ponadprzeciętną żywotność i uznanie na rynku. Rok 1915 to początek nowoczesnych opon – do masowej produkcji weszła ciężarowa Sembusto ze sprężynami w obręczy dla dodatkowej amortyzacji. Kolejny etap rozwoju technicznego to 1919 rok, kiedy powstała opona Riesenkissenreifen, która stałą się wiodącą oponą ciężarową w Europie.
Była ona wyposażona w opatentowane technologie, m.in. specjalnie zaprojektowany bieżnik, zwiększające jej zdolność do pochłaniania wstrząsów, dzięki czemu pojazdy ciężarowe mogły osiągać znacznie wyższe średnie prędkości. Dzięki temu marka stała się europejskim liderem w dziedzinie opon ciężarowych. Inni producenci opon wprowadzili tę technologię w ramach zakupu licencji do niej.
Kolejne etapy rozwoju to nowatorskie produkty. W 1925 r. wprowadzono oponę Fulda Parabel, która dzięki wbudowanej wewnętrznej komorze powietrznej była pierwszą na świecie oponą ciężarową „o stałym ciśnieniu”. Z kolei w 1929 r. na rynek wprowadzono oponę ciężarową Elastic, pierwszą oponę pneumatyczną tej marki. W niedługim czasie wszystkie wytwarzane przez Fuldę opony były już oponami pneumatycznymi, a w kolejnych dziesięcioleciach opony ciężarowe stały się flagowym produktem marki. Jednym z dowodów uznania dla firmy było zamontowanie jej opon w półmilionowej ciężarówce Mercedes-Benz, która w 1954 r. zjechała z linii produkcyjnej.
Innowacje pozostały ważnym elementem tożsamości Fuldy. Przykładem tego były wprowadzone do produkcji w 1961 r. opony do samochodów osobowych i ciężarowych z opasaniem tekstylnym, a sześć lat później ogumienie z opasaniem stalowym do pojazdów ciężarowych i autobusów. Z kolei w 1973 r. rozpoczęto produkcję całostalowych opon radialnych do ciężarówek.
Nowy członek rodziny Goodyear
Współpraca między Fuldą a Goodyearem rozpoczęła się już na przełomie lat 20. i 30. XX wieku, za sprawą nawiązania ścisłych relacji z Frankiem Seiberlingiem, współzałożycielem firmy Goodyear. Ostatecznie Fulda dołączyła do rodziny marek zebranych w grupie Goodyear w 1962 roku. Co ciekawe, Fulda była pierwszym zakładem Goodyeara w Europie, który w 1993 otrzymał certyfikat jakości DIN ISO 9002 za produkcję i montaż.
Obecnie Fulda jest kluczowym członkiem rodziny Goodyear i ważną marką w portfelu koncernu. Niemiecka marka cały czas wprowadza innowacje i podkreśla wartość 115 lat doświadczeń w rozwoju opon, szczególnie tych ciężarowych.
Oferta opon dla pojazdów ciężarowych
Fulda oferuje pełen asortyment opon dla pojazdów ciężarowych. Ostatnią nowością jest wprowadzona w 2014 r. opona do naczep Ecotonn 2, będąca uzupełnieniem najnowszego asortymentu opon do pojazdów użytkowych. Obejmuje on oponę na oś kierowaną Ecocontrol 2, oponę na oś napędzaną Ecoforce 2 i oponę do naczep Ecotonn 2. Opony Fuldy są dostępne w szerokim zakresie rozmiarów dla pojazdów ciężarowych wykonujących przewozy długodystansowe i regionalne, a także autobusów i autokarów.
Dla pojazdów wielozadaniowych, takich jak wywrotki pracujące na drogach jak i placach budowy, przeznaczone są opony Variocontrol, Varioforce i Variotonn. Z kolei z myślą o zastosowaniach terenowych firma oferuje ogumienie Crossforce na oś napędową, wyróżniające się ulepszonymi właściwościami trakcyjnymi i podwyższoną trwałością. W ofercie Fuldy znajdują się także opony na oś kierowaną i napędową – Wintercontrol i Winterforce – przeznaczone do pracy zimą, które zapewniają dodatkową trakcję oraz przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni.
Jeżeli chodzi o opony drogowe do ciężarówek, Fulda oferuje opony Ecocontrol 2 zapewniające wydłużone przebiegi przy niskim poziomie hałasu. Ponadto opony te charakteryzują się niskim oporem toczenia i niską masą. Ecoforce 2 na oś napędową oferują równomierne zużycie i potencjalnie długie przebiegi oraz ulepszone właściwości trakcyjne. Dzięki specjalnie skomponowanej mieszance bieżnika i zoptymalizowanemu karkasowi opony do naczep Ecotonn 2 są trwałe i można je poddawać procesowi bieżnikowania.