Wpisując się w trend coraz wyższego stopnia automatyzacji samochodów, producenci oraz dostawcy będą nadal inwestować w innowacyjne rozwiązania układów kierowniczych.
Dotyczy to zarówno pojazdów z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów. Uwagę coraz częściej skupia się na tym, by nauczyć pojazd poruszania się w taki sposób, jakby kierował nim człowiek, tak aby w efekcie końcowym samochody potrafiły dobierać właściwy tor jazdy w typowy dla ludzi sposób.
Zobacz także:
Według nowej analizy Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. „Strategiczna analiza kluczowych obszarów rozwoju technologii układów kierowniczych”, (ang. Strategic Analysis of Key Focus Areas for Steering Technology Development) wynika, że innowacyjne elektryczne układy kierownicze typu steer- by- wire (jest to rozwiązanie oparte na elektronice, gdzie mechaniczne połączenie pomiędzy kierownicą a kołami pojazdu wykorzystywane jest jedynie w sytuacjach awaryjnych) będą w najbliższej przyszłości stosowane w coraz większej liczbie pojazdów segmentu premium.
Chociaż ich sukces zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób producenci rozwiążą ideę potencjalnej utraty kontroli nad mechanicznymi elementami układu kierowniczego. Elektrycznie wspomagane układy kierownicze (EPS) trafią natomiast do pojazdów segmentu SUV, aut wielofunkcyjnych (MPV) oraz do tradycyjnych pikapów.
– Układy kierownicze z elektrycznym wspomaganiem są już bardzo popularne w regionach wysoko rozwiniętych, takich jak Ameryka Północna czy Europa, a konsumenci domagają się tam stosowania innowacyjnych technologii. Dzięki temu na rynkach tych dostępne są już takie zaawansowane technicznie funkcje układów EPS jak system utrzymywania pojazdu na danym pasie ruchu czy też kompensacja działania bocznego wiatru – wyjaśnia Manish M. Menon, analityk rynku motoryzacji w firmie Frost & Sullivan.
Tymczasem rynki rozwijające się oczekują takich samych rozwiązań, lecz po niższych kosztach, gdyż tamtejsi klienci uważają rozwiązania typu EPS za zbyt drogie w porównaniu do konkurencyjnych technologii wspomagania hydraulicznego lub elektrohydraulicznego. W takich regionach istnieje ogromny potencjał związany ze stosowaniem niskokosztowych wersji systemów EPS, ponieważ klienci są gotowi na kompromis dotyczący poziomu hałasu, poziomu wibracji pod warunkiem odpowiednio niskiej ceny.
Systemy EPS przeznaczone do pojazdów ciężkich stanowią kolejny segment o ogromnym, niewykorzystanym potencjale. W większości pojazdów użytkowych nadal stosowane są układy hydrauliczne lub elektrohydrauliczne, ponieważ moc tradycyjnych systemów EPS nie przekroczyła jeszcze bariery 15 kilonewtonów (kN). Choć EPS jest już stosowany w takich modelach jak Ford F150 czy Ram 1500, to producenci muszą poczynić dalsze inwestycje, by umożliwić wykorzystanie go na dużą skalę w ciężkich pojazdach.
– Ponadto, producenci motoryzacyjni, którzy realizują jasną i praktyczną strategię dotyczącą ograniczania prawdopodobieństwa utraty wspomagania, najprawdopodobniej szybciej opracują układy kierownicze przeznaczone do jazdy automatycznej. Choć ogólna tendencja opracowywania coraz to nowocześniejszych, eliminujących kierowcę układów kierowniczych, które mogą być stosowane w pojazdach wszystkich segmentów, będzie z pewnością przybierać na sile, to ciągłego postępu można się również spodziewać w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań mających na celu poprawę wyczucia układów kierowniczych w samochodach prowadzonych manualnie – konkluduje Menon.