FROST&SULLIVAN: ROSYJSKI RYNEK ZMIENI SIĘ?

Czy przystąpienie Rosji do Światowej Organizacji Handlu wpłynie na rosyjski rynek motoryzacyjny? Przytaczamy komentarz w tej sprawie firmy Frost & Sullivan – globalnej firmy doradczej, zajmującej się m. in. monitorowaniem rynku motoryzacyjnego w Europie.

Vitaly Belskiy, starszy konsultant Frost & Sullivan: W związku z przystąpieniem Rosji do Światowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organisation, WTO) zmieni się sytuacja zagranicznych producentów samochodów operujących na rosyjskim rynku. W zamian za ulgi celne gwarantowane do tej pory za ulokowanie produkcji w Federacji Rosyjskiej, rząd w latach 2018-2020 najprawdopodobniej zaoferuje dotacje, które zrównoważą ewentualnie poniesione straty. To oznacza że, gdy preferencyjne cła na import części zostaną wyeliminowane – a stanie się to 1 lipca 2018 roku, gdy skończy się okres przejściowy akcesji do WTO – producenci, którzy podpisali umowy z rządem na podstawie Dekretu 166, otrzymają rządowe dotacje dla zrównoważenia negatywnych skutków podwyższenia ceł na komponenty importowane.

Rosja stara się wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa, aby ograniczyć import. W związku z tym będzie także próbowała zachęcić producentów samochodów do zwiększenia lokalnej produkcji.

Vitaly Belskiy: Firmy, które podpisały umowy na podstawie Dekretu 166, będą zobowiązane do wyprodukowania coraz większej liczby komponentów samochodów w Rosji: poziom ten będzie wzrastał stopniowo, aż osiągnie wartość 60 proc. pojazdu w ciągu 6 lat od momentu podpisania umowy. Oprócz tych komponentów, produkcja których, zgodnie z Dekretem 166, musi odbywać się w Rosji – jak na przykład silniki – może wzrosnąć popyt na komponenty o wysokich kosztach logistycznych, takie jak siedzenia samochodowe lub inne. Jednakże, aby sprostać warunkom konkurencji na rynku, producenci lokalni będą musieli podnieść swoją innowacyjność oraz standardy jakości. W związku z tym rząd skupi się prawdopodobnie na subsydiach dotyczących badań i rozwoju – ang. Research and Development, R&D – wprowadzenia systemu kontroli jakości, programów szkoleniowych w zakresie zarządzania i innych.

Dla ochrony rosyjskiego rynku wprowadzono także cło dotyczące recyklingu sprowadzanych samochodów, które wejdzie w życie na początku września tego roku. Gdyby tego nie zrobiono, rynek samochodowy, a szczególnie segment pojazdów ciężkich miałby duże problemy, aby pozostać konkurencyjnym, gdy po wejściu do WTO zostaną wprowadzone niższe taryfy (na przykład cła na używane samochody ciężarowe w wieku 3-5 lat spadną z obecnych 30 proc. docelowo do 10 proc.).

Vitaly Belskiy: Otwarta kwestią pozostaje jednak czy rząd rosyjski będzie umiał wykorzystać te dodatkowe środki dla wsparcia wewnętrznego rynku motoryzacyjnego.

Więcej: www.frost.com.