FRANKFURT: RENAULT FRENDZY – NIE TYLKO DO PRACY

Podczas przedpremierowego pokazu na 64. Salonie Samochodowym we Frankfurcie Renault zaprezentowało swój nowy samochód koncepcyjny Frendzy. Stworzony pod okiem Laurensa van den Ackera, jest w założeniu dwufunkcyjny − jako pojazd dostawczy i osobowy, spełnia oczekiwania zarówno użytkowników prowadzących działalność gospodarczą jak i rodzin.

Po symbolizującym zakochanie DeZir, odkrywaniu świata dzięki Captur, zakładaniu rodziny z R-Space, wraz z Frendzy przyszedł czas na wkroczenie w świat pracy. Jest to już czwarty z kolei etap nowej strategii Renault w dziedzinie designu, odwołującej się do ważnych momentów w życiu człowieka.

To prawdziwe, napędzane elektrycznym silnikiem i wyposażone w najnowszy tablet BlackBerry Playbook biuro na kółkach odzwierciedla nowy kanon stylistyczny Renault.


Zobacz także:
SALON SAMOCHODOWY FRANKFURT 2011 – WSZYSTKIE SAMOCHODY


STYLISTYKA NADWOZIA

Po stronie pasażera brak środkowego słupka, oprócz tego możemy zobaczyć „klasyczne” drzwi boczne oraz boczne drzwi przesuwne z wbudowanym 37-calowym ekranem: to świat pracy.

Po stronie kierowcy również brak środkowego słupka, jest natomiast dwoje przeszklonych, symetrycznie otwierających się drzwi − to świat rodziny. W obydwu tych światach gwarantujemy łatwość załadunku i dostępu do wnętrza!

Jak mówi Deyan Denkov, projektant bryły pojazdu − stworzenie asymetrycznego nadwozia było najbardziej logicznym sposobem wyrażenia podwójnego przeznaczenia tego auta.

– Od samego początku dążyłem do uwolnienia się od tradycyjnego sposobu projektowania pojazdów użytkowych i pokazania tym samym, że pojazdy te mogą być bardziej emocjonalne, dynamiczne i atrakcyjne. Inspiracje czerpałem z różnych źródeł, na przykład z samolotów o niekonwencjonalnych kształtach, takich jak Airbus Beluga czy Antonov 224 – twierdzi Deyan.

W ciągu tygodnia Frendzy jest pojazdem przystosowanym do potrzeb działalności zawodowej, z dużym zewnętrznym monitorem, umożliwiającym wyświetlanie przydatnych informacji („dostawa towaru, wracam za 5 minut”, tryb ładowania lub poziom naładowania akumulatorów) lub reklamowym, zarówno na postoju jak i podczas jazdy. Podczas weekendu auto zamienia się w pojazd rodzinny, z wygodnym fotelem pasażera i obszerną kanapą z tyłu.

Zależnie od nastroju, dzieci mogą oglądać filmy lub bawić się w różne gry na wysuwanym z oparcia fotela pasażera dotykowym tablecie. Mogą również rysować na wbudowanej w przesuwne drzwi „tablicy”.

Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom kierowca może dostosowywać pojazd do swoich potrzeb: w trybie „pracy” lusterka wsteczne ustawiają się pionowo, a oświetlenie wnętrza zmienia kolor na zielony; w trybie „rodzinnym” lusterka obracają się do położenia poziomego, a wnętrze wypełnia światło o świetlisto-pomarańczowej barwie. Od zewnątrz, zmieniające barwę według tej samej zasady światła przednie i tylne przypominają o aktualnym trybie użytkowania pojazdu.

WNĘTRZE

Zaprojektowany jako swoisty „warsztat pracy”, futurystyczny kokpit kierowcy lśni powierzchniami w kolorze płynnego metalu. Tę gładką, organiczną strukturę ożywia płynące z deski rozdzielczej zielone światło. Informuje ono o aktualnym użytkowaniu pojazdu w trybie pracy i stanowi nawiązanie do zewnętrznego koloru auta.

W trybie rodzinnym atmosfera wnętrza staje się cieplejsza: zielone światła zmieniają kolor na pomarańczowy, co jest swoistym ukłonem w stronę dedykowanego rodzinie, koncepcyjnego modelu R-Space.

W aucie dominuje konwencja domku wakacyjnego i funkcjonalna prostota kempingu, stąd oczywiste zastosowanie drewna. Będące równocześnie symbolem ciepła, trwałości i ponadczasowości, tworzy ono naturalny łącznik między obydwoma trybami użytkowania auta. Pokryte plecioną skórą siedzenia i przenośne akcesoria stanowią kolejne nawiązania do życia kempingowego.

Z praktycznego punktu widzenia płócienny dach dopasowuje się do wielkowymiarowych kształtów i przedmiotów, magnesy umożliwiają zamocowanie ładunku na podłodze, a system modułowych schowków ułatwia codzienną działalność zawodową. Tylna jednoczęściowa kanapa jest zintegrowana z podłogą, a fotel kierowcy daje się odchylać, zwalniając dodatkową przestrzeń ładunkową.

Praktyczny charakter i liczne możliwości aranżacji wnętrza czynią z Frendzy pojazd doskonale przystosowany do pracy w branży rzemiosła.

– Wnętrze pojazdu jest odzwierciedleniem jego podwójnej tożsamości; z jednej strony obszerna przestrzeń, otwarta i prosta, gotowa do załadunku, z drugiej zaś czteromiejscowe, zabawne i interaktywne wnętrze. Niektóre elementy deski rozdzielczej i płatów tylnych drzwi są wytłaczane i tworzą nakładki, które mogą pełnić rolę schowków na różne akcesoria, ułatwiających codzienne życie użytkownikowi – mówi Ana Zadnik, Projektant Wnętrz.

MOBILNE BIURO

Ergonomicznie zaprojektowane miejsce kierowcy w połączeniu z tabletem BlackBerry PlayBook zapewniają Frendzy stałą łączność ze światem. Wprowadzony niedawno na rynek przez firmę Research In Motion (RIM) tablet posiada połączenie z deską rozdzielczą i stanowi ważny element koncepcji biura na kółkach.

BlackBerry PlayBook charakteryzuje się poręcznym designem (7-calowy dotykowy wyświetlacz, waga 425 g, wymiary 130 x 194 x 10 mm), posiada szereg technologicznie zaawansowanych funkcji, niezwykle wydajną przeglądarkę internetową z obsługą Adobe® Flash, multimedialny interfejs o wysokiej rozdzielczości, zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, umożliwiające natychmiastowe uwzględnienie potrzeb firmowych.

BlackBerry PlayBook oferuje użytkownikom możliwość korzystania z funkcjonalnego stanowiska pracy oraz zapewnia 100-procentową mobilność podczas wyjazdów w teren. Jest to szczególnie przydatne w przypadku lokalnych dostawców jak również rzemieślników, dla których stanowi on prawdziwe narzędzie pracy, zarówno w kabinie jak i poza autem.

Tablet daje się bezpośrednio zamocować na środkowej konsoli, co zapewnia idealną ergonomię przy korzystaniu z niego w trasie. Po podłączeniu staje się integralną częścią samochodu, dostosowaną pod względem konfiguracji do środowiska Renault. Po odłączeniu umożliwia dalszą nieprzerwaną pracę z zachowaniem dostępu do wszystkich funkcji.

BlackBerry PlayBook odgrywa również kluczową rolę w personalizacji pojazdu, ponieważ umożliwia kontrolę treści wyświetlanych na ekranie zewnętrznym podczas jazdy i na postoju, tak w zastosowaniach zawodowych jak i osobistych (na przykład piktogramy bądź też wyświetlanie filmów).

Zamontowane w każdym progu drzwi czujniki umożliwiają wykrywanie paczek z chipem RFID (Radio Frequency IDentification) podczas załadunku / rozładunku pojazdu. Chipy te zawierają szereg istotnych informacji, takich jak: adresat przesyłki, jej waga, wymiary, itp., dostarczając użytkownikowi informacji w czasie rzeczywistym o faktycznej zawartości pojazdu. Ponadto rzemieślnicy mogą również na podstawie powyższych parametrów automatycznie wytyczać sobie trasy przejazdu.

ELEKTRYCZNY SAMOCHÓD UŻYTKOWY

Podobnie jak DeZir zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2010 roku,Frendzy jest pojazdem z napędem elektrycznym.

Jest wyposażony w zespół napędowy Kangoo Z.E., a gniazdo ładowania akumulatorów, usytuowane pod przednim logo jest identyczne jak w ZOE Preview.

Dużą nowością w przypadku Frendzy było przeprowadzenie szeroko zakrojonych badań nad emisją dźwięków, wspólnie z Instytutem Badawczo-Koordynacyjnym Akustyki i Muzyki IRCAM. Ponieważ pojazdy elektryczne są bezgłośne, jednym z aktualnych wyzwań jakim musi sprostać Renault jest dźwiękowa personalizacja tych pojazdów ze względów bezpieczeństwa, w szczególności przy mniejszych prędkościach.

Renault i IRCAM zapoczątkowały partnerską współpracę tworząc odpowiednio sportowe brzmienie dla modelu DeZir, wyrażające zgodną z duchem tego auta przyjemność prowadzenia. Celem przyświecającym budowaniu aury dźwiękowej dla Frendzy było spersonalizowanie „biura na kółkach”.

Dwoista natura modelu skłoniła Renault i IRCAM do opracowania dla niego bardzo zróżnicowanego wachlarza dźwięków. Stworzone dla tego modelu tła dźwiękowe sprawiają, że niezależnie od tego, czy jest się na zewnątrz czy wewnątrz tego auta, każdy może bez trudu rozpoznać, tylko na podstawie profilu dźwiękowego, jaki jest aktualny tryb użytkowania auta – firmowy czy prywatny.

Jeszcze większe wrażenie robi fakt, że na podstawie samych tylko wytwarzanych przez Frendzy dźwięków można odróżnić stronę pasażerską auta (świat rodziny) od strony kierowcy (świat pracy).

Życie pojazdu i jego funkcja „biura na kółkach” zostały wyeksponowane za pomocą wachlarza dźwięków opracowanego przez kompozytora Andreę Cera, przy wykorzystaniu oprogramowania Modalys Instytutu IRCAM.

Poszukiwania możliwie jak najbardziej czytelnego dźwięku skłoniły mnie do dokładnego przeanalizowania zmian prędkości, aby móc następnie jasno je wyrazić.

Podczas ostrego przyspieszania dźwięk staje się klarowniejszy, ostrzejszy, bardziej przebojowy. Natomiast przy zwalnianiu dodałem składową przypominającą wiatr, stąd tak duża różnorodność dźwiękowa w zależności od trybu użytkowania i prędkości pojazdu. – wyjaśnia kompozytor.

WYMIARY (w mm)

– długość: 4 091;
– szerokość: 1 872 (bez lusterek wstecznych), 2 172 (z lusterkami wstecznymi);
– wysokość: 1 743;
– prześwit pojazdu obciążonego: 200;
– rozstaw osi: 2 691;
– rozstaw kół przednich: 1 640;
– rozstaw kół tylnych: 1 640;
– maksymalna objętość przestrzeni ładunkowej (l): 2 250.

DANE TECHNICZNE

– silnik: elektryczny
– moc w kW / KM: 44 / 60;
– emisja CO2 w g/km: 0;
– akumulatory: litowo-jonowe;
– maksymalny moment obrotowy (Nm): 226;
– prędkość maksymalna (km/h): 130;
– rzeniesienie napędu: bezpośrednie z przekładnią przód/tył;
– opony: Concept 205/45 R19;
– masa własna (kg): 1 420.

PARTNERZY

– projektant nadwozia: ProtoStyle;
– opony: Michelin;
– mobilny interfejs: Research In Motion (RIM);
– światła: Gaggione;
– nagłośnienie: IRCAM.