FRANKFURT 2017: RENAULT SYMBIOZ CZYLI WIZJA PRZYSZŁOŚCI

renau-symbio1

Koncepcyjny Symbioz, prezentowany po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie 2017, pokazuje, jak będzie wyglądać auto i jakie będzie zajmowało miejsce w społeczeństwie w roku 2030 według Renault.

Będzie to autonomiczny, elektryczny samochód wyposażony w mobilne technologie, zintegrowany z ekosystemem, w którym żyje człowiek.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Ze względu na swoje miejsce w ekosystemie oraz funkcje, technologie i stylistykę, ten samochód koncepcyjny oferuje zupełnie nowe poczucie komfortu i nową koncepcję mobilności.

– Zmienia się sposób, w jaki korzystamy z samochodów. Samochód jest teraz czymś więcej niż narzędziem pozwalającym nam dojechać z punktu A do punktu B. Wyposażony w zaawansowane technologie staje się interaktywną, spersonalizowaną przestrzenią, która zapewnia pasażerom łączność z innymi samochodami, osobami i przedmiotami. Naszym zdaniem w 2030 roku będziemy sprawniej potrafili zarządzać energią zintegrowanymi mobilnymi technologiami, a jazda autonomiczna zmieni nasz sposób życia i poruszania się – twierdzi Thierry Bolloré, dyrektor ds. konkurencyjności Renault.

renau-symbio2

Samochód koncepcyjny Symbioz, wystawiony podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych Motor Show, stanowi zapowiedź samochodu z 2030 roku. Równolegle Renault przygotowało samochód demonstracyjny Symbioz, zwiastun modelu, który będzie gotowy szybciej, około 2023 roku. Testy drogowe wersji demonstracyjnej zostaną przeprowadzone pod koniec tego roku.

Oba modele to elektryczne, autonomiczne i zintegrowane z otoczeniem samochody. Przewożą „podróżnych” – zarówno pasażerów jak i kierowcę – w kabinie zaprojektowanej na wzór wnętrza domu i przystosowanej do jazdy autonomicznej. Samochód staje się przedłużeniem domu na drodze. Natomiast po zaparkowaniu w domu jest dodatkowym, mobilnym, modułowym i wielofunkcyjnym pokojem.

Sztuczna inteligencja

Pojazd opiera się na sztucznej inteligencji, która przewiduje potrzeby użytkowników:
– jeżeli użytkownik nie planuje długiej podróży w ciągu najbliższych 48 godzin, to utrzymywany będzie minimalny stan naładowania akumulatora samochodu (tj. wystarczający do przebycia krótkiej odległości) dla optymalnego rozdziału energii w domu;
– jeżeli w sobotę rano planowany jest wyjazd na weekend za miastem, to system naładuje akumulator do pełna w piątek w nocy, stopniowo zmniejszając ogrzewanie domu.;
– możliwe jest również zaprogramowanie systemu do okresowego wykorzystywania energii zgromadzonej w akumulatorach auta w celu zasilania lamp, ekranów czy sprzętów domowych w godzinach szczytu; w przypadku przerwy w dostawie prądu funkcja ta włączana jest automatycznie.

renau-symbio3

Współdzielenie energii może być monitorowane i sterowane za pomocą ekranu umieszczonego na stole w pokoju dziennym lub za pomocą deski rozdzielczej w samochodzie. Samochód jest inteligentnie połączony z domem na stałe, sprawiając, że ekosystem Renault Symbioz działa w bardziej wydajny i niezakłócony sposób. Użytkownicy mają dostęp do swoich danych i internetu o każdej porze, przez co ich życie staje się łatwiejsze i przyjemniejsze.

Wyznawana przez Renault filozofia „Easy Life” ma więc jak najbardziej zastosowanie w chwilach, gdy samochód jest „zaparkowany” w domu. W kabinie, jak w domu, wszystko jest w zasięgu ręki: muzyka, sieci społecznościowe, osobista pamięć masowa w chmurze i abonament na media. W takim dodatkowym „pokoju” możliwe jest czytanie, słuchanie muzyki, a nawet telepraca. Kiedy ktoś zadzwoni do drzwi, jego twarz pokaże się na wyświetlaczu deski rozdzielczej.

Połączeni z otwartymi, zautomatyzowanymi platformami Internetu Rzeczy (IoT), użytkownicy mogą zaprogramować inteligentne interakcje między samochodem i urządzeniami w domu. Samochód i dom koordynują w płynny i ciągły sposób wymianę energii, oświetlenie, multimedia i funkcje rozrywkowe.

Dom, który prezentuje samochód koncepcyjny Renault Symbioz podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie ma 21 metrów długości, 7 metrów wysokości i 8 metrów szerokości, co daje powierzchnię całkowitą około 120 metrów kwadratowych. Ma dwa piętra. Parter domu w kształcie prostopadłościanu jest w 80 proc. przeszklony szkłem przypominającym kryształ, dzięki czemu jest skąpany w świetle. Dom nie ma wewnątrz filarów czy ścian. Samochód jest zawsze widoczny z zewnątrz, kiedy pozostaje w środku domu.

renau-symbio4

Przenoszenie samochodu z parteru na piętro jest możliwe za pomocą obrotowego podnośnika działającego z niezwykłą precyzją i podwieszonego na zaledwie 4 kablach, w celu zapewnienia lekkości i niczym nieskrępowanego dostępu. Po podniesieniu samochodu na parterze pojawia się dodatkowa przestrzeń wypoczynkowa, którą można wykorzystać na gry i zabawy.

RENAULT SYMBIOZ – AUTONOMICZNY SAMOCHÓD

Samochód koncepcyjny Renault Symbioz ma wymiary: 4,7 m długości, 1,98 m szerokości i 1,35 m wysokości. Design nadwozia jest innowacyjny. Górna część karoserii – opływowa i zainspirowana architekturą – zdecydowanie odróżnia się od dolnej części, która jest bardziej zmysłowa, muskularna i rasowa.

Wszystkie powierzchnie są przeszklone: wykonane ze szkła lub poliwęglanu – zostały poddane specjalnej obróbce zapewniającej optymalne przenikanie światła. Oryginalny kształt jest dachu, który zdaje się być zawieszony nad kabiną. Dach jest przymocowany do konstrukcji pojazdu za pomocą zaawansowanej technologii, co zapewnia większą wytrzymałość i sztywność.

renau-symbio5

Karoseria, wykonana z włókna węglowego pokryta została dwoma odcieniami miedzi. Zarówno z przodu, jak i z tyłu, odnajdziemy charakterystyczny układ świateł w kształcie litery „C”. Pomimo że jest większy, wydłużony i stylizowany, wyraźnie nawiązuje do aktualnej gamy modeli. Światła tylne tworzą dynamiczny efekt wizualny dzięki świetlistym elementom rozkładającym się w zależności od tego, jak ostro zahamuje kierowca. Trzecie światło stopu jest wbudowane w aerodynamiczny deflektor przedłużający linię dachu.

Obręcze kół przypominają designem szprychy roweru. W samochodzie koncepcyjnym zastosowano opony Michelin Slimline o wąskim bieżniku. Podobnie jak w przypadku samochodu koncepcyjnego Trezor, logo Renault z przodu, z tyłu i boku nadwozia podświetlą się w trybie jazdy autonomicznej. Czujniki i kamery stosowane w autonomicznym układzie napędowym są wbudowane w tylne deflektory.

Oryginalny system otwierania drzwi – przeciwstawne drzwi w dolnej części i unoszona górna przeszklona część – przypomina kwiat rozkładający swe płatki (brak jest środkowego słupka). Wystarczy „przekroczyć próg” i usiąść w fotelu, który automatycznie obraca się w kierunku pasażera. Samochód i dom są wykończone tymi samymi materiałami (filc, drewno, delikatny marmur, porcelana itp.).

Cienki, zakrzywiony wyświetlacz OLED (Organic Light-Emitting Diode), o szerokości 80 cm i ultra wysokiej rozdzielczości, pokryty specjalnym szkłem Corning Gorilla Glass przeznaczonym do samochodów, jest umieszczony przed kierowcą. Wyświetla wszystkie informacje z deski rozdzielczej
i systemu multimedialnego. Po włączeniu trybu autonomicznego kolumna kierownicy i kierownica składają się, a pedały i deska rozdzielcza automatycznie cofają się o około 15 cm. Siedzenia zmieniają się w prawdziwe fotele.

renau-symbio6

Mały ekran z najważniejszymi wskaźnikami jest widoczny w krawędzi kierownicy, która po złożeniu nadal pozostaje w zasięgu wzroku kierowcy. Konfiguracja kabiny może ulec radykalnej zmianie, jeżeli kierowca nie podróżuje sam. Kierowca i pasażer z przodu mogą odwrócić się w stronę innych pasażerów, ponieważ ich siedzenia obracają się o 180 stopni, a podłokietniki składają się, aby ułatwić cały proces.

W międzyczasie pomiędzy siedzeniami otwiera się metalowy ministół z marmurowym blatem. Zachęca pasażerów do interakcji i wspólnego spędzania czasu, zupełnie jak w salonie. Ta funkcja to ukłon w stronę pierwszej generacji Renault Espace z lat 80. Małe dotykowe wyświetlacze wielkości tarczy zegarka zostały wbudowane w pasy bezpieczeństwa. Pasażerowie mają dzięki temu możliwość sterowania klimatyzacją, odtwarzaniem muzyki itp., nawet kiedy siedzenia są odwrócone. Kierowca ma również dostęp do całego panelu sterowania, za pomocą którego może wyłączyć autonomiczny tryb jazdy.

Samochód demonstracyjny Renault Symbioz stanowi zapowiedź modelu, który pojawi się znacznie szybciej (w roku 2023, a nie w 2030). Nie jest wystawiony na targach Motor Show we Frankfurcie, ale już pod koniec roku Renault zorganizuje testy drogowe tej wersji pojazdu.