Tuż przed rozpoczęciem tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie Opel odkrył nowe kombi w usportowionym wydaniu czyli Insignię GSi Sports Tourer.
Nowy model może być teraz napędzany dwulitrowym silnikiem diesela BiTurbo. Rozwija on moc 154 kW/210 KM i posiada moment obrotowy 480 Nm.
Zobacz także:
Średnie oficjalne zużycie paliwa w wersji 2.0 BiTurbo według nowego europejskiego cyklu jazdy – NEDC to 7,3 l/100 km w cyklu mieszanym, a oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 192 g/km.
Standardowe wyposażenie obejmuje zawieszenie FlexRide specjalnie zestrojone pod kątem dynamicznej jazdy, innowacyjny napęd na cztery koła z wektorowaniem momentu obrotowego, opony o zwiększonej przyczepności oraz ośmiobiegową przekładnię automatyczną, którą można sterować również za pomocą manetek przy kierownicy — prawie jak w samochodzie wyścigowym.
Projektanci nadali nowej Insignii GSi Sports Tourer sportowy wygląd, dopasowany do jej osiągów. Duże, chromowane wloty powietrza z przodu oraz zgrabny tylny spojler nie pozostawiają wątpliwości co do sportowych ambicji flagowego kombi. Kierowca zasiada za kierownicą obszytą skórą, w opcjonalnym zintegrowanym fotelu zaprojektowanym przez Opla specjalnie do wersji GSi.
Pasażerowie podróżują w bardzo komfortowym wnętrzu znanym ze „zwykłej” wersji Sports Tourer — z mnóstwem miejsca również w drugim rzędzie oraz dostępem do multimediów i łączności poprzez systemy Opel IntelliLink i Opel OnStar. Bagażnik oferuje pojemność 1665 litrów.
Rodzinny sportoweiec
Insignia GSi Sports Tourer została wyposażona w nowy silnik o imponujących osiągach. Z sekwencyjną, dwustopniową turbosprężarką rozwija moc 154 kW/210 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 480 Nm dostępny już od 1500 obr./min. Nowe auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sek. i rozpędza się do maksymalnie 231 km/h.
Zwolennicy żwawych, turbodoładowanych silników benzynowych mogą zamówić GSi z dwulitrową turbodoładowaną jednostką o mocy 191 kW/260 KM, oferującą maksymalny moment obrotowy 400 Nm w przedziale od 2500 do 4000 obr./min. (zużycie paliwa 8,7 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja 199 g/km). Insignia GSi Sports Tourer w takiej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 245 km/h.
Trzymanie się drogi zapewnia nowe podwozie GSi: sportowe kombi ze skróconymi sprężynami jest o 10 milimetrów niższe w porównaniu ze Sports Tourer, a specjalne sportowe amortyzatory ograniczają do minimum przechyły nadwozia. W montowanym standardowo zawieszeniu FlexRide dostosowanie charakterystyki amortyzatorów i układu kierowniczego zajmuje ułamki sekund. System optymalizuje także kalibrację działania pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów pod kątem uzyskania jak najlepszych osiągów.
W zależności od wybranego trybu — Standard, Tour lub Sport — układ kierowniczy i przepustnica działają bardziej miękko (Tour) lub bardziej zdecydowanie, zachęcając do dynamicznej jazdy (Sport). Wyłącznie w wersji GSi dostępny jest także tryb Competition aktywowany przyciskiem ESP. Dwukrotne naciśnięcie tego przycisku pozwala wprawnym kierowcom zwiększyć nadsterowność i wyłączyć kontrolę trakcji. Można zmieniać biegi w ośmiostopniowej przekładni automatycznej za pomocą manetek znajdujących się przy kierownicy.
Do sportowego zawieszenia pasuje układ napędu na wszystkie koła Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego. Konwencjonalny mechanizm różnicowy w tylnej osi zastąpiono układem dwóch sprzęgieł. Podsterowność — czyli sytuacja, w której przednie koła uciekają na zewnątrz zakrętu, co grozi wypadnięciem z drogi — została praktycznie wyeliminowana.
Auto wyposażone jest w opony Michelin Pilot Sport 4 S o zwiększonej przyczepności, zamontowane na dużych, 20-calowych obręczach. Skuteczne wytracanie znacznej prędkości zapewniają czterotłoczkowe hamulce Brembo (z tarczami o średnicy 345 mm).
Stylistyka
We wnętrzu zamontowano kubełkowe fotele, zaprojektowane specjalnie do wersji GSi. Opcjonalny wyczynowy fotel z atestem AGR z wysokim oparciem i zintegrowanym zagłówkiem zapewnia doskonałe podparcie boczne w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów oraz niezrównany komfort na długich trasach. Wentylacja, podgrzewanie, masaż i regulacja bocznych segmentów fotela są oczywiście dostępne. Spłaszczona u dołu i obszyta skórą kierownica oraz aluminiowe nakładki na pedały dodatkowo podkreślają sportowy charakter kokpitu.
Rozstaw osi w Insignii GSi Sports Tourer wynoszący 2829 mm zapewnia poczucie przestrzeni. Jest to zauważalne zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń, z których dwa skrajne są również podgrzewane. Kierowca i pasażerowie mogą też liczyć na rozrywkę i łączność na najwyższym poziomie dzięki systemom IntelliLink.
Sportowy wygląd Insignii GSi Sports Tourer wyraża się w przednich wlotach powietrza oraz końcówkach wydechu, a także wyrazistym tylnym spojlerem. Pojemnoc bagażnika to od 560 do 1665 litrów, a składana tylna kanapa, opcjonalnie dzielona w proporcji 40/ 20/ 40, umożliwia elastyczną aranżację przestrzeni bagażowej. Sterowaną czujnikami tylną klapę można otworzyć i zamknąć stopą pod tylnym zderzakiem.
Kierowcy mogą korzystać także z nowoczesnych technologii — od przełomowych reflektorów matrycowych IntelliLux LED do alarmu przedkolizyjnego z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego.
33 lata tradycji: modele Opla w wersji GSi
Na targach motoryzacyjnych Motor Show we Frankfurcie odbędzie się światowa premiera nowego modelu Opel Insignia GSi.
Kontynuuje on długą tradycję sportowych Opli z oznaczeniem GSi. Jako pierwsze emocji dostarczyły modele Manta GSi i Kadett GSi (115 KM z 1,8 litra pojemności) w 1984 roku. Już cztery lata później 2‑litrowy 16‑zaworowy silnik DOHC w modelu Kadett 2.0 GSi 16V generował moc 150 KM.
Ten sam silnik trafił też do pierwszej Astry, a w 1993 roku pojawiła się alternatywa w postaci 125‑konnej Astry 1.8 GSi. Różne generacje modelu Corsa także były oferowane w odmianie GSi, począwszy od Corsy A (1988 r.) ze 100‑konnym silnikiem, która dziś jest poszukiwanym klasykiem. Ostatnią (jak na razie!) była Corsa D wprowadzona w sierpniu 2012 roku.