Ford zaprezentował nowy model kompaktowego SUV Ford EcoSport, który jeszcze w tym roku zaoferuje europejskim klientom więcej możliwości, bardziej wyrafinowany wygląd i zaawansowane rozwiązania techniczne.
Obejrzeć go można podczas trwającego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie. Auto ma szanse stania sie istotnym “graczem” w segmencie.
Zobacz także:
Nowy Ford EcoSport po raz pierwszy będzie wyposażony w system napędu wszystkich kół Ford Intelligent All Wheel Drive, dzięki czemu poprawią się jego własności jezdne zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Sercem samochodu będzie nowy, zaawansowany technicznie silnik Diesla EcoBlue o pojemności 1,5 litra i o mocy maksymalnej do 125 KM, w którym zoptymalizowano emisję CO2.
Po raz pierwszy dostępna będzie usportowiona wersja samochodu, którą stworzono inspirując się pojazdami przygotowanymi przez dział Ford Performance: EcoSport ST Line. Nowe auto będzie wyposażone w systemy wspomagające kierowcę, w tym w system łączności SYNC 3, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości oraz w tylną kamerę cofania.
Dysponując lepszą dynamiką, wytrzymałym i wyrafinowanym stylistycznie nadwoziem, nowy model jest proponowany w 12 wyrazistych kolorach nadwozia i oferuje jeszcze więcej opcji personalizacji – w tym opcjonalne, kontrastujące malowanie dachu obejmujące również słupki drzwiowe do wysokości dolnej linii okien bocznych, spojler dachowy i lusterka boczne.
Wnętrze zostało opracowane i wykończone ze szczególną starannością, zapewniając podróżnym wyjątkowo przyjemne wrażenia z jazdy, do czego przyczyniły się takie elementy, jak 8-calowy ekran dotykowy LCD, ogrzewana kierownica i sprytne rozwiązania dotyczące przewozu ładunków, w tym regulowana wysokość podłogi bagażnika.
– Ford sprzedał w Europie 150 000 kompaktowych SUV EcoSport od wprowadzenia modelu na tutejsze rynki w 2014 roku, a sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o 40 procent. Nowy EcoSport oferuje klientom jeszcze więcej stylu, komfortu, możliwości i swobody wyboru, łącząc wytrzymałość i funkcjonalność SUV z praktycznością samochodu miejskiego – przypomina Steven Armstrong, wiceprezes grupy i prezes działu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Ford Motor Company.
Nowy Ford EcoSport na rynki europejskie będzie produkowany w zakładach Forda w Craiova, w Rumunii, gdzie w przygotowanie jego produkcji zainwestowano 200 milionów euro, a do salonów sprzedaży trafi jeszcze w tym roku, dołączając do innych europejskich modeli SUV Forda – Edge i Kuga. Inny nowy model, dla którego inspiracją były samochody SUV – crossover Fiesta Active, trafi do sprzedaży w Europie w przyszłym roku.
Mocny i oszczędny
Nowy Ford posiada inteligentny napęd wszystkich kół Ford Intelligent All Wheel Drive. Rozwiązanie to jest oferowane w połączeniu z zupełnie nowym silnikiem wysokoprężnym EcoBlue o pojemności 1,5 litra współpracującym z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Silnik zapewnia moc maksymalną 125 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm, przy zużyciu paliwa ograniczonym do 4,5 l/100 km i emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.
Inteligentny napęd na wszystkie koła monitoruje przyczepność kół samochodu do nawierzchni drogi i może zmienić rozkład momentu napędowego na osie do 50/50 na przednie i tylne koła w ciągu mniej niż 20 milisekund. System niezauważalnie zmienia rozkład momentu napędowego na wszystkie cztery koła, zapewniając w ten sposób większe bezpieczeństwo jazdy, szczególnie na śliskich drogach.
Nowy silnik EcoBlue został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu lepszych osiągów, a także mniejszej emisji CO2. Wyposażony jest m.in.:
• niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin połączony z wodnym chłodzeniem ładunku;
• zintegrowany kolektor dolotowy zapewniający łatwiejsze “oddychanie”;
• turbosprężarkę o małej bezwładności zapewniająca krótszy czas reakcji i precyzyjniejsze sterowanie;
• wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa.
Od połowy 2018 roku 125-konny silnik wysokoprężny EcoBlue o pojemności 1,5 litra dostępny będzie z napędem na przednie koła i z zupełnie nową, niskotarciową, sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Silnik wysokoprężny TDCi 1,5 litra o mocy 100 KM będzie dostępny od początku sprzedaży nowego modelu.
Model oferowany będzie także z benzynowym silnikiem EcoBoost o pojemności 1,0 litra w wersjach 125 KM, 140 KM, a od połowy 2018 również 100 KM mocy maksymalnej, z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Wersja 125 KM dostępna będzie również z sześciobiegową przekładnią automatyczną ze sterowaniem łopatkami umieszczonymi na kolumnie kierownicy.
Zoptymalizowano zawieszenie kół, amortyzatory, mocowania sprężyn, układ kierowniczy, belkę skrętną tylnej osi, ustawienia programu elektronicznej stabilizacji pojazdu i profile działania układu wspomagania kierownicy.
Linia ST-Line
Nowa linia EcoSport też obejmuje sportowy wariant ST-Line, nawiązujący do modeli Edge ST-Line, Fiesta ST-Line, Focus ST-Line, Kuga ST-Line, Mondeo ST-Line i S-MAX ST-Line, oferując odważną stylistykę i sportowo dostrojoną dynamikę jazdy, a także mocne i ekonomiczne silniki benzynowe EcoBoost oraz wysokoprężne TDCi.
EcoSport ST-Line otrzymał zderzaki i progi boczne inspirowane projektami Ford Performance, czarne wykończenie relingów dachowych i ramek reflektorów, 17-calowe obręcze kół z lekkiego stopu z wykończeniem Dark Tarnish, oznaczenia ST-Line oraz charakterystyczne lakierowanie dachu i lusterek zewnętrznych.
We wnętrzu pojawiła się unikalna kierownica ST-Line ze skórzanym obszyciem i spłaszczeniem w dolnej części, wyjątkowe fotele z częściowo skórzaną tapicerką i z wkładkami Miko- Dinamica z ekologicznego zamszu wykonanego z poliestru pochodzącego z recyklingu, a także czerwone obszycia, skórzane wykończenie dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów, tabliczki znamionowe ST-Line oraz sportowe pedały w wykończeniu ze stali nierdzewnej.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy
Pokazany na targach motoryzacyjnych Auto Show nowy Ford EcoSport zapewnia wysoką pozycję siedzenia kierowcy, zwiększającą pole widzenia, a także dynamikę jazdy.
Zaawansowany system komunikacyjny i rozrywkowy SYNC 3 jest sterowany za pośrednictwem 8-calowego kolorowego ekranu dotykowego LCD (dostępny jest także ekran 6,5-calowy). Dostępny jest Bluetooth i dwa wejścia USB.
Nowy system dźwiękowy B&O PLAY jest wyposażony w dziesięć głośników, w tym subwoofer znajdujący się w bagażniku i głośnik średniotonowy umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. Jednym z jego elementów jest najnowszy cyfrowy wzmacniacz sygnału.
Model otrzymał tempomat z ogranicznikiem prędkości, który pomaga kierowcy utrzymać prędkość zgodną z ograniczeniami, samochód może być też wyposażony w tylną kamerę cofania, dzięki czemu parkowanie jest łatwiejsze i bezpieczniejsze.
Dostępne są automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu, podgrzewana kierownica i elektronicznie sterowana automatyczna kontrola temperatury. Większą wygodę oferuje nowy 4,2-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Elektrycznie składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne pozwalają szybciej i bezpieczniej rozpocząć podróż.
Wśród systemów wspomagania kierowcy należy wspomnieć o systemie wykrywania obiektów znajdujących się w martwym polu lusterek oraz o standardowo instalowanym systemie kontroli stabilności pojazdu.
Ochrona pasażerów obejmuje teraz przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy; nowe boczne poduszki powietrzne, które zapewniają dodatkową ochronę klatki piersiowej i są zaprojektowane tak, by utrzymać pasażera jak najdalej od miejsca uderzenia, a także nowe kurtyny powietrzne pokrywające maksymalnie dużą powierzchnię boczną wnętrza.
EcoSport posiada standardowo instalowany alarm obwodowym (perymetryczny).