Nowy Opel Insignia GSi to sportowy sedan dla osób oczekujących czegoś specjalnego. Jest bardziej wyrazisty, bardziej precyzyjny i jeszcze wydajniejszy. Samochód skonstruowany z myślą o kierowcy i jego preferencjach.
Będzie go można zobaczyć już niedługo – premiera nastąpi podczas targów motoryzacyjnym IAA Auto Show we Frankfurcie. Na razie nowy pojazd można zobaczyć na zdjęciach.
Zobacz także:
Zawieszenie o bardzo dynamicznej charakterystyce i świetna przyczepność w połączeniu z napędem na cztery koła zapewniają Insignii GSi satysfakcjonujące wrażenia z jazdy, a jednocześnie maksymalne bezpieczeństwo.
Nową ośmiobiegową automatyczną przekładnią można sterować za pomocą manetek przy kierownicy — jak w samochodzie wyścigowym — co zachęca do jeszcze aktywniejszego stylu jazdy. Typowe dla Insignii nowej generacji jest połączenie lekkiej konstrukcji z niskim środkiem ciężkości i 2‑litrowym turbodoładowanym silnikiem. Pozwala to uzyskać optymalne wyważenie pojazdu i znakomity stosunek mocy do masy.
Dzięki dużym, chromowanym wlotom powietrza z przodu i spojlerowi, zapewniającemu odpowiednią siłę dociskającą tylną oś, wygląd GSi dorównuje jej osiągom. Całości dopełniają skórzane, zintegrowane sportowe fotele (skonstruowane specjalnie na potrzeby wersji GSi), sportowa kierownica obszyta skórą i aluminiowe pedały.
Precyzyjny tuning zaowocował powstaniem najwydajniejszej Insignii, która w nowej odmianie GSi wyraźnie wyróżnia się pod względem dynamiki nawet na tle bardzo elastycznej Insignii Grand Sport. Doskonała przyczepność i precyzja prowadzenia to cechy samochodu w nowoczesnym sportowym stylu.
– Nowa Insignia GSi okrążyła Północną Pętlę Nürburging szybciej niż mocniejsza Insignia OPC poprzedniej generacji. Stało się tak między innymi dlatego, że GSi jest o 160 kilogramów lżejsza od analogicznej Insignii OPC z silnikiem 2.8 V6 Turbo. To właśnie połączenie niskiej masy — zwłaszcza w części przypadającej na przednią oś — niskiego środka ciężkości, dobrych właściwości jezdnych, wysokiej mocy w szerokim zakresie obrotów oraz najlepszych właściwości trakcyjnych sprawia, że nowe auto jest tak szybkie — powiedział Volker Strycek, dyrektor ds. samochodów wyczynowych i sportu samochodowego, podsumowując przeprowadzony test.
„Zielone Piekło”: najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie
Ostatnie korekty w Insignii GSi uwzględniają wyniki testów przeprowadzanych na legendarnej Północnej Pętli Nürburgring. Tutaj, w górach Eifel, działa ośrodek testowy Opla, w którym firma dopracowuje charakterystykę modeli o wyczynowych osiągach. Inżynierowie zaprojektowali zupełnie nowe podwozie. Krótsze sprężyny obniżyły GSi o 10 milimetrów, a specjalne sportowe amortyzatory ograniczają przechyły nadwozia do minimum.
Odpowiednio dostosowano także potężne hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami oraz układ kierowniczy. GSi jest standardowo wyposażona w mechatroniczne zawieszenie FlexRide. System ten w ułamku sekundy dostosowuje charakterystykę amortyzatorów i układu kierowniczego. Moduł sterujący zmienia także kalibrację działania pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Standard, Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają jeszcze bardziej bezpośrednio. Wyłącznie w wersji GSi dostępny jest także tryb Competition aktywowany przyciskiem ESP. Dwukrotne naciśnięcie tego przycisku pozwala wprawnym kierowcom zwiększyć nadsterowność i wyłączyć kontrolę trakcji.
Sportowe zawieszenie, w połączeniu z zapewniającymi zwiększoną przyczepność oponami Michelin Pilot Sport 4 S na 20‑calowych kołach, sprawia, że samochód jest dosłownie przyklejony do drogi. Standardowy jest napęd 4×4 z wektorowaniem momentu obrotowego. W tym zaawansowanym technicznie układzie konwencjonalny mechanizm różnicowy tylnej osi zastąpiono dwoma sprzęgłami,. W ten sposób niemal całkowicie wyeliminowano podsterowność.
Sportowy sedan jest napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym, charakteryzującym się niskim zużyciem paliwa bez uszczerbku dla osiągów. Jednostka rozwija moc 191 kW/260 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm (zużycie paliwa: 8,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 197 g/km). Czterocylindrowy silnik współpracuje z zupełnie nową, ośmiobiegową przekładnią automatyczną.
Biegi można zmieniać także za pomocą manetek przy kierownicy, a w automatycznych trybach Standard i Sport kierowca może nawet określić punkty zmiany przełożeń. Oprócz 2‑litrowego silnika benzynowego w GSi będzie oferowany także nowy mocny silnik wysokoprężny.
Sportowe cechy
Nowe sportowe fotele zapewniają zwiększone podparcie boczne oraz wyższy komfort i posiadają atest AGR (Akcji na rzecz Zdrowych Pleców). Podobnie jak w Insignii Grand Sport są one opcjonalnie wyposażone w funkcje wentylacji, ogrzewania, i masażu oraz regulację bocznych segmentów. W GSi wysokie oparcie jest połączone z zagłówkiem.
Do wyboru są dwie wersje skórzanej tapicerki z emblematem GSi. Takie samo logo umieszczono z tyłu samochodu, gdzie zamontowano również wydajny spojler zapewniający niezbędną siłę dociskającą tylną oś. Dolna części zderzaka stylizowana na dyfuzor stanowi oprawę dla dwóch chromowanych końcówek wydechu.
Analogicznym detalem z przodu są chromowane krawędzie wlotów powietrza przed przednimi kołami. Inne elementy to spłaszczona u dołu i obszyta skórą kierownica, aluminiowe pedały oraz czarna podsufitka.
33 lata tradycji
Insignia GSi kontynuuje tradycję sportowych Opli z oznaczeniem GSi. Jako pierwsze emocji dostarczyły modele Manta GSi i Kadett GSi (115 KM z 1,8 litra pojemności) w 1984 roku. Już cztery lata później 2‑litrowy 16‑zaworowy silnik DOHC w modelu Kadett 2.0 GSi 16V generował moc 150 KM.
Ten sam silnik trafił też do pierwszej Astry, a w 1993 roku pojawiła się alternatywa w postaci 125‑konnej Astry 1.8 GSi. Różne generacje modelu Corsa także były oferowane w odmianie GSi, począwszy od Corsy A (1988 r.) ze 100‑konnym silnikiem, która dziś jest poszukiwanym klasykiem. Ostatnią (jak na razie!) była Corsa D wprowadzona w sierpniu 2012 roku.
Póki co jednak na światową premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie (14–24 września 2017 r.) oczekuje nowa Insignia GSi, którą można będzie zamawiać u niemieckich dealerów od połowy października.