Na tegorocznym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie Renault Sport zaprezentowało w ramach światowej premiery nowego Megane R.S., który posiada jeszcze lepsze osiągi niż usportowiony poprzednik.
Samochód oferuje bardziej dopracowany układ jezdny z technologią 4Control i czterema kołami skrętnymi. Rozwiązanie jest po raz pierwszy oferowane w tym segmencie.
Zobacz także:
Nowy silnik ma teraz moc 280 KM i moment obrotowy 390 Nm. Auto jest oferowane z dwiema skrzyniami biegów.
Stylistyka, wyróżniająca się nowymi proporcjami nadwozia, ma w założeniu kojarzyć się z wysokimi osiągami. Boki zyskały wyjątkowy kształt dzięki poszerzonym błotnikom – o 60 mm z przodu i 45 mm z tyłu szerszym w porównaniu do Megane GT. Wyposażony w nowe 18- i 19-calowe koła pojazd znacznie lepiej trzyma się drogi, co zapewnia mu większe możliwości pokonywania zakrętów.
Cechy charakterystyczne designu:
– przód z charakterystycznym zderzakiem (listwa aerodynamiczna F1, wykończenie w matowym kolorze Gun Metal Grey, obszerny wlot powietrza, specjalna osłona chłodnicy z motywem plastra miodu 3D);
– boki nadwozia (poszerzone błotniki i zwiększony rozstaw kół, wyloty powietrza usytuowane za przednimi kołami, podkreślone czarną listwą specjalne spojlery progowe);
– tył (przeprojektowany tylny spojler, z pionowymi płetwami, centralnie umieszczona końcówka wydechu podkreślona ozdobnym obramowaniem, aktywny dyfuzor).
Układ jezdny 4Control
System 4Control z czterema kołami skrętnymi jest montowany seryjnie w wersjach z zawieszeniem Cup i zawieszeniem Sport. Dzięki temu pokazywany na targach motoryzacyjnych Motor Show nowy R.S. jest bardziej zwrotny w ciasnych zakrętach i bardziej stabilny na wirażach pokonywanych z dużą prędkością. Układ kierowniczy samochodu jest bardziej bezpośredni, a skrócony promień skrętu ułatwia wykonywanie manewrów.
Cztery ciśnieniowe poduszki hydrauliczne – technologia wywodząca się ze sportu samochodowego – są dodatkowymi elementami amortyzującymi i eliminują efekt odbicia zawieszenia. Zapewniają one:
– w zawieszeniu Cup skuteczniejszą i stabilniejszą pracę układu jezdnego niezależnie od rodzaju nawierzchni;
– w zawieszeniu Sport poziom komfortu jazdy nieosiągalny dotychczas w tym segmencie.
Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem (T.A.P.I) uległo gruntownej modernizacji w celu przystosowania do nowej geometrii nadwozia i dzięki temu zyskało na sztywności. Nowy samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen (LSD – Limited Slip Differential) w połączeniu z zawieszeniem Cup zapewnia asymetryczny współczynnik przeniesienia napędu w trakcie przyspieszania i hamowania, by poprawić parametry trakcyjne i zwiększyć prędkość pokonywania zakrętów. Każdy typ zawieszenia ma specyficzne ustawienia (sprężyn, amortyzatorów, poduszek i drążków stabilizatora).
W ofercie pojawia się nowy, specjalny kolor nadwozia – Orange Tonic. Podobnie jak Żółty Sirius, kultowy kolor Renault Sport, lakier został szczególnie starannie dopracowany.
We wnętrzu wyróżniają się sportowe przednie fotele z wbudowanymi zagłówkami, kokpit ozdobiony czerwonymi przeszyciami z podsufitką w kolorze czarnym, podwójna oferta tapicerki (materiałowa w kolorze grafitowym lub Alcantara) oraz specjalne aluminiowe nakładki na pedały.
Silnik i skrzynie biegów
Nowy Megane R.S. jest wyposażony w nowy silnik turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Powstały dzięki synergii w ramach Aliansu Renault Nissan 4-cylindrowy motor o pojemności 1,8 litra (1798 cm3) rozwija moc maksymalną 280 KM (205 kW) przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 390 Nm w zakresie od 2400 do 5000 obr./min.
Gruntownie zmieniono głowicę, filtr powietrza z podwójnym kanałem wlotowym został zmodyfikowany i teraz ma większą objętość i lepszą przepuszczalność, a turbosprężarka z podwójnym wlotem (Twin Scroll) znacząco poprawia elastyczność pracy silnika i skraca jego czas reakcji w niskim zakresie obrotów.
Emisja CO2 tej jednostki wynosi 155 g/km (spadek o 11 proc. a zużycie paliwa w cyklu mieszanym – 6,9 litra na 100 km.
W ofercie znajdują się dwie skrzynie biegów: 6-biegowa mechaniczna oraz 6-biegowa automatyczna, dwusprzęgłowa EDC (z łopatkami przy kierownicy). Stopniowanie skrzyni i strategia zmiany przełożeń zostały opracowane przez zespoły Renault Sport, by zapewniały optymalne osiągi.
System Launch Control występuje w trybie Race lub w trybie Sport i wykorzystuje w swoim działaniu specjalnie dostosowany układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych, by zapewnić skuteczny start nawet na nawierzchni o gorszej przyczepności.
Systemy wspomagające i multimedia
Megane jest obecnie oferowany z pięciodrzwiowym nadwoziem. Systemy wspomagające prowadzenie samochodu (ADAS) zapewniają optymalne bezpieczeństwo
w każdej sytuacji.
Wszelkie systemy ADAS, dostępne i uruchamiane oraz dezaktywowane na ekranie tabletu R-Link 2, pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy (aktywny regulator prędkości – ACC), aktywny system wspomagania nagłego hamowania – AEBS), ostrzeganie o zagrożeniu (system kontroli pasa ruchu – LDW, system kontroli bezpiecznej odległości – DW, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych – OSP z TSR oraz system kontroli martwego pola – BSW) oraz ułatwianie wykonywania manewrów (kamera cofania, wspomaganie parkowania przodem, tyłem, czujniki boczne oraz system „Easy Park Assist”).
Auto jest wyposażone w wysokiej klasy system multimedialny R-Link 2 i duży ekran TFT o przekątnej 8,7 cala (22 cm). Monitor ma obecnie nową grafikę, ulepszoną ergonomię i nową ofertę funkcji.
System wielofunkcyjnych świateł LED R.S. Vision udostępnia światła w kształcie flagi z szachownicą, kojarzące się
z wyścigami samochodowymi, które są wbudowane w przedni zderzak i okalają spojler F1. Technologia zapewnia parametry działania czterech funkcji oświetlenia samochodu: świateł pozycyjnych, świateł kierunkowych, świateł przeciwmgłowych i świateł drogowych dalekiego zasięgu. Kierunkowskazy są wbudowane w światła o charakterystycznym kształcie litery „C” (C-Shape).
System Multi-Sense i jego pięć trybów działania pozwalają spersonalizować doznania z jazdy samochodem. Komfort pomaga w ograniczeniu zużycia paliwa, Neutralny zapewnia kompromis, Sport – żywa reakcja silnika, usztywniony układ kierowniczy i opóźniony próg działania systemu ESC, Race: odpowiedni do jazdy na torze – bardziej sportowe ustawienia systemu 4Control oraz Spersonalizowany – umożliwia dowolne włączanie i wyłączanie działania niektórych urządzeń i systemów samochodu.
Przycisk R.S. Drive stwarza możliwość szybkiego, bezpośredniego przejścia do trybu Sport (krótkie wciśnięcie) lub Race (długie wciśnięcie klawisza).
Wersja „Trophy” o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm
Do końca 2018 roku Renault Sport wprowadzi wersję „Trophy” z silnikiem o mocy 300 KM osiągającym moment 400 Nm. Zaawansowane technologiczne rozwiązania przeznaczone do jazdy wyczynowej, takie jak zawieszenie Cup i 19-calowe koła znajdą się w wyposażeniu standardowym tej wersji.
Osiągi samochodu oceniane są również w odniesieniu do jego układu hamulcowego. W ofercie Renault Sport pojawiają się dwie nowości:
– nowe tarcze przednie o średnicy 355 mm, które współpracują z zaciskami Brembo;
– opcja tarcz dwumateriałowych z żeliwa i aluminium.