Koncern Volkswagen prowadzi prace nad rozwojem rodziny modeli Sedric będącej przykładem rozwiązań jakie w przyszłości znajdą zastosowanie w motoryzacji.
Międzynarodowy Salon Samochodowy (IAA – Motor Show)we Frankfurcie, a właściwie spotkanie Preview Night, było miejscem prezentacji najnowszego stadium ewolucyjnego SElf-DRIvng car, który w przyszłości będzie stanowił podstawę do opracowania całej rodziny różnych modeli.
Zobacz także:
Sedric jest pierwszym samochodem koncepcyjnym koncernu Volkswagen i symbolizuje jego przemianę z tradycyjnego producenta samochodów w dostawcę kompleksowych, cyfrowych usług komunikacyjnych, hardware’u i oprogramowania. Model będący ilustracją tego, jak w przyszłości będzie wyglądała komunikacja samochodowa porusza się w pełni autonomicznie według standardów poziomu 5, ma elektryczny napęd i komunikuje się cyfrowo z otoczeniem.
Pozwala każdemu, za naciśnięciem guzika, przemieszczać się łatwo, wygodnie, bezpiecznie i w sposób nie stanowiący zagrożenia dla środowiska. Koncern Volkswagen zamierza realizować wizję takiej komunikacji nie tylko w odniesieniu do aut miejskich, lecz również do wielu innych rodzajów samochodów – od sportowych poprzez luksusowe limuzyny służące do dalekich podróży, aż po lekkie pojazdy dostawcze i auta ciężarowe.
Prezentując Sedrica marka jako pierwszy na świecie producent samochodów przedstawiła zupełnie nowy sposób indywidualnej komunikacji samochodowej, której istotę stanowi specjalnie w tym celu skonstruowany pojazd poruszający się autonomicznie. W wersji nowego pojazdu widać nie tylko bardziej zaawansowane stylistykę, technologię i cyfrowe metody komunikacji z otoczeniem, lecz także potencjał do stworzenia na jego podstawie różnych aut o odmiennym przeznaczeniu, zaspokajających różnorodne potrzeby transportowe.
Kryje się za tym przekonanie, że jazda autonomiczna, elektryczny napęd oraz szeroka współpraca cyfrowa z otoczeniem nie muszą być domeną komunikacji jedynie w obrębie miasta.
– Nasz zespół pracuje nad całą rodziną w pełni autonomicznych pojazdów – od aut miejskich, przez luksusowe limuzyny na dalekie trasy i spektakularne samochody sportowe, po poruszające się samodzielnie dostawcze auta miejskie i ciężkie samochody ciężarowe – powiedział Prezes Zarządu Volkswagen AG, Matthias Müller.
Wokół człowieka i dla człowieka
Samochód powstał w wyniku współpracy Future Center Europe w Poczdamie z Działem Badań Koncernu Volkswagen z Wolfsburga. To zupełnie nowy rodzaj pojazdu.
– Sedric jest synonimem mobilności indywidualnej z jaką będziemy mieć do czynienia w przyszłości. Pierwsze poruszające się samodzielnie samochody będzie można oglądać na ulicach niektórych miast od roku 2021. Ich liczba będzie rosła wykładniczo w skali globu i we wszystkich regionach świata – powiedział Johann Jungwirth, Chief Digital Officer koncernu Volkswagen.
Samochód stworzony według zasady „wokół człowieka i dla człowieka” jest do dyspozycji użytkownika przez 24 godziny na dobę i można go w każdej chwili przywołać korzystając z Volkswagen OneButton, specjalnej aplikacji albo za pośrednictwem cyfrowego asystenta po to, by wygodnie przewieźć pasażerów „od drzwi do drzwi”.
– Auto zapewnia możliwość indywidualnego transportu także osobom niewidomym, starszym i chorym, a także dzieciom. Poza tym, ten w pełni autonomiczny pojazd, każdemu ze swoich użytkowników zwraca przeciętnie 38 000 godzin – na czytanie, naukę, rozrywkę, odpoczynek, zabawę czy pracę” – kontynuował Jungwirth.
Stylistyka odzwierciedlająca innowacyjny charakter
Przyszłościowy projekt autonomicznego auta zapewniającego każdemu – za naciśnięciem przycisku – możliwość łatwego i wygodnego przemieszczania się, jest widoczny już w samej stylistyce pojazdu. Na niezwykły wygląd mają wpływ proporcje sprawiające, że auto wygląda jak monolit – bez tradycyjnej maski silnika – oraz duże powierzchnie karoserii włącznie z tymi, które osłaniają koła. Szerokie słupki nadwozia, wyraźnie widoczne nadkola i krótkie zwisy z przodu i z tyłu sprawiają, że pojazd wygląda masywnie.
Reflektory są jak oczy, umożliwiające człowiekowi nawiązanie jednym spojrzeniem kontaktu z otaczającym światem. Drzwi przypominające szeroką bramę zdają się zapraszać do środka, atmosfera wytwornej loży we wnętrzu pozbawionym kierownicy i pedałów pozwala pasażerom na wygodną podróż oraz na korzystanie z szerokiego zakresu funkcji sprzętu multimedialnego.
– Lakier w kolorze antracytu z połyskiem jedwabiu nadaje autu ciepły techniczny wygląd, podział na pionowe powierzchnie oraz numeracja poszczególnych elementów to nawiązanie do możliwości indywidualizacji tego auta – dodaje Mauer.
Od samego początku Sedric został stworzony nie tylko jako pojazd z rodzaju Shared Mobility, przeznaczony do poruszania się w mieście, lecz dzięki indywidualnej konfiguracji spełnia również potrzeby z zakresu Owned Mobility.
Pojazd do badań nad technologiami jutra
Prezentując Sedrica przy okazji targów motoryzacyjnych, Volkswagen pokazuje możliwości w aspektach jazdy autonomicznej, elektrycznego napędu oraz komunikacji cyfrowej z otoczeniem. Głównymi obszarami badań są systemy monitorowania otoczenia przy pomocy kamer, lidarowe czujniki operujące w zakresie 360 stopni, radary działające na krótki i daleki dystans, czujniki ultradźwiękowe, a także hardware i oprogramowanie służące do przetwarzania danych i sterowania pojazdem przy pomocy wydajnego komputera i inteligentnego oprogramowania, zastępujących człowieka w roli kierowcy.
Prowadzone są też badania nad elektrycznymi układami napędowymi. Prace obejmują ponadto rozwój systemów do obsługi urządzeń reagujących na głos, dotyk i gestykulację, a także nowe cyfrowe usługi pozwalające na spersonalizowanie pojazdu.