Podczas 67. międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie debiutuje 911 GT3 z pakietem Touring. Nowy wariant będzie oferowany wyłącznie z 6-stopniową przekładnią manualną.
Nowością jest też to, że zamiast zamocowanego na stałe tylnego skrzydła otrzyma ruchomy tylny spojler znany z 911 Carrera.
Zobacz także:
Nierzucające się w oczy nadwozie kryje rozwiązania wprost ze świata motorsportu: 4-litrowy, wolnossący silnik z wyścigowej odmiany osiąga moc 368 kW (500 KM) oraz 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy optymalnej zmianie biegów 911 GT3 z pakietem Touring rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 316 km/h.
Nazwa „Touring” odnosi się do wariantu wyposażeniowego Porsche 911 Carrera RS z roku modelowego 1973. Już wtedy kluczową rolę odgrywały purystyczny design 911 oraz klasyczne wykończenie kabiny. Nowe 911 GT3 z pakietem reinterpretuje i modyfikuje tę koncepcję.
Pomijając pakiet Clubsport oraz elementy wykończenia z Alcantary, nowe auto z pakietem Touring dostępne jest z praktycznie wszystkimi opcjami oferowanymi przez Porsche. Ich lista obejmuje m.in. pełną gamę odcieni lakieru i obręczy kół, ceramiczny układ hamulcowy PCCB, system unoszenia przedniej osi, reflektory LED, wszystkie warianty foteli, pakiet Sport Chrono oraz systemy nagłośnienia.
911 GT3 z pakietem Touring można już zamawiać. Model kosztuje – podobnie jak 911 GT3 – 788 960 zł z VAT.
Sportowy samochód o wysokich osiągach
Poza tylną partią karoserii nadwozie GT3 z pakietem Touring pozostaje bez zmian – wyróżnia się masywnymi wlotami powietrza w specjalnie zaprojektowanym przednim pasie oraz typowymi dla 911 GT3 wylotami powietrza zlokalizowanymi przed pokrywą bagażnika. Przednie i tylne lampy są identyczne, choć pozbawione przyciemnienia. W profilu dominują kute obręcze mocowane centralną śrubą.
Przednie felgi mają 9 cali szerokości i opony 245/35 ZR 20, zaś tylne – 12 cali szerokości i ogumienie 305/30 ZR 20. Taki rozmiar kół w połączeniu z nadkolami poszerzonymi względem 911 Carrera o 44 mm tworzy wrażenie imponującej szerokości. Długość nadwozia optycznie podkreśla zmniejszony o 25 mm prześwit.
W tylnym pasie uwagę zwracają subtelne dodatki – skrzydło wysuwanego spojlera z seryjnego 911 wyposażono w aerodynamicznie ukształtowaną krawędź odrywania strumienia powietrza (tzw. listwę Gurneya), lakierowaną na kolor nadwozia. Na specjalnie zaprojektowanej pokrywie tylnego grilla znalazło się logo „GT3 touring”.
Model wyróżnia się również szeregiem elementów w kolorze srebrnym: listwami wokół bocznych okien, końcówkami sportowego układu wydechowego, osłonami układu mycia reflektorów, a także logo Porsche z tyłu. W przypadku opcjonalnego pakietu „Black Exterior Touring” mają one kolor czarny, tak jak w 911 GT3. Przednie i tylne lampy są wówczas przyciemnione.
Skórzane wnętrze
W kabinie panuje atmosfera klasycznego samochodu sportowego z manualną skrzynią biegów. Zgodnie z charakterem purystycznego GT, zamiast Alcantary przeważają tu wysokiej jakości wykończenia ze skóry. Gładka skóra pokrywa koło kierownicy z oznaczeniem na godzinie 12, dźwignię zmiany biegów, podłokietniki drzwi, pokrywę schowka na konsoli środkowej oraz wewnętrzne klamki drzwi. Obicia centralnych elementów foteli wykonano z tkaniny, na zagłówkach wytłoczono herb Porsche, a wszystkie przeszycia w częściowo wykończonej skórą kabinie mają kolor czarny. Całości dopełniają elementy ozdobne z czarnego aluminium.
Mocny wolnossący silnik o 6 cylindrach
We wszystkich 911 GT3 z manualną przekładnią układ napędowy i podwozie są identyczne – włącznie z egzemplarzami z pakietem Touring. 6 cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów pochodzi z samochodów wyścigowych, takich jak 911 RSR oraz 911 GT3 Cup. To najmocniejszy wolnossący motor z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ma też największą pojemność, jaką kiedykolwiek miał 6-cylindrowy bokser Porsche dla aut seryjnych. Jednostka ma wysokoobrotowy charakter – wał korbowy rozkręca się do prędkości 9000 obr./min.
Przełożenia 6-stopniowej skrzyni są precyzyjnie dobrane do krzywej mocy silnika, a sama przekładnia ma wyjątkowo sportową charakterystykę pracy. Automatyczna funkcja międzygazu, aktywowana przyciskiem Sport na konsoli środkowej, oferuje ekscytujące wrażenia akustyczne podczas redukcji i pozwala na dynamiczną zmianę przełożeń dzięki szybszej synchronizacji. Sportowa skrzynia manualna GT przenosi siłę napędową do tylnego dyferencjału z mechaniczną blokadą i automatycznym hamowaniem (PTV).
Szybkie w zakrętach, stabilne na prostych
Podwozie pokazywanego na salonie samochodowym Motor Show 911 GT3 potwierdza doświadczenie Porsche w motorsporcie. Jego bazowa architektura została zoptymalizowana pod kątem precyzji, a wyśmienitą charakterystykę prowadzenia pomaga zapewnić również aktywna tylna oś skrętna. Zależnie od prędkości skręca ona tylne koła w przeciwnym lub tym samym kierunku co przednie, zwiększając zwinność i stabilność pojazdu. Rozmiar ogumienia obu osi dobrano w ten sposób, aby przednie koła w optymalny sposób przekazywały siły kierujące i hamowania, a tylne zapewniały napęd oraz trakcję.
Poza systemem Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacji i informacjami o ruchu w czasie rzeczywistym standardowe wyposażenie wszystkich 911 GT3 obejmuje moduł Connect Plus z aplikacją Track Precision. Pozwala ona kierowcy wyświetlać, rejestrować i analizować szczegółowe dane przejazdów na ekranie smartfona.