FRANKFURT 2017: AUTONOMICZNY SMART VISION EQ FORTWO

smart visio1

Na targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie elektryczny prototyp smart vision EQ reprezentuje powołaną niedawno do życia markę produktów i technologii EQ.

Model przedstawia nową wizję miejskiej mobilności i zindywidualizowanego, elastycznego, efektywnego transportu publicznego – autonomiczny pojazd zabiera podróżujących wprost z wybranej lokalizacji.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Nowe opcje indywidualizacji pomagają użytkownikom rozpoznać „swój” samochód: za pomocą przedniego grilla Black Panel i rozległych powierzchni projekcyjnych po bokach smart vision EQ fortwo pozwala na ogromną personalizację pojazdu, szczególnie przydatną w car sharingu. Zwolnieni z konieczności prowadzenia samochodu, podróżujący mogą zrelaksować się w przestronnej kabinie. Pokazowy model to pierwszy pojazd grupy Daimler podejmujący logiczny krok w postaci rezygnacji z kierownicy i pedałów.

smart visio4

Nowe auto łączy dziedziny wiedzy tworzące strategię CASE – dzięki czemu zapewnia mieszkańcom miast intuicyjny dostęp do indywidualnej mobilności. Za akronimem CASE kryją się strategiczne filary rozwoju koncernu Daimler: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne usługi i użytkowanie (Shared & Services) oraz elektryczne układy napędowe (Electric).

Do 2022 r. oddział Mercedes- Benz Cars wprowadzi do seryjnej produkcji nie mniej niż 10 nowych aut elektrycznych, od smarta do dużego SUV-a. Smart ma w tym względzie bogate tradycje – pierwszy electric drive pojawił się w 2007 r. Dziś wszystkie modele smarta na życzenie dostępne są z napędem elektrycznym.

Smart vision EQ fortwo to nowa wizja współużytkowania samochodu (car sharingu). Zamiana „transportu miejskiego” w „miejski przepływ” przyniesie w przyszłości korzyści wszystkim. Obecnie pojazdy car2go są na całym świecie wynajmowane średnio co 1,4 sekundy, a usługa ma ponad 2,6 mln użytkowników. O tak wysokiej popularności decyduje m.in. elastyczność koncepcji: samochód może być wypożyczony i zwrócony w dowolnej lokalizacji na wyznaczonym obszarze.

smart visio2

Prototypowy smart demonstruje, jak dzięki autonomicznej jeździe współdzielenie samochodów może stać się jeszcze wygodniejsze, prostsze i efektywniejsze ekonomicznie: użytkownicy nie muszą już rozglądać się za dostępnym samochodem, bo to on ich znajdzie i odbierze ze wskazanej lokalizacji. Co więcej, przewidywalność zapotrzebowania sprawi, że będzie prawdopodobnie czekać gdzieś w pobliżu – połączone ze sobą pojazdy będą stale w ruchu.

Pojazd można wezwać za pomocą urządzenia mobilnego. W rozpoznaniu „swojego” egzemplarza pomagają nowe opcje indywidualizacji: czarny grill Black Panel z przodu (wymiary: 105 x 40 cm) oraz duże powierzchnie projekcyjne po bokach. Wyświetlacze diodowe zamiast reflektorów mogą naśladować klasyczny design (od sportowego do neutralnego) lub przybrać kształt podobny do oka, pozwalający komunikować się na bardziej „ludzkim” poziomie.

Także tylne lampy mogą wyglądać konwencjonalnie lub przekazywać szczegółowe komunikaty, np. ostrzeżenia lub informacje o ruchu. Przedni grill z jednej strony dodaje osobistego charakteru, z drugiej służy do komunikowania się z innymi użytkownikami ruchu (np. przechodniami). Drzwi prototypu pokrywa aktywny film, który – gdy samochód nie jest używany – może prezentować informacje na temat lokalnych wydarzeń, pogody, przedstawiać wiadomości lub aktualną godzinę. Czarny grill smarta wskazuje, czy wewnątrz znajduje się jedna, czy dwie osoby.

smart visio5

Kto chce, koncepcję współdzielenia 1+1 może wykorzystać do kontaktu z innymi zainteresowanymi użytkownikami. Towarzysze podróży sugerowani są w oparciu o ich profile oraz plany wybrane kierunki jazdy – a ich „kandydatury” mogą być zaakceptowane lub odrzucone. Przy dwóch pasażerach na pokładzie duży wyświetlacz w kabinie prezentuje atrakcyjne dla obu osób informacje, takie jak relacje z koncertów czy imprez sportowych.

Pomazywany na salonie samochodowym Motor Show smart korzysta z akumulatora litowo- jonowego o pojemności 30 kWh. „Niepracujący” pojazd samoczynnie przejeżdża do stacji ładowania, aby „zatankować” prąd, lub – alternatywnie – może zaparkować przy stanowisku indukcyjnym, służyć jako źródło zasilania i element „akumulatora zbiorczego” (po ang. swarm energy).

Miejski liftstyle przyszłości

Smart vision EQ fortwo (wymiary: dł. 2699, szer. 1720, wys. 1535 mm) mieści dwie osoby. Pojazd komunikuje się z otoczeniem za pomocą czarnego grilla Black Panel oraz ekranów LED, które zastąpiły przednie i tylne lampy.

smart visio3

Nadwozie ma typowe dla smarta proporcje – „półtorabryłowy” kształt z wydatnymi nadkolami i krótkimi zwisami. Jego wizytówką jest nowa koncepcja drzwi, które – w celu zaoszczędzenia przestrzeni – odsuwają się i obracają wokół tylnej osi pojazdu, zapewniając łatwiejszy dostęp do kabiny. Jednocześnie taka konstrukcja zmniejsza ryzyko kolizji z rowerzystami i pieszymi.

Trójwymiarowe elementy obręczy kół i tylnego dyfuzora w kolorze różowego złota stanowią dyskretny symbol elektrycznego napędu. W wyrazisty, przyszłościowy design nadwozia wpisują się biały metaliczny lakier oraz przyciemniane szyby.

Schemat kolorystyczny wnętrza łączy futurystyczne wzornictwo z elementami w kolorze różowego złota. Prototyp jest pierwszym samochodem grupy Daimler podejmującym logiczny krok rezygnacji z kierownicy i pedałów. Funkcje pojazdu sterowane są za pomocą urządzenia mobilnego lub głosowo – wygodnie, intuicyjnie i higienicznie. Eliminacja tradycyjnych instrumentów obsługi sprawia, że kabina wydaje się jeszcze przestronniejsza niż w rzeczywistości.

Miejsce deski rozdzielczej zajmuje 24-calowy ekran otoczony ramką w kolorze różowego złota. Po bokach zainstalowano dwa dodatkowe 4-calowe wyświetlacze, które mogą być wykorzystywane przez system operacyjny. Fotele – pokryte innowacyjną, wysokiej jakości sztuczną skórą – są łatwe do utrzymania w czystości. Dwie osoby mogą skorzystać z rozkładanego podłokietnika, służącego także jako schowek. Wrażenie przestronności wnętrza potęguje biała tonacja obić.

Liczne cyfrowe powierzchnie na zewnątrz i wewnątrz oferują zupełnie nowy poziom komunikacji pomiędzy człowiekiem a samochodem, obejmujący wszystkie aspekty jazdy autonomicznej i współdzielenia pojazdu. Kolorystyka oraz treść informacji na wyświetlaczach dostosowują się do potrzeb klientów.