Ponad 24 mln sprzedanych samochodów Opel Kadett i Astra to imponująca liczba i wybitne osiągnięcie. Wszystkie wyprodukowane do tej pory modele kompaktowe firmy Opel ustawione jeden za drugim mogłyby przekroczyć magiczny wskaźnik 100 000 kilometrów i utworzyć kolumnę samochodów, która okrążyłaby Ziemię wzdłuż równika dwa i pół razy.
Teraz firma rozpoczyna nowy rozdział w historii modelu – Astra nowej generacji oparta jest na lekkiej platformie i napędzana silnikami najnowszej generacji.
Zobacz także:
Samochód będzie oferowany z wyposażeniem znanym dotychczas z wyższych segmentów. Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie, który odbędzie się jesienią bieżącego roku (17–27 września).
Bezpośredni przodek nowej Astry, Opel Kadett B, świętuje w tym roku swoje 50. urodziny. Wyprodukowano ponad 2,6 mln egzemplarzy Kadetta, a w latach 60. ubiegłego wieku reklamowano go sloganem „Das Auto”, czyli samochód. Dzięki swojej dynamice, sporej przestrzeni dla pasażerów, dużemu bagażnikowi i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa zostawiał konkurencję daleko w tyle. Podsumowując: „Jeśli wiesz, czego chcesz, wybierasz Kadetta”.
Do dziś dnia bestsellerem w 79-letniej historii klasy kompaktowej firmy Opel jest Astra F z lat 1991–1997. Wówczas po raz pierwszy w Europie nadano modelowi nazwę Astra, wcześniej używaną w Wielkiej Brytanii, i sprzedano ponad 4,1 mln egzemplarzy. Blisko osiągnięcia granicy 4 mln znalazły się także modele Kadett E (3,8 mln) i Astra G (3,95 mln).
Od Kadetta 1 do Astry K — historia sukcesu trwająca jedenaście generacji
1936–1940: Opel Kadett 1 — samochód dla ludzi. W Rüsselsheim zbudowano ponad 100 000 egzemplarzy czteroosobowego modelu. Ze swoją rewolucyjną budową samonośnego nadwozia typu unibody, dostępny w wersji sedan lub kabriolet, kosztował zaledwie 2 100 marek. Osiągał prędkość prawie 100 km/h. Podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem typu Dubonnet oraz tylna oś na resorach piórowych pochodziły z Opla Olympia, a żeliwny czterocylindrowy silnik typu L-Head z Opla P4. Zapewniał on moc 23 KM przy pojemności skokowej 1 073 cm3. Na niską cenę samochodu znacznie wpłynęło też odejście od systemu modułowego.
1962–1965: Opel Kadett A – owoc cudu gospodarczego. Duży bagażnik i wiele miejsca dla czterech osób, a ponadto nowy dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że model odniósł wielki sukces, a firma Opel wyprodukowała prawie 650 000 egzemplarzy. Bryła dwudrzwiowego modelu z nadwoziem typu notchback wyglądała nowocześnie i profesjonalnie. Korek zbiornika paliwa znajdował się na zewnątrz. Nowoczesny silnik chłodzony powietrzem i umieszczony z przodu to kolejna duża przewaga konstrukcyjna Kadetta nad Garbusem. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 993 cm3 osiągała moc 40 KM, a od marca 1963 r. była także stosowana w nowym Oplu Kadett Caravan.
1965–1973: Opel Kadett B — „Das Auto”. Nowa wersja miała ponad 4 metry długości, a zatem była sporo dłuższa niż poprzednia. Spadzista konstrukcja tyłu nawiązywała do popularnych amerykańskich modeli samochodów z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback). Przybyło też koni mechanicznych. Podstawowa jednostka o pojemności 1 078 cm3 osiągała moc 45 KM. Dostępny był także silnik wysokoprężny 1.1 S o mocy 55 KM. Wyprodukowano ponad 2,6 mln sztuk, które eksportowano do 120 krajów całego świata.
1973–1979: Opel Kadett C — sportowiec. Uniwersalny samochód rodzinny, elegancki drugi samochód z praktyczną tylną klapą lub wyczynowe sportowe coupé w barwach wojennych. Wyprodukowano 1,7 mln egzemplarzy. Pełen mocy model GT/E zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1975 r. Silnik o pojemności 1,9 litra z wtryskiem Bosch L-Jetronic osiągał moc 105 KM i rozpędzał Kadetta o masie zaledwie 900 kg do prędkości 184 km/h.
1979–1984: Opel Kadett D — samochód z napędem na przednią oś. Pierwszy model marki z napędem na przednią oś zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1979 r .Był o 126 mm krótszy od swojego poprzednika (o długości 3998 mm), miał jednak obszerniejsze wnętrze. Został wyposażony w nowy 1,3-litrowy silnik OHC, który osiągał moc 60 lub 75 KM. Rewolucja miała swoją kontynuację w wariantach nadwozia. Oprócz obszernego kombi z aż 1 425 litrami przestrzeni ładunkowej, oferowano jedynie wersje z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback). W styczniu 1983 r. nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki 1,8-litrowemu czterocylindrowemu silnikowi o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h. Do modyfikacji technicznych zaliczały się, nowe tłumiki drgań kierownicy oraz wewnętrznie chłodzone przednie tarcze hamulcowe. W latach 1979–1984 wyprodukowano aż 2,1 mln samochodów.
1984–1991: Opel Kadett E — aerodynamiczny mistrz świata. Uzyskał tytuł „Samochodu roku 1984”. Osiągając liczbę 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy, stał się największym bestsellerem Opla do dziś dnia. Wersja sportowa GSi ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 stała się najbardziej aerodynamicznym hatchbackiem na świecie.
1991–1997: Opel Astra F — bestseller. W latach 1991–1997 wyprodukowano około 4,13 mln egzemplarzy. Następca Kadetta przejął nazwę po swojej brytyjskiej siostrze (Vauxhall Astra). Firma skupiła się na bezpieczeństwie – auta oferowane były z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami i z regulowaną wysokością oraz podkładką do siedzenia, a także z ochroną boczną dzięki podwójnym stalowym rurowym wzmocnieniom we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.
1998–2004: Opel Astra G — samochód uniwersalny. Nowy model w stylistyce coupé dostępny był jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Wersje notchback sedan, coupé i kabriolet zostały dołączone później. Całkowicie przeprojektowano podwozie z systemem DSA. Rozstaw osi zwiększono o około 10 cm, co pozwoliło na powiększenie wnętrza, a pojemność bagażnika wynosiła 370 litrów.
2004–2009: Opel Astra H — potężny samochód. Dwanaście silników osiągających od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia dawało duży wybór wersji – sprzedano ponad 2,7 mln egzemplarzy. Trzecia generacja mogła się poszczycić nowatorską stylistyką, wysoką dynamiką jazdy oraz mnóstwem nowinek technicznych (adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia – CDC czy system reflektorów z adaptacyjnym oświetleniem przednim – AFL, z dynamicznym oświetleniem zakrętu DCL). Euro NCAP przyznała Astrze najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłego pasażera.
2009–2015: Opel Astra J — sztuka designu. Przednia kamera Opel Eye rozpoznaje znaki drogowe, informuje kierowców o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Ostrzega ich także o niebezpieczeństwie zjechania z pasa ruchu. Dzięki systemowi reflektorów z adaptacyjnym oświetleniem przednim (AFL) auto jest w stanie doświetlać drogę na zakrętach, a w razie potrzeby nawet przyciemnić światła automatycznie lub przełączyć je na światła długie. Podwozie można wyposażyć w adaptacyjny system FlexRide. Nowa generacja przednich foteli otrzymała Certyfikat AGR.
Od 2015: Opel Astra K — jakościowy skok. Nowy Opel Astra — lżejszy nawet do 200 kg, oferujący więcej miejsca w środku, mimo mniejszych wymiarów zewnętrznych oraz bardziej wydajny dzięki zastosowaniu wyłącznie silników nowej generacji — to jakościowy skok w rozwoju. Samochód ten będzie miał swoją światową premierę we wrześniu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Pod maskę powraca silnik o pojemności 1.0 l (trzycylindrowy 1.0 ECOTEC o mocy 77 kW / 105 KM). Auto wyróżnia się technologią oświetlenia (IntelliLux LED). Oferuje także szereg systemów wspomagających kierowcę.